С дълбока скръб съобщаваме за внезапната кончина на скъпата ни колежка Мариана Цветкова, съобщиха от пресцентъра на Софийската опера.

На столичната сцена тя пресъздаде незабравими образи, които бяха високо оценени от българската публика, както и от международните журналисти.

Едно от последните й превъплъщения беше като Фрика във „Валкюра“ от Вагнер през месец април, по време на гостуването на Софийската опера в театър „Джузепе Верди“ в Салерно, Италия.

Дебютира на оперната сцена през 1991 в ролята на Ан Трулов в продукцията на Пламен Карталов на операта „Похожденията на безпътника” от Стравински на музикалните фестивали в Торино и Салерно. 

Началото на международната й кариера е в Миланската Скала през 1999 с ролята на Мадалена в операта „Андре Шение” от Джордано. Следват покани от различни големи оперни театри, международни фестивали и работа с едни от най-известните диригенти и режисьори.

Някои от знаковите й роли са Аида и Амнерис в „Аида“, Леонора в „Трубадур“, Амелия в „Бал с маски“, лейди Макбет в „Макбет“ от Верди, Леонора във „Фиделио“ от Бетовен, Тоска, Турандот, Манон Леско от Пучини и много други. 

На сцената на Софийската опера Мариана Цветкова пресъздаде великолепни образи като Фрика в „Рейнско злато“, Брюнхилде и Фрика във „Валкюра“, както и Брюнхилде в „Зигфрид“ и „Залезът на боговете“, Изолда в „Тристан и Изолда“, последвани от Композиторът в „Ариадна на Наксос“ и Клитемнестра в „Електра“ от Рихард Щраус, Принцеса ди Буйон от „Адриана Лекуврьор“ от Чилеа, Игуменката в „Звукът на музиката“ от Ричард Роджърс.  

МАРИАНА ЦВЕТКОВА е родена в Русе. Там завършва Музикалното училище „Проф. Веселин Стоянов“, а след това Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“. Доктор по музика на Нов Български университет. Специализира в академията на Борис Христов за млади оперни певци в Рим (1991-1992) и в Indiana University в класа на Мартина Аройо (1994-1997). 

Изнасяла е рецитали с произведения от Р. Щраус, А. Дюпарк, С. Рахманинов, П. Чайковски, А. Дворжак, П. Хаджиев, С. Барбер в Америка, Южна Корея, Испания, Русия.  Осъществила е записи към Deutsche Grammophon и Naxos Records. 

Сред наградите и отличията, на които е носителка са: Grand Prix на конкурса в Тулуза (1998), Лауреат на конкурса „Кралица Елизабет“ в Брюксел (1996), Втора награда на конкурса, провеждан от фондация Пучини в Ню Йорк (1999), награди от фондациите: „Олга Фораи“, „Герда Лиснер“ и „Съливан” и номинация Grammy 2002 за участие в запис на „Стабат Матер” от Дворжак.

През 2013 получава Кристална Лира на Съюза на музикалните и танцови дейци в България за постижение в музикално-сценичните изкуства и ролята и на Брюнхилде във Вагнеровата продукция на Софийската опера „Пръстенът на нибелунга”. 

Носител е на наградата „Златно перо“ за заслуги към развитието на Българската култура през 2017, и на наградата за отличителни постижения в областта на изкуството на Puccini Albaneze Foundation – New York City през 2016.

  • ЕКОЛОГИЯ

    Изчезващият свят на пеперудите – какво губим всички ние

     Всеки пети вид пеперуда в България е застрашен от изчезване...

     
  • СТАРИТЕ ЛЕНТИ

    "Живях шарено": 95 години от рождението на Георги Черкелов

     „Нека не ми се сърди театърът, но аз повече обичам киното. Най-напред като зрител го предпочитам. Като дете гледах много филми..."

     
  • НА ФОКУС

    Анна и Александър

    Джами Филбрик от „Moviefone“ и Карeн Бенардело от „Cinemadailyus“ разговарят с Максин Пийк и Джейсън Айзъкс за филма  „Words of War“ и партньорството им на снимачната площадка.

    • Лентата разказва за покойната вече руска журналистка Анна Политковская
     
  • ПОЗИЦИЯ

    Азис или Моцарт?

     Отново за една болна тема - музиката и младите .

    •  Какъв е приносът им към българската култура и духовност днес?
    • Друго некрасиво явление са детските естрадни прояви по телевизията. 
     
  • ПОЗИЦИЯ

    Декларация за правата на варварина

    "Все повече хора могат да решат, че образоваността изобщо е нещо излишно за човека. И че насилие в името на образоваността е наложено от високообразованите, за да си осигурят за вечни времена вечна власт над нискообразованите" - Коментар на Деян Кюранов

„Гледайте с Любов, слушайте с Любов, яжте с Любов, лягайте с Любов и ставайте с Любов, учете с Любов, мислете с Любов. Каквото предприемете, правете го с Любов.”

Петър Дънов, български философ, роден на 11 юли преди 161 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Един филм на Джери Брукхаймър

 

Това, което прави „F 1 Филмът“ събитие, хит и предпочитано зрителско заглавие е преди всичко уверената и дръзка режисура на Джоузеф Козински...

 

Романът с добри намерения и неуспешна  реализация

 

"По инерция написах, че „Планът „Елиминирай Европа“ е роман, но това е по скоро репортаж, псевдодокументалистика, сценарий за тв сериал, някакъв микс между криминале, екшън, трилър и мелодрама" ревю на Борислав Гърдев.

Сценарии за бъдещето

Сборникът „Червеният кръст на сцената“ съдържа драматургия и театрална есеистика на Цвета Софрониева, създадени между 1988 и 2024 г. Тя разглежда възможностите на културата да бъде „спешна помощ във време на промяна на отношението на човечеството към самото себе си“.