МАРИН ГЕОРГИЕВ, "Портал Култура"

Всяка повтаряна лъжа става истина.

В. И. Ленин

--

Истината! Какво е това истина?

Пилат

---

„Всеки иска поправка на злото, но се варди от разправии“ – тази мисъл на поп Кръстя из Требника му, по-точно из един от текстовете му – „Хубавият Дикисан!“, е непреходна не само с улавянето на една извечна и всеобща характеристика на човешката психология, но е и ключ към разшифроване на автора й; ключ, защото в нея е заложена и изконната нагласа на всяка творческа душевност:

В глупавия си ум, в младите години –

Когато не знаех на светът гидишът –

Без да има правото кой да ми обади,

Мислех: право всичко, що книгите пишат.

 

В случая това е душевността на поета, не защото поп Кръстю пише и стихове и цитираните изречения са всъщност началният куплет на първия му текст от требника – стихотворението „Предисловие“. Не всички думи, подредени в куплет и римувани съседно или през стих, са стихотворение и не всяко стихотворение е доказателство за поет и поезия. И не дали те са поезия е целта на цитирането им, а видимата и с просто око наивност, която едни наричат незрелост, други идеализъм. Само съхранилият детето в себе си може да напише попството го мислех за най-свято нещо – а аз прибавям и не само него; него той дава за нагледен пример, защото такава е и длъжността му; защото с каквото и да се е захванел, с каквото и да се захваща – поп Кръстю иска да го направи така, „както книгите пишат”. При такава поставеност той е обречен да влиза в конфликти, а рече ли да ги изложи на книга, в случая требника, той неволно ще продължи Софронието – с изповедността, простодушието, искреността, за да изохка накрая:

Там дето се надявах правда да царува;

Истина и милост дето да се срещат;

Там беззаконие видях да върлува

И най-големите кривди да се смещат.

Казах – да изохка. Но… да не се поправи. Защото, ако го перифразираме: всеки вижда ползите, до които води лъжата, но не всеки е готов да лъже.

В цитираното дотук стихотворение, като изповядва патилата и горчивините си, авторът към края му като че ли „узрява“:

Затуй всичко четене, що е черковно,

В съвестта ми място като не улавя,

Оставям го настрана като безосновно,

Здравият ми разум, за да не подавя.

Прочие, надделял ли е здравият разум у поп Кръстя?

Целият му житейски път доказва обратното; доказва, че и той, като всяка поетична душа, като всеки пилигрим на правдата, се самозаблуждава, че му се иска да е здравомислещ, но че не може; че единственото, което може, е само едно – да е мислещ. Идеализмът, който е засукал на младини, му остава за цял живот, а по-точно поп Кръстя е създаден такъв по Божие повеление, инак не би написал:

Комар, муха тънка,

На който се сеща –

Малко да подрънка,

Може да го свеща.

 

Пък на оногова,

Кой не ще да хвани,

Какво щат му сторят

Свирки и тъпани?

 

Или пък:

 

Светът е добро нещо за онез,

Които са от самосебе разбрани,

А, съветвай ти колкото можеш тез,

Кои са за зло родени –

място няма да хвани.

Едно сал не е разбрал поп Кръстя: че това що книгите пишат е невъзможният свят; че написаното в тях е следствие на трагичния копнеж на човешката душа светът да бъде управляван по Божиите закони, и трагичната равносметка накрая, че това е невъзможно; инак поне един държавник, поне един политик би се опитал да построи държавата на Платон, още повече че сред тях е имало поети и философи. Така че всичко писано от философи и поети ще се сбъдне не може да се сбъдне, още по-малко то може да се сбъдне, ако го сбъдват философи и поети; технологиите на властта са такива, че и какъвто идеалист да ги потреби, накрая валците й изплюват все един и същ резултат: смачкания като пестил бивш човек.

Този извечен конфликт на действащия, който не може да не прегази десетте Божии заповеди, и съзерцателя, който ги брани като свещени, но не може да ги приложи, защото не действа, е все насъщно единосъщият конфликт на доброто и злото, на дявола и бога, на мечтата и реалността, на духа и материята, на словото и делото. Точно тук, в тази огнена геена, малцина смеят да бръкнат приживе, защото тя е по-гореща от ада и от нея започва пътят към рая; в нея е заложен и „конфликтът” между съмишлениците поп Кръстю и Левски, комуто – о, ужас, какво светотатство, какво иконоборство! – той си позволява да дири кусури: „Кой и защо уби невинното младо момче в Лович (в Денчовата къща) и защо отиде там? Народ ли да събужда, или къща да обира и хора да убива? Всичките тези глупости докараха работата до там, според Евангелието: „имже мераго мерите возмерится вам“. И трябва да кажем, че поп Кръстю и Евангелието са правите, със същата мяра е отмерено, нищо че земният наместник на правилото за мярата в случая е турският съд: Левски е осъден тъкмо за това убийство, а не за създадените от него комитети.

Левски и поп Кръстю са съмишленици в идеалното на целта – политическото освобождение на българския народ, но не и в средствата за осъществяването й, ако те нарушат това, що е „според Евангелието“; тук е тънкият ръб, по-тънък от конец, от люспа на лук; той е граничната черта, която ги събира и разделя; тя събира Левски с други хора, хора, които биха действали и действат, както той в Денчовата къща. И тъкмо сред тях би трябвало да търсим предателите му, защото там, където се сблъскват интересите, там битката е око за око, зъб за зъб; а там, където се сблъскват идеализмът и прагматизмът, се раждат конфликтите, самотността, изолацията, стръвта на грешниците да бъдат отстранени праведниците – изобличителите на греха.

Изобличител на греха поп Кръстю остава през целия си живот и в гражданските, и в черковните си дела, във всичко в що е намесен човекът, когото той не престава до сетнините си да напътва в благочестие: „Ние съглеждаме в нашите полицейски, че освен да крепят бюджета на полицията лично, за да не докарат изхвърлянето си из нея, и да изгубят несънуваните си готови заплати, и освен да навалят да поддържат частните си интереси по другим начином тайно, тия нищо друго не са взели във вниманието си, нито искат да знаят за улучшението на града ни“; „Но кого да повярваме за пръв и истински патриот, когато към която партия да се обърнем, все частния интерес виждаме отпреде им“; „Изгубени сме ще извикам, защото виждам, че Божието име се поменува у нас само тогава, когато имаме голяма нужда. Вярата се не изпълнява нито пет на сто и черквите ни се отварят само, защото няма как да бъдат затворени!“; „У нас никаква догма, никакъв обряд, никакво свещенодействие не се изпълнява, тъй както го иска религията. Нашите свещеници, с изключение на рядко някои (ако можем да направим такова изключение), извършват всичко машинално: без набожност, без точност, само да докачат парата, в което всичките им длъжности се съсредоточават“.

Ето очертанията на родината на бай Ганьо, ето тучната утроба, из която се ражда неумиращият български герой. В кое време става описаното – в миналото, сегашното, в бъдещото? Кое прави актуално, константно, вечно казаното – моралът; поп Кръстю е търсач на чего нет на свете, чего нет на свете по стиха на Балмонт; как се именува този търсач – Дон Кихот, или изрод без цел и покой, най-краткото и най-вярно определение за поета, написано от ръката на поета Гьоте. Така че няма как поп Кръстю да не бъде хвърлен на кучетата за осквернение и омерзение; хвърлен от ония, „които се гордеят с онова пред простите хора, което не са заслужили, а потулят това, което са извършили”; определил ги така точно и кратко, поп Кръстю ще им издаде и присъда, която от тогава та чак до днес ту ни влиза в работа, ту се правим, че не я виждаме: „Таквито глупави работи имаха и такъв край“ – т.е. делото за освобождение закономерно е провалено; нещо повече – то не може да не бъде провалено; тези, които с деянията си са нарушавали Божиите закони преди освобождението, като строители на нова България ще сътворят пак същото. А какво са Божиите закони, ако не всичко онова, което наричаме морал, творящото добро, солта на всяко дело, солта на земята… Щом в темелите му не е вградена поне стиска от нея, то не оцелява във времето. Само тогава „Свободията е по-лоша от неволията“ – т.е. българската свобода е по-лоша, отколкото под игото турско.

Тук не се наемам да проверя тази равносметка, но мога да проверя и потвърдя друга: след всяка българска промяна е по-зле, отколкото преди нея; всяка българска промяна не вижда нищо добро в предишното и започва от нула. Разчетена в хода на времето, конкретната мисъл на поп Кръстю за конкретното време се превръща в универсален ключ за българските работи, превръща се в метафора.

Природата на човешкото е такава, че то се люшка от една крайност в друга; люшка се от Осанна! до Разпни го! Така Левски става непоносимо чист, а поп Кръстю непоносимо мръсен; единият „селяните прости светец го зовяха”, другият е „този червяк мръсен, този низък роб”… За селяните прости разбирам, но защо е пак така и за учените учени?! Защо тази поляризация, характерна за езичеството на човечеството, за езичеството на народите, обективиращи щенията си във виденията на фолклора: песни и приказки, легенди и митове; защо този страх, да видим героичното в границите на човешкото; наистина ли и днес – в ХХI век дори – ние все на същото стъпало на заклинанията седим, дърпаме от наргилето сладкия опиум на руско-славянско-комунистическата сакралност, разтягаме рахат локума на идеологемите, сърбаме – шумно! – от кавето на единобожието, с мазни длани номинираме по челата за свещени все нови и нови крави; ненаситни на табута, така сме запушили цивилизационната околност, че тя отколе е екологически опасен обект със затихващи функции, който предстои да бъде, но все още не е ликвидиран? Произвежданата „от нази си” (израз на Левски) димна завеса ни пречи да видим очевидното, за да продължи отглеждането ни на стада, страха от индивида, от борбата на индивидите, в които чисто и мръсно, добро и зло, свято и грешно са в непрестанна борба и всеки нов опит е нов вид провал; и всеки провал е нов опит да се направи онова „всичко, което може в цветущо състояние да докара народа ни; което може да уголеми и подобри свободата ни и от което зависи благоденствието ни“, както пише черната душа, Юдата поп Кръстю в „Свободията е по-лоша от неволията“.

Има ли по-лесно от това да припишеш греховете си другиму и така да излезеш чист; не е ли този изконен механизъм на човешката психика причината и най-малкото общество, от двама души дори, да коментира и осъжда зад гърба им недостатъците на отсъстващите; сякаш от това съдниците стават по-чисти, а съдените – по-мръсни; ние ли не знаем какво е правдата и какво кривдата?!; знаем, но не искаме разправии и блатясваме до онзи миг, когато дори земята ще изпълни дълга ни: вместо нас ще изригне налице правото – откраднатите комитетски жълтици – не от съборетината на поп Кръстя, а от палата на поп Луканов (а дали не: Лукавов) Марин.

Няма давност за невинността.

Моралът й се оказва вечен, а преходните сме ние.

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Хората се делят на капиталисти и социалисти. И двете страни се нуждаят от пари. Разделя ги начинът, по който изкарват парите си. Ако капиталистът се нуждае от пари – работи усилено. Ако социалистът се нуждае от пари – напуска работа и дори подбужда другите да го направят.“

Виктор Суворов, съветски разузнавач и писател, роден на 20 април преди 78 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.