SKIF

Това е английски филм във всички нюанси на думата за един от класиците на английската литература Дж. Р. Р. Толкин. От него лъха толкова силна носталгия, че зрителят може да подуши дори миризмата на Англия преди, по време и след Първата световна война. В него е съдбата на младия Толкин. В него е ключът как се раждат фантастичните му герои. Първата световна война е закодирана в “Хобитът”, излязъл от печат през 1937 г., а след участието му във Втората световна се ражда и “Властелинът на пръстена”.  За неговата поява обаче се намеква във филма – как се ражда образът на пръстена, Средната земя, битката между доброто и злото. 

Толкин има трагична съдба – останал сирак още като дете, но изпратен да учи в престижно училище – така кариерата му стига до професор в Оксфор, чийто възпитаник е. Малцина знаят, че писателят, чиито творби са изключителен хит почти век след написването си, е измислил свой собствен език, че е така увлечен от филологията, че впечатлява преподавателите си в най-елитния английски университет. 

“Толкин” поражда асоциации за живота на Клайв Луис – негов състудент, колега филолог и равен по талант писател фантаст, също изпитал лично ужаса на войната. Две души, жертва на човешкото безумство, които превръщат злото, жестокостта, адът на световните касапници в изключителни образи в романите си. 

Филмът е нежен, мъдър, тъжен, трагичен, оптимистичен – спомен за невъзможния вече начин на живот, за света на джентълмените, интелектуалците, хората, отдадени изцяло на науката, филм за езика, чийто смисъл Толкин търси и намира.

И дали случайно, или не, появата на “Толкин” съвпада с излизането на екран на друг “филологически” филм - “Професорът и безумецът”. Пиршество за почитателите на английското кино.

 

  • ЗВЕЗДЕН ПРАХ

    Джордж Клуни, който не се страхува да остарява

    Той два пъти е избиран за най-сексапилен мъж на планетата. Лицето му е по реклами и билборди в целия свят. Едновременно с това е един от най-успешните актьори в историята и активист, който не се страхува да говори за редица проблеми.

     
  • ПАМЕТ

    Жерар Филип: Мисля, че съм горделив

    Интервю с френския актьор от 1959 г., малко преди да се разболее и да напусне този свят

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„В слушането на музика, четенето на книги и гледането на филми наравно участват както създателите, така и консуматорите. Всеки със своята интелигентност, глупост, тъга, веселие, моментно настроение.“

Рангел Вълчанов, български режисьор, роден на 12 октомври преди 96 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Аз съм виновен“

 

Книгата на Михаил Зигар „Война и наказание“ е анализ на отношенията между Русия и Украйна през последните три века и през последните три десетилетия.

Акустика за изгубената родина

 

В „Изгнание и музика“ Етиен Барилие отговаря на въпроса, как изгнанието въздейства върху творчеството на композиторите, преминали през това изпитание.

Между два свята: една българска тийнейджърка в Мюнхен

 

Какво е да растеш в Германия като дете на български мигранти? Да живееш в непрестижен квартал, но да учиш в елитна гимназия в центъра на Мюнхен? Живот между два свята: темата в дебютния роман на немски на Анна Димитрова.