На 1 март, сряда, от 18 ч. в музикален център „Борис Христов“ (София, ул. „Самуил“ №43) ще бъде открита изложбата „Отдаденост“. Тя разказва за голяма любов между световноизвестния бас Борис Христов и Пенка Касабова – сестра на поета Гео Милев. Тя ще бъде достъпна до 22 март. Автор на изложбата е Елена Драгостинова - директор на музея "Борис Христов".

„Борис имаше такива дълбоки емоции! Кога нещо преживяваше, ми то очите му просто изхвърчаха, забравя се, забравя се… Той е необикновен, от друг вид хора, не можем да го измерим с никакъв наш мерник. Ако нямаш искрицата Божия, нищо не става. А Борко я имаше“, разказва в спомените си Пенка Касабова, която значителен принос за успешната кариера на Христов като оперен певец.

Архивните фотографии и автобиографичните текстове представят и педагогическата дейност на Пенка Касабова, която е сред създателите на детски гради в България. Тя е първата българка с висше образование по предучилищна педагогика, получено в САЩ. 

------------------------------

СПОМЕН

 Ето какво разказва Леда Милева (1920 - 2013)  за Пенка Касабова преди премиерата на нейната книгата й "Любов и талант", състояла се на 3 октомври 2012 г. в Стара Загора:

„Като първенец на педагогическия курс на Елисавета Кларк към Американската детска градина в София, Пенка Касабова продължава своето образование в колежа в Еванстън, недалече от Чикаго, където получава бакалавърска степен. Тригодишният й престой в Америка разширява нейния кръгозор и я обогатява с постиженията на съвременната педагогика, която тя приспособява към българските условия и ги прилага творчески след завръщането си у нас. Тогава започва да разцъфтява способността на Пенка Касабова да контактува с малки и големи, с учени и неуки.

Особено се старае да помага на младите хора, радва се ако може да ги ориентира към професия, в която най-добре биха осъществили своите заложби. Сред хората, на които тя е съдействала да намерят призванието си, най-видният, безспорно, е оперният артист Борис Христов. Под благотворното влияние на Пенка Касабова той, вместо да се отдаде на увлечението си по юриспруденцията, поема по пътя на музиката, за да стигне до върховете на оперното изкуство.

Широката култура на Пенка Касабова, любовта й към всички изкуства, настойчивостта й Борис да замине за Италия и за Австрия, за да развие изключителния си глас и артистични заложби, създават почвата, на която изниква тяхната любов…”

За съжаление обаче и двамата стават жертви на режимите в България, както преди 1944 г., така и след това, което им струва твърде скъпо, но въпреки страданията тяхната любов остава чиста до края на земните им дни."

 

 

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„В любовта всички се нуждаем да упражняваме само едно: да си даваме свобода един на друг.”

Райнер Мария Рилке, австрийски поет, роден на 4 декември преди 149 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин