ЙОВКА ДИМИТРОВА, "Свободна Европа"

Вече не ми казват колко добре изглеждам за възрастта си, признава актьорът Ал Пачино в едно скорошно интервю. Той навърши 80 в събота, но продължава да работи, макар да признава, че паметта му вече не е същата.

След “Ирландецът” на Джими Хофа и “Имало едно време...в Холивуд” на Мартин Скорсезе, които излязоха през миналата година, актьорът се появи в 10 епизода на сериала “Ловци” (Hunters) и довършва военната драма “Аксис Сали”. През това време Майкъл Радфорд съобщи, че вече го е наел за ролята на Крал Лир в екранизацията си на едноименната шекспирова трагедия.

Пачино има щастието да бъде забелязан още в началото на кариерата си в полицейската телевизионна серия N.Y.P.D. Заснет през далечната 1968 г. сезонът продължава да се върти по някои кабелни телевизи 50 години по-късно. Не чака дълго и за коронната си роля на Дон Майкъл Корлеоне в “Кръсникът”, като междувременно прави класиката “Серпико”. И всичко това в рамките на 10 години. Макар днес да казва, че не помни много от 70-те, когато прави три от най-забележителните си роли, Пачино има девет номинации за наградата “Оскар”, разпределени през петте десетилетия, в които се развива кариерата му.

“Лесно е да заблудиш окото, трудно е да заблудиш сърцето”, казва той в едно от редките си интервюта.

Роден в Манхатън и израстнал в Бронкс той поема по пътя на професията си след обучение в драматичните школи в Ню Йорк и под името Алфредо Джеймс Пачино. Отегчен от уроците, той намира утеха в училищните пиеси и нескончаемите прослушвания за роли. През 1966 г. е приет в престижното училище Actors Studio, където неговият учител е самият Лий Страсбърг - създателят на суперзведи и на актьорски метод на игра, който залага на импровизация чрез развиването на емоционална и сетивна памет. Негови ученици са Марлон Брандо, Дъстин Хофман, Барбра Стрейзънд, Катрин Хепбълн, Мерил Стрийп и още стотици легенди на Холивуд през следващите десетилетия.

Първите професионални награди на Ал Пачино са театрални - той има “Оби” и “Тони” за играта си в пиеси на Бродуей, като успехът идва бързо, а Франсис Форд Копола го предпочита за “Кръсника” пред Робърт Редфорд и Робърт де Ниро.

Снимките са трудни, а Пачино е неуверен, но резултатът е категоричен и той получава първата си номинация за “Оскар” за поддържаща роля. Образът на Дон Корлеоне го прави звезда, но донякъде стеснява и периметъра на образи, в които играе през годините - превъплъщавайки се в множество гангстери и мафиоти, от които най-известните, разбира се са двете продължения на “Кръсника”. Ролите му в “Серпико” и в “Кучешки следобед” му носят още две номинации от киноакадемията, към тях тобавя четвърта за изпълнението си в “И справедливост за всички”.

През 90-те той се опитва да излезе от шаблона с няколко повече или по-малко успешни роли в полицейския жанр, сред които “Дик Трейси”, с която записва още една номинация за “Оскар” и романтични комедии като “Франки и Джони” и “Море от любов”.

През 1992 г. на екраните излиза “Усещане за жена”, където изпълнението на ролята му на харизматичен сляп мъж се смята за технически перфектния връх в кариерата му. Закономерно му носи “Оскар”. Някои дори твърдят, че това е най-доброто му изпълнение в киното, превъзхождащо много по-популярната му интерпретация в “Кръсникът”.

Следващото десетилетие Пачино играе предимно в гангстерски и криминални драми, сред които “Пътят на Карлито”, “Жега”, “Дони Браско”, “Адвокат на дявола”. През последното десетилетие на ХХ в Киноакадемията забелязва играта му в по-малко известния Glendary Glen Ross. През 2001 година актьорът е отличен със “Златния глобус” за цялостно творчество.

Новият век му носи още запомнящи се роли в по-малко бюджетни филми, сред които “Венецианският търговец”, “Трудна свалка”, “Джак и Джил” и “Дани Колинс”, а Пачино отново има повече време за любимата си театрална сцена. Както и за документалните филми “В търсене на Ричард” и “Дивата Саломе”, в които говори за ролите на Ричард Трети и на Саломе на Оскар Уайлд, които го привличат. В едно от редките си откровения, той признава, че винаги е искал да бъде актьор, а не филмова звезда.

И ако смятате, че сте видели всичко от Ал Пачино, затворете очи и само си го представете в някои от ролите, които е отказал. Става дума за главните роли в “Хубава жена”, “Междузвездни войни”, “Апокалипсис сега”, “Имало едно време в Америка”, “Шофьор на такси”, “Роден на четвърти юли”. Е, какво виждате?

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Все още обичам хората, които съм обичала, независимо че ги избягвам, когато ги срещна на улицата.”

Ума Търман, американска актриса, родена на 29 април преди 55 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.