Наталия Королева, "ДОЙЧЕ ВЕЛЕ"

От пожара в Нотр Дам изминаха два месеца. Макар че френският Сенат и главният архитект по възстановяването на храма Филип Вилньов са привърженици на автентичната реставрация на изгорелия връх, дискусията по въпроса за реконструкцията продължава. Архитекти от цял свят излизат с разнообразни предложения за известна модернизация. Сред тях има и сериозни, и не толкова.

Райска градина, кошер и стъклен покрив

"Paligenesis" (от гръцки: преобразуване, възраждане) - така се нарича проектът на парижкото архитектурно бюро Vincent Callebaut. Авторите му предлагат изгорелият покрив на Нотр Дам да се замени с екологична конструкция, отговаряща на духа на времето. Предвижда се скелетът ѝ да бъде изграден от ламинирани дървени елементи и от ромбоидни части от кристал, благодарение на което ще се осигури повече топлина и естествена светлина.

На чардака, който ще играе и ролята на оранжерия, е придвидено създаването на райска градина, предназначена за съзерцание и медитация, но и за отглеждането на плодове и зеленчуци.

Вариантът на знаменития британски архитект Норман Фостър (автор на модерния купол на Райхстага в Берлин) предвижда изграждането на стъклен покрив с издигащ се над нея стъклен връх, в основата на който да има панорамна площадка.

Френското архитектурно бюро NAB на свой ред смята, че ще е най-добре на покрива да има оранжерия, а по върха да се инсталират кошери. Шведските архитекти от бюро Ulf Mejergren Architects пък предлагат на върха да бъде направен басейн, край който да бъдат поставени оцелелите статуи на 12-те апостоли. И архитектите от Стокхолм смятат, че на парижани им трябва ново място за отдих и медитация.

Руснакът Александър Неровня поддържа версията за нов стъклен покрив на мястото на дървения. Но върхът трябва да съответства на оригинала. Така хората ще усетят връзката между старата и съвременната част, казва Неровня.

Архитектурното бюро Vizum Atelier от Словакия се застъпва за тънък връх от леки материали, който през нощта да прилича на лъч светлина, съединяващ земята и небето. Така словаците биха могли да довършат това, което навремето не успява да постигне Йожен Виоле-льо-Дюк - известният френски архитект, реставратор и изкуствовед, който е отговарял за реконструкцията на храма през 19-и век.

Вечен огън и градинка с гледка

Гигантски огнени езици, изработени от злато, на мястото на изгорелия връх - това е идеята на френския дизайнер Матийо Леанер, който предлага по този начин да се съхрани споменът за бедствието, сполетяло храма през април 2019. А италианският архитект Александър Фантоци,  който работи в Бразиля, предалага и покривът, и върхът на Нотр Дам да се покрият с ярки витражи. Според френския архитект Клеман Вилмен пък, възстановяването на покрива изисква прекалено големи разходи и вместо това той предлага да бъде изработен плосък покрив, върху който да бъде направена градина с великолепен изглед към града.

Според едно допитване, организирано през април от института за проучване на общественото мнение YouGov, повече от половината французи смятат, че храмът трябва да изглежда точно така, както и преди. Само една четвърт от запитаните са склонни да предоставят на архитектите повече творческа свобода. 

„Благоразумното момиче не трябва да влиза в разговори с непознати жаби.“

Шарл Перо, френски писател, роден на 12 януари преди 397 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…