По повод спора между БНР и „Музикаутор“ за сумата, която Националното радио трябва да плаща на дружеството, Министерството на културата съобщава, че не е утвърдило предложената от „Музикаутор“ тарифа. Със специално писмо Вежди Рашидов, министър на културата, призовава двете страни да постигнат споразумение за размера на възнагражденията, които БНР трябва да плаща на дружеството. 

Ето и целия текст на писмото:

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН КОЗЕВ,

Във връзка със заявлението за утвърждаване на размери на възнагражденията, дължими от Българското национално радио, подадено в Министерството на културата с вх. № 62-00-397/04.11.2016 г., Ви призоваваме да обсъдите внимателно становището на Българското национално радио, което Ви изпратихме, в това число и с представители на радиото и да преразгледате представените документи – както предложението, така и поясняващите го мотивирана методика и икономическа обосновка, като отчетете изискванията, залегнали в чл. 40е, ал. 4 от ЗАПСП.

Обръщаме Ви внимание, че в решението на Административен съд – София град по случая (Решение № 5169/24.07.2013 г. по адм. дело № 6001/2013 г.) действително се посочва, че съгласно действащата уредба заявлението на „Музикаутор“ следва да бъде обсъдено с организацията, явяваща се представителна за съответните начини на използване – АБРО, а в случай че не се представи доказателство за това, производството следва да се прекрати. В съответствие с това производството по първото подадено от Вас заявление бе прекратено. Наред с това обаче съдът посочва в решението си, че при произнасянето по същество по заявлението, административният орган следва да отчете, че БНР се субсидира от държавния бюджет и как това се съотнася към предлаганите размери на възнагражденията. С оглед на това, както посочихме по-горе, считаме за важно депозираните от Вас документи да бъдат съгласувани и с лицето, което ще следва да заплаща възнагражденията в предлаганите размери. Обратното би било изцяло в противоречие с основната цел на законодателя, а именно – да се даде възможност дължимите възнаграждения да се формират с максималното участие на заинтересованите лица. Обстоятелството, че БНР има качеството на заинтересовано лице по случая е вън от съмнение.

В становището си по предложението Ви БНР е изразило несъгласие по редица положения в него. Считаме, че разрешаването на тези спорни въпроси следва и може да бъде постигнато по пътя на съвместни разговори, преговори, медиация и всички други способи за контакт с представители на радиото, а не бива да бъде търсено чрез силово налагане на разрешение по административен ред. Дори да бъде издадена заповед за утвърждаване на размерите на възнагражденията в предложения вариант, ако противоречията не са преодолени, прилагането на тази заповед би било обект на атаки и оспорвания и не би довело до целения резултат. Следва да се има предвид също, че целта, която законът си поставя с процедурата, съдържаща се в чл. 40е от ЗАПСП (Закон за авторското право и сродните му права), е баланс между интересите на правоносителите и ползвателите, който с административен акт не може да се постигне. 

Досегашната ни практика по прилагане на Раздел Iа от ЗАПСП показва, че подобни конфликти не намират позитивно разрешение по административен път и обратното – при наличие на позитивен и конструктивен диалог конфликти не възникват. Подобен опит впрочем има и представляваното от Вас сдружение, като пример за което може да посочим тарифата за възнагражденията при публично изпълнение на музика, включена във филми, показвани на публични места, както и за използване на музика преди, по време и след прожекциите.

Във връзка с казаното, в 14-дневен срок от получаването на настоящото, очакваме становището Ви по него или коригиран вариант на предложението за размери на възнагражденията и приложените към него методика и икономическа обосновка. В случай, че счетете че срокът е недостатъчен за провеждане на разговори с БНР и постигане на консенсус по спорните въпроси, моля да ни уведомите за това с оглед удължаването му или спиране на производството.

 

ВЕЖДИ РАШИДОВ

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ЗОВ

    Райна Кабаиванска: Ваксините са едно голямо чудо, което ще ни спаси

    "Най-важната ми роля е на преподавател на старите италиански оперни традиции", казва оперната певица

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Истина е, че всеки се измерва със своя мярка и мерило.“

Хораций, древноримски поет, роден на 8 декември преди 2086 г.

Анкета

Ходите ли на културни събития, откакто се изисква сертификат?

Да - 27.6%
Не - 65.5%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

В „Мъжът с червеното палто“ Барнс е великолепен, в най-добра форма

 

Коментар на литературния критик Митко Новков

„Домът на Гучи“ – плюсове и минуси     

                        

Получил се е красиво заснет, равен и протяжен филм, който не може да живне дори и с документално точно пресъздаденото убийство на Маурицио Гучи на 27 март 1995 г. - ревю от Борислав Гърдев

"Любов като обувка, любов като чадър" - истинско пътуване във времето и пространството

 

Преводачът Огнян Стамболиев за новата книга на Матей Вишниек