ОЛЯ СТОЯНОВА, списание "Култура"

„Писането за сцената несъмнено е опасно. Всяка дума се движи по острието на нож. Всяка дума може да убие и да спаси смисъла. „Червеният кръст на сцената“ е самото разпъване на човека в един свят, който той е сътворил и за който му се иска да поеме отговорност“, пише в предговора на тази книга Цвета Софрониева.

Тя е авторка на над двайсет книги с поезия, проза и драматургия, пише на български, немски и английски, ученичка е на Йосиф Бродски и носителка на наградите за поезия Адалберт фон Шамисо, Клиф Бекър и ПЕН Америкън. От години живее в Берлин, а сборникът „Червеният кръст на сцената“ включва не само най-новите ѝ драматургични текстове, писани през последните години покрай сътрудничеството ѝ с режисьорката Юлиана Сайска и независимия „Имърджънси театър“, но и по-стари текстове.

Между 2018 и 2023 г. актьорите и режисьорката работят върху теми и образи от поетическите книги й Anthroposzene (2017) и „Прегърнати от мъглата“ (2018), а после сътрудничество им се развива и създават различни театрални форми и поредица от четения, пърформанси и имерсивен театър, представени пред софийска и берлинска публика. Някои от спектаклите, като „Сцени на разсъмване“ и „Празна е стаята на удоволствието“, се играят и досега, но трябва да отбележим, че включените пиеси в сборника са авторска рефлексия и са независими и различни от спектаклите.

Сред шестте драматургични текста в книгата е и пиесата „Сага за разградения двор“ от 1988 г., която има сценично четене още през 1994 г. в рамките на Международната конференция на жените драматурзи в Австралия и първа постановка през 1996 г. в Ландестеатер, Тюбинген, и „Академия Шлос Солитюд“ в Щутгарт.

Пиесата „Пера по перона“ пък е написана в периода 2022–2023 г. като серия монолози и хибридни записки, свързани с реални герои, развити във фикционални сцени. В основата й обаче са действителни събития – наводненията в Артал в Германия през 2021 г. и през януари 2022 г. в Уганда и Мозамбик. Това е пиеса, в която основна е темата за климатичните промени и катастрофите, които са все още предотвратими, и следователно все още имаме няколко сценария за бъдещето. И понеже Цвета Софрониева е вплела в текста и собствения си опит от ветроходни плавания в Северно море, тази пиеса носи особена поетичност. Героините са две жени – европейки на средна възраст, Анка Илиева и Марион Ванк, които пътуват една към друга, а в техните монолози е събрана сякаш цяла новинарска емисия – с финансовите кризи, предупрежденията за опасно време и кризите на човечността.

„Няма време. Във война сме с нас самите... Фукушима нищо не е в сравнение с плода катастрофи, с които сме обременили Земята, и сега се покриваме както всички подли любовници. Дали сме обичали някога планетата си? Какво разбираме под думата обич…“, пита Марион, героинята в „Пера по перона“.

В сборника са включени и осем есета, които разглеждат проблемите на съвременния театър и на сцената. За Цвета Софрониева обаче сцената е не само театрално пространство, а по-широко понятие – свят, в който всички сме герои, общуваме и непрекъснато променяме концепциите за бъдещето и залагаме/ отлагаме катастрофите на днешния ден. За писането на Цвета Софрониева е характерна остра чувствителност към актуалните социални и политически проблеми на времето, в което живеем. Не само в есетата, но и в пиесите си тя пише за екология, войни и катастрофи, като в същото време изследва още по-внимателно отношенията между хората и връзките им със света.

Физик по образование, доктор на философските науки, тя се интересува от силата на конкретните научни факти, но е преди всичко поет и това си личи във всичките ѝ текстове – езикът ѝ е богат, метафоричен и много визуален, когато представя различни социални теории или просто ни разказва конкретна история.

„Няма перфектни времена и ние ще трябва да се научим да живеем в невъзвратимостта на омразата и катастрофите, които сами предизвикахме. Вероятно само мисълта за поносимо, приемливо бъдеще би могла да ни даде сила да демитологизираме миналото и да творим настоящето смислено. Но ние непрекъснато я губим“, пише Цвета Софрониева в есето „Естетиката на катастрофите и интервютата на душата“.

 

„Червеният кръст на сцената“, Цвета Софрониева, издателство „Критика и хуманизъм“, 2024

  • АПЛОДИСМЕНТИ

    "Тя беше на много голяма висота..."

    Отзиви на международната оперна критика за дебютната за Соня Йончева роля на Лиза от "Дама Пика" на сцената на Метрополитън опера в Ню Йорк.

„Колкото повече ограничаваш себе си, толкова повече се разкрепостяваш. Деспотизмът на ограниченията само помага да се достигне точността на изпълнението.”

Игор Стравински, руски композитор, роден на 17 юни преди 143 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Сценарии за бъдещето

Сборникът „Червеният кръст на сцената“ съдържа драматургия и театрална есеистика на Цвета Софрониева, създадени между 1988 и 2024 г. Тя разглежда възможностите на културата да бъде „спешна помощ във време на промяна на отношението на човечеството към самото себе си“.

Тя танцува това лято

 

Заснет в Унгария „само“ за 90 милиона долара , „Балерина“ се очертава да е летен хит и да допринесе за поддържане интереса към легендарния свят на Джон Уик.

Българската дилема: между вера и далавера

 

Да рецензираш Александър Кьосев е – казано на корпоративен език – „истинско предизвикателство“. Но и опасна работа, защото ако я вършиш „необмислена или недомислена“, само ще се регистрираш като позорен участник...