ОГНЯН СТАМБОЛИЕВ

В  70-годишната история на Русенската опера са вписани имена на голям брой певици – сопрани с различен принос и качества, но немного от тях бяха истински любими на публиката - може би  седем или осем.  През първите две десетилетия, след Пенка Маринова и Мария Бохачек, третата след тях, без съмнение, бе Евелина Стоицева. След  напускането на Бохачек, която замина за Варна, тя пое до голяма степен  лирико- драматичния и драматичния репертоар в Операта. Бързо се наложи и стана безспорната любимка на публиката.

Евелина Стоицева  е родена през  1935 година, под знака на Рибите,  в Благоевград, където завършва гимназия. Гласовата й дарба е забелязана от учителя й по пеене – става солистка на училищния хор, участва в спектакли на местната градска оперета. Артистична и музикална още от  дете, тя мечтае да стане драматична  артистка, а по-късно  и оперна певица.  На един преглед на самодейните музикални театри е забелязана и насърчена от нашите големи композитори Петко Стайнов и Любомир Пипков. Постъпва в Консерваторията – учи в класа на Мара Маринова - Цибулка. Не може да се каже, че получава много добра подготовка в София. По- късно, като солистка на Русенската опера, ръководството я изпраща да учи в Букурещ, където има по-добра вокална школа при прочутите педагози и певци от близкото минало  Михаил Арнауту и Аурел Костеску- Дука. 

През 1959 година Евелина е назначена, след изпит, в Русе, където прави своя дебют като Микаела в новата постановка на „Кармен”, под диригентството на Ромео Райчев. Красивият й, тембрист сопран, голямата й музикалност и сценичност не остават незабелязани от публиката и скоро тя ще влезе в числото на любимците й. Спомням си нейната Микаела, с русите плитки и синята дреха, красивото и изразително пеене, но мисля, че беше по- драматична, отколкото изискваше тази определено лирична роля-  имах усещането, че в нея  не се чувстваше   много уютно. Същото усещане имах и при нейната Мими от „Бохеми”.  Но когато  излезе в Аида се видя, че това  ще бъде нейната коронна класическа роля. За този  силен, ярък темперамент, за този рядко  вълнуващ, богат, тембрист  глас! Чрез изразителната си фразировка и отмерени акценти тя успяваше да постигне вълнуващи драматични акценти. Високата й певческа култура (Стоицева беше едно щастливо съчетание между емоционалност и висок интелект!), красивият й спинтов сопран, музикалността, актьорската й дарба, красивата й, одухотворена  сценична външност – всичко това бе услуга на образа. Трудно можех да си представя по- добра Аида от нея у нас. Имаше сезони, в които тя бе най-желаната изпълнителка на тази ефектна, но и трънлива роля в българските оперни театри. С Аида тя гостува триумфално и на редица  сцени в Европа  Нейната етиопска принцеса - робиня излъчваше особен магнетизъм, който грабваше  и приковаваше публиката още при първата й поява. Беше родена актриса, играеше неоперно, а театрално, на моменти дори  филмово (след години участва и в няколко филма!), без афектите и патоса, към които прибягват повечето изпълнителки на тази роля.

Следващите й големи партии: Леонора от „Трубадур”, Елизабет от „Дон Карлос”, Дона Елвира от „Дон Жуан”, Маргарита от „Фауст”, Първата дама от „Вълшебната флейта” потвърдиха високата й класа. Много силно бе превъплъщението й  като Елизабет. Много пестеливо, с малко щрихи, с минимум движения, тя  разкри драмата на  нещастната испанска кралица. В тази външно статична роля, тя постигна такава вътрешна динамика на преживяванията и чувствата, че  този неин образ, след толкова години, все още е пред очите ме. Казах „очите”... Евелина имаше  много дълбок, изразителен поглед, с който бе в състояние да внуши всичко, което пожелаеше. Това бе поглед на голяма трагичка, на актриса от театъра  или киното...

Да, бих казал, че  именно в Русе  Евелина  Стоицева – Матерова израсна и се утвърди като явление от национален мащаб. Беше забелязана от специалистите, критиката, оперните директори и кариерата й тръгна възходящо. С част от най- силните си класически роли тя започна да гостува на българските оперни сцени, а също и в чужбина.

Евелина учеше непрекъснато и постоянно поддържаше певческата си форма с уроци. Освен при споменатите румънски педагози, тя специализира и при Христо Бръмбаров, но може би тази школа не й понесе много и дори посъкрати кариерата й!- познавам и други подобни случаи, при които кратката специализация при този именит педагог доведе до добри бързи резултати, а след това и до вокални кризи!. 

През тези години Евелина работеше упорито нов репертоар – оперен, но и камерен и кантатно-ораториален. Яви се на три от  най- големите в света  международни конкурси – в София, където не я оцениха, и на два страшно трудни – „Джордже Енеску” в Букурещ и „Чайковски” в Москва – на тях получи вторите награди (един голям успех за България! – и до днес нямаме носител на първите призове оттам). Тогава, в апогея на кратката си кариера направи записи за грамофонните фирми „Мелодия”, Москва и „Електрекорд”, Букурещ,  които, за щастие, съхраниха гласа й  във върховата му форма. В руската плоча тя записа и голямата сцена- ария на полудяването на Леди Макбет от „Макбет”. Може да се съжалява, че не беше в Русенската опера през 1975 година, когато се осъществи тази първа българска постановка  на Вердиевата опера  - едно постижение, наистина от европейски мащаб. За съжаление нашата фирма „Балкантон” не издаде неин рецитал.

През 1965 година, когато в Русе бе поставена за първи път операта на Дмитрий Шостакович „Катерина Измайлова” (реж. Евгени Немиров, дир. Ромео Райчев) дяволски трудната певчески и актьорски роля на главната героиня бе поверена единствено на нея. И мисля, че далновидното тогава оперно ръководство, в лицето на директора Чендов и  главния диригент Ромео Райчев, не сгреши  (тук ще отворя скоба: и двамата ръководители умееха да намерят подходящия изпълнител за всяка роля, нещо което за толкова години в Русе не можеше да направи  диригентът Георги Димитров). Това стана нейната върхова роля. Катерина на Евелина Стоицева се превърна в културно събитие от национален мащаб. Авторът я определи като най-добрата изпълнителка на тази роля. И може би беше прав, защото силната драматична интерпретация на Евелина превъзхождаше тази на прочутата Галина Вишневская. По-късно същата опера се постави в Русе и Пловдив, но без Евелина Стоицева просто нямаше успех и не се задържа в афиша.

Тук ще цитирам едно много вярно наблюдение на историчката на българския оперен театър Розалия Бикс: ”Смислено, с голямо психологическо вникване и с рядък художествен вкус защищава Евелина Стоицева своята жадна за човешка радост Катерина. Така неотделимо е споена нейната Катерина с емоционалната атмосфера на партията, така дълбоко и непреднамерено е разчетен и разкрит трагизмът на конфликта й – вътрешен и с целия околен свят, че ролята на Стоицева определено се нарежда сред най-сериозните явления в нашия оперен живот през последните няколко години.” Наистина, трудно може да се добави нещо към тези думи.

Евелина Стоицева направи 17 роли за осемте години, през които бе в Русенската опера. Мисля, че това бе най-силният период в нейната непродължителна кариера.  Може би не трябваше да напуска театъра и града, в които бе така високо ценена. В Русе тя имаше прекрасни условия за работа и развитие, докато  в София, където преди това често и с успех гостуваше като Тоска, Леонора, Аида и Елизабет, като щатна солистка не успя да  заеме подобаващото й се място. След поредица различни  и не особено подходящи за натюрела й роли, Евелина дебютира неуспешно в „ Мадам Бътерфлай” (бях на този тъжен спектакъл, завършил без нито едно ръкопляскане!), после премина към мецосопрановия репертоар за малки роли,  снима се в киното и постепенно слезе от сцената. На софийска сцена най-силното й постижение беше във Вердиевия „Фалстаф”, в характерната роля на Мисис Куикли, в която успя да разгърне и комедийния си талант. Но Евелина остави спомена за едно ярко сценично дарование и за една невероятно драматична роля , която тя изигра като голяма актриса – Катерина Измайлова на  Шостакович.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„През целия си живот бях преследван от мисълта, че очевидно мъжете не искат да бъдат свободни. Те винаги искат да бъдат роби на някого, например на кариера или жена.“

Марчело Мастрояни, италиански актьор, роден на 28 септември преди 97 години

Анкета

Хареса ли ви концертът на Соня Йончева и Пласидо Доминго в София?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Майер Лански – ангелът с мръсно лице

 

Интерпретацията, която прави Харви Кайтел на Майер Лански е модерна класика, която трябва да се изучава като образец на актьорско майсторство в киноучилищата.

В "Заповед за арест. Как станах враг номер едно на Путин" се оглежда България на ББ

 

"Горещо я препоръчвам на всички – и на русофили, и на русофоби; и на разумно мислещи, и на изначално предубедени; и на силно ангажирани, и на напълно безразлични; и на много информирани, и на малко знаещи" - ревю на Николай Слатински

Дуилиу Замфиреску, за когото изкуството не бива да репродуцира действителността

 

Трилогията на класика представя и участието на северната ни съседка в Руско- турската война от 1877- 1878 г.