Морис Равел е единственият автор на "Болеро" и прочутото музикално произведение няма съавтори, постанови съд във Франция, съобщава АФП.

В петък френският съд се произнесе по дело на наследниците на Морис Равел (1875-1937) и тези на руския художник и сценограф Александър Беноа (1870-1960), в което те пледираха за съавторство на руснака и искаха удължаване на срока на авторските права върху "Болеро".

Автопортрет на Александър Бенуа

Във Франция авторското право върху музикална композиция е валидно за целия живот на нейния автор и за следващите 70 години, след което то става обществено достояние и може да се използва свободно.

Досега композицията „Болеро“ бе защитена в продължение на 78 години и четири месеца, тъй като законът предвижда удължаване на срока, за да се компенсират френските творци за загубата на приходи по време на двете световни войни, с което срокът изтече на 1 май 2016 г.

По време на изслушването на 14 февруари наследниците на художника твърдят, че отказът да се признае дядо им за съавтор на този световен успех, не е право, което Sacem може да си присвои. „Музиката на „Болеро“ е създадена специално за балета“, каза Едуар Мил, адвокат на наследницте на Бенуа. 

След успеха на Равел се смята, че „Болеро“ е „съвместна работа“ с руския художник, а историческите аргументи са в негова подкрепа. Тези аргументи включват присъствието на името на Бенаа в плакатите за премиерата на творбата на Равел през 1928 г.

Според адвоката на Sacem, Жозе-Андрей Беназераф, твърденията на ищците са „историческа измислица“.

Признаването на съавторство би означавало „да се скъса документът на декларацията от 1929 г., подписан от Равел, който се определя като единствен автор на „Болеро“, за да се замени, нарушавайки моралните права на композитора, който винаги се е смятал за единствен автор“, каза организацията по време на изслушването.

Въпреки че авторските възнаграждения се определят „за даден период от време и за милиони евро“ годишно, според информацията, предоставена на АФП от адвоката на Sacem, Беназераф, сумите са достигнали средно 135 507 евро годишно между 2011 и 2016 г.

 

Източник: Анна Владимирова, БТА

„Вземи дрехите на най-великия човек и ще видиш едно голо, засрамено и безпомощно животно.“

Клайв Къслър, американски писател, роден на 15 юли преди 93 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Поглед назад: меланхолията, която ни влюби в „Изгубени в превода“ на София Копола

 Филмът оставя ярка следа както в съзнанието на зрителите, така и в историята на киното от първото десетилетие на 21-ви век...

Възкръсва ли  американският уестърн?

 

Най-амбициозният проект на Кевин Костнър - „Хоризонт“, е вече факт

Фантастичният свят на магията и езика

 

Слабо звено на „Вавилон: Тайна история“ от Ребека Ф. Куанг е вмъкването на идеята за дискриминацията, която като че ли става неизменна част от съвременната художествена литература...