Полската режисьорка Агнешка Холанд бе гост на София филм фест, където представи най-новия си филм "Следи", получил "Сребърна мечка" на Берлинале. В интервю за "Дневник" тя направи "напречен разрез" на политическата ситуация в Европа: 

"Политическата ситуация в Европа се промени, и то не в положителна посока. Със сигурност има криза на вярата в идеята за европейското единство, а също и на вярата в схващането що е то либерална демокрация. В много държави, главно посткомунистически, но не само, националистически вълни се надигат. Чувството за солидарност е в опасност.

Европейският съюз бе създаден като отговор на Втората световна война и Холокоста. Именно войната и Холокостът дълго време бяха ваксина против популистки и фашистки настроения. Сега ми се струва, че тази ваксина вече не работи. Може би в Германия все още е активна, защото германците акцентираха силно на тези теми в образованието. В други държави съществува едно усещане за порив към унищожение. Има усещане, че на хората им е писнало от позитивно мислене, от политическа коректност.

Мисля, че ние живеем в три много важни революции, с които не знаем как да се справим. Често инстинктивната реакция срещу тях е контрареволюция. Това е първо глобализацията. На второ място е интернет и революцията на информацията, която освен комуникацията и събирането на информация промени и начина на създаване на фактите. Това доведе до атомизация на обществото, всеки е затворен в своя балон, който пропуска избирателно само неща, които отговарят на предварителната му представа за света. Третата революция е революцията на половете. Това е промяната на разпределението на властите между половете в обществото и семейството. Еманципацията на жените доведе до някои важни демографски промени, еманципираните жени не искат да създават потомство в размерите, в които това е било обичайно в миналото.

Втората световна война никога не свърши истински, тя бе временно спряна, но може да се върне отново. Тя е като вирус, който бе приспан за малко, но може да се събуди всеки момент. Всички европейски институции са създадени, за да не позволят на този вирус да се върне. Мисля, че следвоенните политици, интелектуалци и хора на изкуството са били съвсем наясно, че победата не е била завинаги. Те са видели anus mundi – "задника на човечеството", и са знаели, че това може да се случи отново. И ако погледнем историята, те са прави, това се е случвало отново и отново."

  • ЖИВОТ С ИДИОТ

    Теодор Ушев: Идиотизмът превзема света

     „Живот с идиот“  живееше в мен 20 и няколко години, и все не намирах смелост да посегна към него. Знаейки, че ще бъде много трудно да види бял свят, където и да било, поради начина, по който е разказан", казва аниматорът. 

„Освен живопис и градинарство друго нищо не умея.”

Клод Моне – френски художник, основател и лидер на стила импресионизъм, роден на 14 ноември преди 185 години

„Мистър Джоунс“ на Агнешка Холанд: 100-годишната рецепта на Сталин за геноцид в Украйна

 

Лъсва и образът на охранената журналистическа гилдия на чуждестранните кореспонденти, базирана в Москва.

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

“Рожден ден”, но не за последно (ревю)

 

“Рожден ден” е стегнат и добре конструиран филм, операторската работа на Георги Челебиев е безупречна, а музиката на Георги Стрезов е въздействена и функционална.

Кожата на руснаците

 

Отговорът на въпроса защо руснаците са фашисти? Прост е той, лесен: защото са народ, който няма достойнство. И изглежда, никога не е имал. Затова онези от руснаците, които искат да живеят с достойнство, руският народ и руската власт ги обявяват за предатели. И заедно ги прогонват… И заедно ги убиват…  

Един висок провал

 

Впечатления на един литератор от филма на Франсоа Озон „Чужденецът“...