ВИКТОР ЕРОФЕЕВ, "ДОЙЧЕ ВЕЛЕ"

Старите зидове на Европа, за които Достоевски писа с любов, устояха. Пожарът в катедралата Нотр Дам не ги надви. Стихията на яростния огън се оказа по-слаба от гениалността на средновековните майстори. Разбира се, и 400-те парижки пожарникари, които сториха всичко възможно, за да спасят основите на катедралата, наистина се оказаха спасители. Благодарим им от сърце!

Историята на цяла Европа

Катедралата ще бъде възстановена. Качествено и сравнително бързо. Френските предприемачи вече започнаха да правят дарения. Така историята скоро ще се завърне във възстановената катедрала. Историята на Франция, на Европа, на вярата. Историята на великата и мъдра култура. В парижката Света Богородица са короновани френски крале, там е коронован Наполеон. Навремето революционерите от Великата френска революция разрушаваха короните от статуите на катедралата. Тук по едно и също време през 1944 година прославяха маршал Петен, сътрудничил на нацистите, и празнуваха освобождението на Париж от окупаторите.

През 1831 година излиза първият френски исторически роман - "Парижката Света Богородица". Виктор Юго го пише не само за да покаже борбата на човешките страсти, красоти и деформации, а и за да не допусне унищожаването на катедралата, замислено от тогавашните перестройчици на Париж. И успехът на романа спасява катедралата. Както виждаме, френската литература има с какво да се гордее.

За мнозина сегашният пожар е символ на крушението на Европа, на унищожаването на нейните ценности. Вярно, че французите не са сред най-ревностните католици. Те рядко ходят на черква. Но запасите от европейски ценности в душите им ще стигнат за още дълго време. Във връзка с пожара мнозина напомниха за многомесечния варварски бунт на "жълтите жилетки", припомниха си с неприязън и за мигрантите, които "наводнили" Париж. Но една свободна страна трябва да разполага със свободата сама да се справя с кризите си, а не да бъде поучавана отвън.

Този пожар обедини нацията

Видяхме как цялата нация се молеше на колене. И дори и да допуснем, че "Шарли Ебдо" реагира на бедата в своя типичен карикатурен стил, то това също би било част от свободна Франция, а не безотговорен цинизъм.

В борбата за катедралата не загина нито един пожарникар. Пожарът не успя да превърне чудовищното събитие в човешка трагедия. Важно е и това, че той не е плод на нечия зла воля. Всички знаем, че ръкописите не горят. Тоест, те изгарят, но произведенията се съхраняват и културата продължава да съществува.

Реставратори от цяла Европа ще помогнат на Нотр Дам. Те може би няма да успеят да възстановят шпица на катедралата, изграден през 19-и век, но все пак ще възстановят храма. 

И аз като всеки човек, който обича Франция, имам своя любовна история с катедралата, с божествените ѝ стъклописи и с цялата архитектурна композиция, която ни казва, че храмът е построен от хора, вярващи във висшите човешки цели. Пожарът даде нов импулс на любовта ми (и не само на моята) към католическата светиня, която е подарък за всички християни и изобщо за всички онези, които защитават общочовешките ценности. Пред катедралата скоро отново ще започнат да се извиват опашки. Там ще виждаме и френски ученици, и китайци, и африканци, и руснаци. Може би тогава в храма ще бъдат запалени свещи за неговото спасение и възкресение. В такива случаи се казва "Амин!".

  • SOS

    През очилата на Владо Пенев

     Фашизмът стигна до театъра и тръгна да бие актьорите. Вече можем ли да го видим? Или ни трябват очилата на Владо Пенев, за да ни се проясни? 

"Не мога да слушам продължително Вагнер. Обзема ме желание да превзема Полша."

Уди Алън, американски режисьор, сценарист, актьор и музикант, роден на 1 декември преди 89 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин