"Свободна Европа"

Музиканти казват за него, че може да дирижира, без да има нотите пред себе си. Просто държи "в главата си" цялото произведение. Освен това няма значение от коя епоха е произведението, защото репертоарът му е огромен - от барокова до съвсем съвременна музика.

В четвъртък Емил Табаков дирижира едно от най-новите музикални произведения - с тази разлика, че то не е писано от друг, а е негово собствено. Казва се "Концерт за цигулка и оркестър" и ще звучи в Зала "България" в София. Солист е Светлин Русев.

Твърде малко диригенти по света са също и композитори. Такива са Густав Малер и Рихард Щраус, например. В България такъв е Васил Казанджиев. Има и други, разбира се, но списъкът съвсем не е дълъг.

"Концертът за цигулка и оркестър" вече имаше премиера в България - това стана миналата година по време на Мартенските музикални дни в Русе. Софийската публика го чу за първи път в четвъртък.

Емил Табаков е от плеядата забележителни български диригенти, сред които бяха също Емил Чакъров и Димитър Манолов. Във Великобритания са го определяли като един от стоте най-добри професионалисти в света. Сред 250-те диска, в които е записана дирижирана от него музика, са такива, които са издавани от Елан, Капричио Делта, Еми, Пентагон. Гостувал е със свои оркестри или като гост диригент в залите на пет континента.

Емил Табаков е роден в Русе през 1947 г. Завършва Националната музикална академия в София през 1974, а само две години по-късно става диригент на Русенската филхармония. Още година по-късно печели първата си награда - тази за млад диригент в Копенхаген.

Бил е ръководител на Камерния ансамбъл "Софийски солисти", бил е главен диригент на филхармониите на София и Белград, и на симфонични оркестри в Анкара и в София.

През 1997 г. е министър на културата в служебното правителство на Стефан Софиянски.

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Религиозният култ е едно представление, едно драматично представление, една фантазия, една „заместваща“ реализация.“

Йохан Хьойзинха, холандски филолог и историк, роден на 7 декември преди 152 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.