„Музикаутор“ публикува на сайта си позицията си относно спора си с БНР за цената, която трябва да плати националната медия, за да излъчва музика от репертоара, управляван от него.

Ето тяхната гледна точка:

Както вече е известно, от 1 януари 2017 г. Българското национално радио няма право да излъчва музика от репертоара, управляван от сдружението на композитори, автори и издатели Музикаутор, а имено над 14 000 000 музикални произведения от цял свят. Причината за това е, че двете страни не постигнаха споразумение за размера на авторските възнаграждения, дължими от БНР.

Важно е да се разбере, че Музикаутор е законово установена организация за колективно управление на права и като такава тя събира от ползвателите на музика възнаграждения и ги разпределя към авторите от цял свят, без да генерира печалба!

През последните пет години БНР заплаща 1% от държавната си субсидия и 4,55% върху приходите си от реклама. Държавната субсидия се отпуска за генериране на разнообразно съдържание и разпространението му в изпълнение на обществената функция на медията. Музиката, правата за която се управляват от Музикаутор, надвишава 50% от програмното време/съдържанието в ефира на БНР. Подчертаваме, че в държавите от Европейския съюз няма друго национално радио, което да заплаща толкова нисък процент от субсидията си (Румъния – 3,25%, Естония – 4,5%, Италия – 5%, Гърция – 2,2%, Испания – 3,6%, Дания – 3,5% и т.н.).

В същия този период с представителната организация в радио сектора – Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО), бе договорено приложимата тарифа към частните радиа да се развие стъпаловидно нагоре, като се постигнаха справедливи нива, около средните за Европа.

Така се получи сериозен дисбаланс между възнагражденията, които авторите получават от частните радиостанции и от националното радио, като БНР се ползва с четири пъти по-добри условия в договорите си с Музикаутор. Подобна практика не съществува никъде в Европа, като се върви към еднакво третиране на обществените и частните медии.

В този смисъл и в изпълнение на Решение № 5169/ 27.07.2013 г. на Административен съд – София – град, тарифата за БНР бе договорена с представителната организация АБРО и внесена по надлежния ред в Министерство на културата за утвърждаване.

Защитавайки своя репертоар, изпълнявайки всички законови изисквания, съобразявайки се с възможностите на БНР, Музикаутор предложи балансиран модел за постепенно покачване на авторските възнаграждения за период от 3-4 години, докато се достигнат нивата, приложими за частните радиа, а именно 4,4% от приходите.

 Музикаутор изпрати две покани до БНР – една в началото и една в края на юни 2016 г., с което осигури необходимото технологично време за преговори. Състояха се три срещи, но до ноември 2017 г. Музикаутор не получи реално никаква обратна връзка.

Съгласно договора с БНР, Музикаутор е длъжно да изпрати 3-месечно предизвестие за прекратяването му, ако няма постигнато споразумение за следващ период. Въпреки това и в знак на желанието на Музикаутор за диалог, сдружението инициира сключване на анекс за удължаване срока на преговорите. Тъй като отново БНР не показа ангажираност по този въпрос, сдружението бе принудено да изпрати на 22 ноември 2016 г. предизвестие за прекратяване на договора, считано от 1 януари 2017 г.

 След като стана ясно, че БНР няма намерение да се договори с Музикаутор, на 21 декември 2016 г. изпратихме забрана за ползване на представлявания от Музикаутор репертоар, докато не бъде постигнато споразумение.

На 27 декември 2016 г. БНР изпрати едва първото си финансово предложение, твърде далеч от параметрите, обсъждани на предходните срещи.

Трябва да подчертаем, че БНР признава значението и нуждата от разнообразна музика за съдържанието в ефира си, но в същото време принизява стойността й, като претендира, че 1% от държавната субсидия за 50% музика е напълно достатъчно и справедливо за авторите!

БНР не направи нищо, защитавайки бюджета си за 2017 г. в Комисията по културата и медиите, въпреки че от години е наясно с искането на Музикаутор за увеличение на авторските възнаграждения, като по този начин ощетява и чуждите, и българските автори.

Относно акцията на БНР от последните дни, за Музикаутор е абсолютно неприемливо държавна медия, която следва да води национално отговорна политика, да противопоставя обществеността на композиторите и авторите!

Заплащането на справедливи авторски възнаграждения е инструмент, използван по целия свят, и неговият смисъл е да гарантира средства за творците, така че съдържанието да става все по-качествено и разнообразно. Съдейки от позицията на БНР, със съжаление отчитаме, че ръководството на радиото не желае да върви в тази посока.

Вярваме, че в предстоящите разговори с медиацията на Съвета за електронни медии БНР ще подходи по-експедитивно и отговорно.

 

 

Музикаутор

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПОЗИЦИЯ

    Галин Стоев, режисьор: Живеем в мек вариант на "Коза ностра"

     

    "Ако продължи отглеждането на тази робска стратегия за оцеляване, може би след 100 години тази нация няма да съществува", коментира още Стоев.

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • БЕЗПОДОБНИЯ

    „Масонската ложа и братството на Левски”

    Делото и животът  на Апостола на българската свободата винаги са будили интерес. 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„И любовта се превърна в начало на света и в негов владетел. Но всичките й методи са изпълнени с цветя и кръв.“

Кнут Хамсун, норвежки писател, роден на 4 август преди 162 години

Анкета

Гледате ли културни събития онлайн?

Да - 40%
Не - 50%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

За романа „Девети“, царското злато, Тодор Живков и пътеките на историята ни

 

Но защо при редактирането й са отпаднали шест глави, които Божилов ядосано вкарва в своя блог и дебело подчертава, че при преиздаването  на романа през 2023 г., когато си възстанови авторските права, книгата ще излезе в автентичния си пълен вид?

Заслуженият успех на „Братя“

 

За силното въздействие на сериала допринесе и още нещо – стегнатият му ритъм, компресираният разказ, умението да се пласира интересна и занимателна история в рамките на около 30 минути.

Уди Алън между „Осанна!“ и „Разпни го!“

 

„Само да вметна“  е дългоочакваното защитно слово на легендарния кинаджия