Известният британски актьор АЛЪН РИКМАН (69) завърши втория си филм като режисьор - „Малък хаос", разказващ за градинарката на Версай. В лентата той играе ролята на Луи ХІV. В главната женска роля е Кейт Уинслет. Филмът вече се завъртя по европейските кина. Първият филм, който актьорът режисира е „Зимният гост” с Ема Томпсън. Рикман даде интервю за австрийския „Дер Щандарт”, което публикуваме със съкращения.

-----------------------

Защо между първия и втория ви филм като режисьор минаха цели 17 години?
-    Хали Потър е виновен. Тъй като филмите за него следваха един след друг, не ми оставаше време за мой собствен филм. Благодарение на театрални роли, така да се каже, поддържах мускулите си във форма.

Историческите филми обикновено са по-атрактивни за публиката, когато в тях се промъква някаква модерна тема. Във вашия филм градинарката води борба за еманципиране. Това ли е въдицата, на която ще се закачи публиката?
-    Сценаристът Джереми Брок („Последният крал на Шотландия”) всъщност ползва за основа книгата на Алисън Дийгън, която разказва историята от много женска перспектива.

Играете ролята на Луи ХІV. Кралят Слънце е бил много добър танцьор. На тази тема беше посветен филмът „Кралят танцува”.
-    Всъщност той е танцувал изключително. Основал е Кралската танцувална академия и може да се каже, че е измислил балета.

Доколко има историческа истина в образа на Луи ХІV?
-    Стъпвам здраво върху сценария, но естествено, когато става дума за историческа истина, човек се подготвя повече. Например четох, че всяка жена, с която Луи е прекарвал нощта, след това е била връщана в стаята й. Той винаги се е събуждал сам.

Филмът разказва за могъществото на абсолютната монархия, но и за свързаната с това самота. Това не е ли донякъде мечта на бедните и на хората без власт?
-    Действителността даже е била още по-лоша. Например Луи ХІV е хвърлил зад решетките до края на живота му своя финансов министър – от завист. Но самотни сме всички ние понякога.

Работата на градинарката до голяма степен напомня правенето на филмова продукция. И тя има доста малък бюджет, кратки срокове и е под натиск да направи нещо впечатляващо.
-    Понякога си представях, че моите продуценти са Кралят Слънце. Освен това също като градинарката цапам ръцете си с удоволствие. А що се отнася до директното сравнение с Версай – моят резултат се получи в много по-малък мащаб.

„Не всичко е перфектно в този несъвършен свят, само любовта е съвършена в своето съвършено несъвършенство.”

Ингмар Бергман, шведски режисьор и сценарист, роден на  14 юли преди 106 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Поглед назад: меланхолията, която ни влюби в „Изгубени в превода“ на София Копола

 Филмът оставя ярка следа както в съзнанието на зрителите, така и в историята на киното от първото десетилетие на 21-ви век...

Възкръсва ли  американският уестърн?

 

Най-амбициозният проект на Кевин Костнър - „Хоризонт“, е вече факт

Фантастичният свят на магията и езика

 

Слабо звено на „Вавилон: Тайна история“ от Ребека Ф. Куанг е вмъкването на идеята за дискриминацията, която като че ли става неизменна част от съвременната художествена литература...