„Държавата възпрепятства и саботира уреждането на авторските права“, заяви изпълнителният директор на сдружението на композитори и автори Музикаутор Иван Димитров на 1 октомври. Разказани бяха редица случаи, при които организатори на концерти се измъкват от законовото си задължение да уредят правата за музиката. Годишно загубите, които търпят авторите от реализирани концерти в България, надхвърля два милиона лева, твърдят от Музикаутор. От организацията посочиха конкретни имена на фирми нарушители. 

„Прави впечатление, че концертите им се организират в зали, чийто принципал е държавата с нейните институции, а в същото време те се наемат от фирми, нарушаващи закона“, каза Димитров. Това показвало ясно кого подкрепя държавата – правоносителите или незаконните действия на организаторите. „Липсата на принципна и добре работеща администрация на Министерството на културата през последните години доведе до задълбочаване на проблемите в културните индустрии. То очевидно не разполага с ресурси и експертиза, за да погледне цялостно на въпроса с интелектуалната собственост като инструмент за развитие на културата и икономиката, а именно това е неговата функция“, каза още изпълнителният директор на Музикаутор.

Организацията отправи искане за смислен разговор, от който да се извлече комплексна визия за връзката между културата, икономиката и имиджа на България, които следва да се развиват напред. Такъв разговор, според Музикаутор, е в интерес както на правоносителите, така и на светлия бизнес, държавата и обществото.

Със седмица закъснение министерството на културата реагира, като нарече твърденията „некоректни и голословни обвинения“:

"По отношение на концертната дейност в страната министерството има контролни функции. Нашите инспектори от Дирекция „Авторско право и сродните му права” посещават почти всички концертни прояви в страната, когато получим сигнал от сдружението и се извършва констатация на фактическата обстановка на събитието и се съставя констативен протокол. След това се обръщаме към собственика на залата, в която се е състоял концертът, за да ни уведоми официално кой е организатор на въпросната проява. Веднага след това се свързваме с него, като изискваме доказателства за уредени авторски и сродни права – каквито са и изискванията на Закона за авторското право и сродните му права. Ако той не ни представи такива доказателства, му се съставя и предявява акт за установяване на административно нарушение. След евентуалното му обжалване от организатора на концерта и неуважаване на жалбата се съставя наказателно постановление. След неговото обжалване с организатора се явяваме в съда и защитаваме тезите си пред него. Това са стъпките, очертани в Закона за административните нарушения и наказания, които ние сме длъжни да спазваме.

Като резултат от тези действия министерството на културата може да глоби фирмата-организатор за неспазване разпоредбите на Закона за авторското право и сродните му права, като събраните средства от тези глоби се разпределят между Национален фонд „Култура” и бюджета поравно. Министерството на културата не може обаче да удовлетвори претенциите на Музикаутор за заплащане от организатора на съответните отчисления от приходите от концерта. Това може да направи само дружеството чрез свой иск към фирмата - организатор в съда. 

Министерството не може да принуди организатора на музикалната проява да изплати на Музикаутор исканите от дружеството отчисления, а може само да го глоби. Получаването на съответните възнаграждения е право само на дружеството. В случая това са взаимоотношения правоимащ - ползвател и този спор двете юридически лица трябва да решат по съдебен път помежду си.“

Чиновниците твърдят, че се опитали два пъти да организират среща между ръководствата на Музикаутор и Сдружение „Сцена Музика“, в което членуват почти всички промоутъри на концерти в страната, но от Музикаутор отказали диалог, защото гледали на промоутърите като на нарушители. Тъй като нямало диалог, организаторите на концерти спрели да плащат, защото искали преразглеждане на тарифата. 

„В това патово положение от ръководството на Музикаутор искат държавата да принуди  организаторите на концерти да плащат отчисления по тази тяхна тарифа, което обаче е невъзможно, защото ние нямаме такива законови правомощия“, заявяват от МК.

„От министерството на културата направихме и още едно усилие – имахме среща със заместник-министъра на министерството на младежта и спорта г-н Асен Марков, на когото разяснихме проблема със залите, в които се провеждат концерти и са стопанисвани от спортното ведомство. По-късно се срещнахме и с ръководствата на двете търговски предприятия, стопанисващи тези зали, а те дори се съгласиха да направят допълнения в договорите, които сключват с организатори на концерти в посока на по-добра защита на авторските права. След това уведомихме сдружението Музикаутор за проведените срещи и разговори и им предадохме координатите на двете търговски дружества, за да продължат разговорите с тях.

Оттук нататък обаче Музикаутор трябва да уреди взаимоотношенията си с фирмите-организатори на концерти чрез диалог и преговори в дух на взаимно разбирателство, а при непостигане на съгласие между страните – по съдебен път.“ 

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПОЗИЦИЯ

    Галин Стоев, режисьор: Живеем в мек вариант на "Коза ностра"

     

    "Ако продължи отглеждането на тази робска стратегия за оцеляване, може би след 100 години тази нация няма да съществува", коментира още Стоев.

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • БЕЗПОДОБНИЯ

    „Масонската ложа и братството на Левски”

    Делото и животът  на Апостола на българската свободата винаги са будили интерес. 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„И любовта се превърна в начало на света и в негов владетел. Но всичките й методи са изпълнени с цветя и кръв.“

Кнут Хамсун, норвежки писател, роден на 4 август преди 162 години

Анкета

Гледате ли културни събития онлайн?

Да - 40%
Не - 50%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

За романа „Девети“, царското злато, Тодор Живков и пътеките на историята ни

 

Но защо при редактирането й са отпаднали шест глави, които Божилов ядосано вкарва в своя блог и дебело подчертава, че при преиздаването  на романа през 2023 г., когато си възстанови авторските права, книгата ще излезе в автентичния си пълен вид?

Заслуженият успех на „Братя“

 

За силното въздействие на сериала допринесе и още нещо – стегнатият му ритъм, компресираният разказ, умението да се пласира интересна и занимателна история в рамките на около 30 минути.

Уди Алън между „Осанна!“ и „Разпни го!“

 

„Само да вметна“  е дългоочакваното защитно слово на легендарния кинаджия