Лало Шифрин – композиторът, написал незабравимата мелодия към „Мисията невъзможна“ и над 100 други аранжимента за кино и телевизия, почина на 93-годишна възраст, съобщава Асошиейтед прес. 

Синът на Шифрин, Райън, потвърди, че баща му е починал вследствие на усложнения от пневмония. Композиторът е издъхнал в дома си в Лос Анджелис, заобиколен от семейството си.

Аржентинецът има четири награди „Грами“ и е бил номиниран шест пъти за „Оскар“, включително за музиката си към „Хладнокръвният Люк“, „Ужасът в Амитивил“ и „Ужилването 2“.

„Всеки филм има своя облик. Няма правила за писане на музика за филми“, казва Шифрин пред Асошиейтед прес през 2018 г. „Филмът диктува каква ще бъде музиката.“

Той написа и музиката за финала на Световното първенство по футбол в Италия през 1990 г., когато Тримата тенори – Пласидо Доминго, Лучано Павароти и Хосе Карерас, пяха заедно за първи път. 

Шифрин, който е също джаз пианист и диригент на класическа музика, има забележителна кариера – работил е заедно с Дизи Гилеспи, Каунт Бейси и Сара Вон. Но може би най-големият му принос е незабравимата музика към телевизионния сериал „Мисия невъзможна“, който даде тласък на филмовата поредица с Том Круз.

Написана в необичайния 5/4 такт, мелодията бе съчетана с часовник за самоунищожение, който даваше старт на телевизионното шоу, излъчвано от 1966 до 1973 г. Тя беше описана като „най-заразителната мелодия, чувана някога от човешко ухо“ от филмовия критик на „Ню Йоркър“ Антъни Лейн и дори достигна 41-во място в „Билборд Хот 100“ през 1968 г.

Първоначално Шифрин написал друга мелодия за темата, но създателят на сериала Брус Гелър предпочел друг аранжимент, който Шифрин направил за една от екшън сцените.

Когато режисьорът Брайън Де Палма беше помолен да пренесе сериала на големия екран, той искаше да запази темата, което доведе до творчески конфликт с композитора Джон Уилямс, пожелал да създаде нова тема. Уилямс беше отстранен и на негово място дойде Дани Елфман, който се съгласи да запази музиката на Шифрин.

Ханс Цимер пое композирането на музиката за втория филм, а Майкъл Джиакино за следващите два. Джакино сподели пред NPR, че се е колебаел дали да приеме задачата, защото музиката на Шифрин е една от любимите му теми за всички времена.

„Спомням си, че се обадих на Лало и го попитах дали можем да се срещнем на обяд“, разказа Джакино пред NPR. „Бях много нервен – чувствах се като човек, който моли баща да му даде дъщеря си за жена. А той ми каза: „Просто се забавлявай.“ И аз го направих.“

„Мисията невъзможна“ спечели „Грами“ за най-добра инструментална тема и най-добра оригинална музика за филм или телевизионно шоу. През 2017 г. темата беше включена в Залата на славата на „Грами“.

Членовете на „Ю Ту“ Адам Клейтън и Лари Мълън Джуниър направиха кавър на темата, докато записваха саундтрака към първата част от поредицата през 1996 г. Тази версия достигна 16-то място в класацията „Билборд 200“ и бе номинирана за „Грами“.

Лало Шифрин е автор на музиката към „Мръсния Хари“, „Танго“, „Час пик“ и много други. През 2018 г. получава почетна статуетка „Оскар“, връчена му от Клинт Истууд.

 

Източник: БТА

  • ЖИВОТ С ИДИОТ

    Теодор Ушев: Идиотизмът превзема света

     „Живот с идиот“  живееше в мен 20 и няколко години, и все не намирах смелост да посегна към него. Знаейки, че ще бъде много трудно да види бял свят, където и да било, поради начина, по който е разказан", казва аниматорът. 

„Харесването е най-добрата форма на собственост, а собствеността – най-лошата форма на харесване.”

Жозе Сарамагу, португалски писател, роден на 16 ноември преди 103 години

„Мистър Джоунс“ на Агнешка Холанд: 100-годишната рецепта на Сталин за геноцид в Украйна

 

Лъсва и образът на охранената журналистическа гилдия на чуждестранните кореспонденти, базирана в Москва.

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

“Рожден ден”, но не за последно (ревю)

 

“Рожден ден” е стегнат и добре конструиран филм, операторската работа на Георги Челебиев е безупречна, а музиката на Георги Стрезов е въздействена и функционална.

Кожата на руснаците

 

Отговорът на въпроса защо руснаците са фашисти? Прост е той, лесен: защото са народ, който няма достойнство. И изглежда, никога не е имал. Затова онези от руснаците, които искат да живеят с достойнство, руският народ и руската власт ги обявяват за предатели. И заедно ги прогонват… И заедно ги убиват…  

Един висок провал

 

Впечатления на един литератор от филма на Франсоа Озон „Чужденецът“...