ДАМЯНА ВЕЛЕВА, "Свободна Европа"

Вероятно сте минавали оттам, но никога не сте го забелязвали. През повечето време това място представлява изоставена пустош: ръждясващи жп релси, край тях огромни празни халета, празна някогашна гара с ронеща се мазилка.

Но когато го погледнат, Адрияна Михайлова и Неделя Сярова виждат нещо съвсем друго: цветно пространство, пълно с хора, изложби, концерти, зелен парк и площадки за детска игра. Става дума за изоставената Сточна гара в София, а Михайлова и Сярова са част от екип, който иска да я съживи.

Преобразуването, което те си представят, не е само във въображението им.

Заедно със съмишлениците си от сдружение "Градоскоп" те вече четвърта година работят върху плановете за съживяване на мястото. Като част от техните усилия в петък, 6 юни, старата Сточна гара ще отвори врати и в рамките на две седмици ще се превърне във временен културен център.

Събитието "Нов живот за Сточна гара" ще включва лекции, дискусии, изкуство, музика, обучения и работилници за малки и големи. Сред изцяло безплатните събития има фотографска изложба, изложба с архивни материали, лични истории и спомени от времето, когато гарата все още е била изпълнена с живот, както и занимания за деца като специалната детска работилница по жп моделизъм.

Крайната цел на събитието обаче е много повече от това да предостави еднократно културно преживяване - всъщност на него организаторите ще представят различните идеи за дългосрочното развитие на пространството и ще ги поставят на широко обществено обсъждане, посочва Адрияна Михайлова в интервю за Свободна Европа.

Михайлова е част от проекта още от самото му начало - през есента на 2021 г. Тогава от Столичната община канят "Градоскоп" да изготви анализ на възможностите за трансформация на мястото. Става дума за цялото пространство от Сточна гара до гара "Подуяне".

Самото сдружение "Градоскоп" е създадено около година по-рано именно с цел да работи върху проекти за градски трансформации. В екипа му участват десетина души с различни професии - архитекти, урбанисти, специалисти по културно наследство, антрополози.

"Едва тогава през 2021 г., когато дойде тази покана, разбрах за сградата на Сточна гара", казва Михайлова, която се занимава с комуникационната работа в екипа.

"Самата сграда е скрита зад един магазин. Не я знаехме, аз самата бях минавала много пъти оттам, но не я бях виждала", добавя тя.

Когато стъпват в нея, хората от "Градоскоп" са впечатлени. Смята се, че сградата е открита през 1931 г., което я прави последната гара, построена преди края на монархията в България.

Проектирана е от арх. Панайот Калчев през 1928 г. и в нея са преплитат елементи от националромантизма, арт деко, сецесион, с препратки към българската възрожденска архитектура.

Самата сграда всъщност е свидетел на забогатяването на София - построена е в момент, когато в града има нужда от все повече и повече стоки и влаковете започват да изместват конските впрягове и каруците, с които търговците доскоро карат продукцията си.

До 1989 г. Сточна гара се ползва преди всичко именно като жп гара за товари, но след това е занемарена.

Днес хората от "Градоскоп" искат да превърнат изоставеното пространство от място за обмен на стоки в място за обмен на идеи, място за разговори и изкуство.

"В София липсват достатъчно пространства за култура, това е нещо, за което от културния сектор отдавна алармират", казва Адрияна Михайлова.

Освен това е важно самата сграда, която е изключително ценна като културно наследство, да бъде опазена. Гарата трябва да бъде съживена и като място за памет, като една от идеите е там да има и музей на железопътната история на България.

Но има и още нещо важно - социалната страна на градското пространство.

"Тези територии са станали като разделители", казва Михайлова. Тя посочва, че към днешна дата пространството от Сточна гара до "Подуяне" разделя три квартала - "Оборище", "Хаджи Димитър" и "Драз махала".

Идеята на "Градоскоп" е тези граници да бъдат премахнат и да се превърнат в точно обратното - място за срещи.

За тази част от проекта се грижи антроположката Неделя Сярова. Заедно със студенти от Новия български университет тя изготвя проучване със задълбочени интервюта сред хората от трите квартала.

"Защото ние имаме идеи, но трябва да видим хората одобряват ли ги, ще им вършат ли работа", казва Сярова.

Освен вече направените интервюта екипът събира мненията на жителите на района, както и на всички заинтересувани от проекта, през онлайн анкета. Тя може да бъде попълнена на сайта на "Градоскоп".

"Това, което хората казват досега, е: "липсват ни детски площадки, пространство за децата, липсва ни място, където да се събираме, където да се срещаме и да си говорим", казва още Сярова.

Затова и по думите й основна част от концепцията им ще бъде развиването на площите около сградата на гарата - като пространства за социализация, игра, зелени градинки.

"Моята мечта е това място да се съживи. Искам една жива Сточна гара и едно пространство, което да бъде за хората, а не да бъде застроено с жилищни сгради и паркинги. Искам една социална София, щастлива София", казва Сярова.

 

  • АПЛОДИСМЕНТИ

    "Тя беше на много голяма висота..."

    Отзиви на международната оперна критика за дебютната за Соня Йончева роля на Лиза от "Дама Пика" на сцената на Метрополитън опера в Ню Йорк.

„Колкото повече ограничаваш себе си, толкова повече се разкрепостяваш. Деспотизмът на ограниченията само помага да се достигне точността на изпълнението.”

Игор Стравински, руски композитор, роден на 17 юни преди 143 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Сценарии за бъдещето

Сборникът „Червеният кръст на сцената“ съдържа драматургия и театрална есеистика на Цвета Софрониева, създадени между 1988 и 2024 г. Тя разглежда възможностите на културата да бъде „спешна помощ във време на промяна на отношението на човечеството към самото себе си“.

Тя танцува това лято

 

Заснет в Унгария „само“ за 90 милиона долара , „Балерина“ се очертава да е летен хит и да допринесе за поддържане интереса към легендарния свят на Джон Уик.

Българската дилема: между вера и далавера

 

Да рецензираш Александър Кьосев е – казано на корпоративен език – „истинско предизвикателство“. Но и опасна работа, защото ако я вършиш „необмислена или недомислена“, само ще се регистрираш като позорен участник...