БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

Новият роман на Васил Георгиев „Екс орбита“ изненадва и стъписва. Той е микс от популярни филмови образци – „Терминатор“, „Гатака“, „Матрицата“, присадени на местна почва. Горчиво – ироничен размисъл за нашата българска и човешка съдба.

За това как един призван народ е принуден да води жалко съществуване в разпаднала се държава, вечно мамен и манипулиран от самовлюбени властници и постоянно чакащ светлото бъдеще – което ще твори по законите на красотата, търсещ хармонията в унисон със световния човешки разум…

„Екс орбита“ е книга  за следата, която оставяме по време на краткото си пребиваване на този свят. За това как всяко общество – демократично или тоталитарно, неизбежно прераства в олигархично. За алчността и непомерните ни амбиции, за желанието ни да ползваме все повече блага, което води към гибел. За новото Средновековие, в което живеем и което ни вкарва в рамки, условности и ограничения с болезненото усещане за несвобода.

Замислен по време на протестите на „Орлов мост“ през 2013 г. „Екс орбита“ добива облика на биопънк траш антиутопия, с достоверни абсурди, черен хумор, увлекателен сюжет, неприкрити политически послания, уникални герои  - чешити, носещи френски, руски, албански, английски и библейски имена, с умерено - носталгичен заряд, но без хепи енд.

Творба  за инициацията, за опознаването на социума и неговите парадокси, в която основният персонаж Пемпо като един модерен Кандид странства между София, Света Петка – Перник, Самоград- на границата, търсейки корените си, загубената си сестра Марион, любовта в лицето на Фрейя и своята самоличност.

Разказ, в който съратникът на Пемпо е задължително ром с предизвикателното име Лазар, кандидат – диктаторът е амбициозният военен Покровски, Арбитърът на света – говорящ вълк…

„Екс орбита“ е творба – предупреждение.

Той алармира за опасността човекът  и българинът  да изчезне от Земята.

Поради желанието  да се слеем със световния разум, да сме съвършени и безсмъртни но  и да бъдем подменени с  двойници – конструкти, гениално сполучливи холограми без чувства и емоции, необходими за всеки властник – популист да управлява тиранично и дълготрайно.

Романът привлича с образи и интрига, но и държи на дистанция.

Чете се леко и бързо, но всъщност не е за всеки, не е предназначен за масовата публика.

Защото ако липсват нагласата, усета, знанието и сетивата, епосът ще се стори на неподготвения читател упражнение по стил или самоцелна и неразбираема забавна игра.

На мен той определено ми хареса.

След „Апарат“ (2013) това е следващата уверена романова крачка на Васил Георгиев, свидетелство и доказателство за щедрия му неподражаем талант.

Удовлетворен от креативното му постижение, очаквам с нетърпение следващата си среща с него.

Васил Георгиев, „Екс орбита“, роман, 2016, 279 стр., Пловдив, изд.къща „Хермес“, отговорен редактор Мартина Иванова

Още текстове от Борислав Гърдев ТУК

 

„Казват, че блус певците винаги плачат в халба с бира. Но знаете ли какво? Аз не пия.“

Би Би Кинг, американски китарист, роден на 16 септември преди 99 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Това най-опасно изкуство – науката

 

 

„Кога престанахме да разбираме света“ и е, и не е обичайна книга. Тя е от тези романи, които можем да определим като факшън

За градинаря, смъртта и непосредствения писателски талант

 

Новият роман на Георги Господинов „Градинарят и смъртта“ е обран, стегнат, лапидарен и целеустремен в добрия смисъл на думата

„Софийски музикални седмици“ - ценно музикално-историческо изследване

 

Книгата на Диана Данова-Дамянова ще бъде ценен източник на точна информация не само за изследователите, но и за всеки интересуващ се от явленията в историята и съвремието на музикалната ни култура.