БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ
Дълго размишлявах след гледането на „Балерина“ (2025) на Лен Уайзман, авторът на „Подземен свят“ (2003 - 2016)…
Защо, по-дяволите, от „Лайънсгейт“ са решили отново да тупат златоносната торба, след като преди две години стана ясно, че франчайзът приключва.
Да, ама не, както казваше Петко Боачаров.
Филм, който носи милиони и има почитатели в цял свят от 2014 г. не може току-така да свърши, дори сюжетът да го подсказва.
И решението е намерено – като не може да се снима пета част, ще се направи клонинг, ще вземем сценарият на Шей Хатън от 2017 г. и ще го пришием към вселената „Джон Уик“, между втората и третата й част.
А дали изобщо някой от феновете помни появата на Ева в третия филм от сагата и дребният факт, че бе изиграна от Унити Фелан, заменена сега от Ана де Армас, е съвсем отделен въпрос…
В сегашния вариант на сценария Хатън и Дерек Колстад така натъкмяват нещата, че Ева да се окаже със смъртоносна мисия, поставена от директорката – Анжелика Хюстън и в хода на нейното изпълнение да реши да търси убийците на баща си – естествено като следва правилата на Високата маса и на легендарния хотел „Континентал“, при което колкото повече навлиза в скрит и покварен свят, толкова погребани и страшни тайни изплуват, заплашвайки да разрушат не само битието й, но и нея в буквалния смисъл на думата.
Ева е прекрасно подготвена да бъде и балерина, след поредица от кървави репетиции при работата по „Лебедово езеро“, но и първокласна убийца.
На края тя става толкова опасна за менторите си, че се налага появата на самия Джон Уик в заснежена Унгария, като срещата им трябва да реши сакраменталния въпрос – ще й се помогне и ще оцелее ли или просто ще бъде терминирана…
В интерес на истината ставаме свидетели на завладяващ сблъсък между двамата, след който легендарния отмъстител все пак решава да помогне на Ева.
Основното качество и преимущество на „Балерина“ е, че освежава и вдъхва живец на този прочут епос, при това в рамките само на 124 минути, за разлика от четвъртия „Джон Уик“, който бе 169 минути. И че в главната роля е Ана де Армас.
Помня я от „Вади ножовете“ (2019) на Райън Джонсън и „Не умирай днес“ (2021) на Кари Фокунада, но в „Балерина“ демонстрира завиден блясък и финес като танцьор, хореограф, стрелец и маг но оцеляването.
Вярно липсват мелодраматични отклонения, не присъства любим, но в този случай няма и място за него, пък и да не забравяме, че в живота трудно се постига пълно щастие…
Според очакванията пукотевиците, дуелите, гората от трупове, каскадите, пожарите, леенето на кръв са нон стоп, диалогът е силно минимизиран, но за сметка на това режисурата е стабилна и уверена, а на Киану Рийвс е нужен по-малко от половин час екранно време, за да докаже кой командва парада и е господар на шоуто…
В интерес на истината този франчайз блести с добър втори план, в който личат убедителните модификации на Йън Макшейн – Уинстън, Гейбриел Бърн – канцлерът, Анжелика Хюстън – директорът, Каталина Сандино Морено – Лина и дори поувяхналата някогашна - от 1990 г. - Никита Ан Парийо, която напомня за славните си минали дни като пражка касиерка…
Заснет в Унгария „само“ за 90 милиона долара , „Балерина“ се очертава да е летен хит и да допринесе за поддържане интереса към легендарния свят на Джон Уик.
Пък кой знае, може след две години да се появи нов шлагер – от вселената на Джон Уик. Да не забравяме, че в края на филма Ева получи на смартфона си контракт за 5 милиона долара…
„Балерина“, 2025, 124 минути, САЩ – Унгария, реж. Лен Уайзман, продукция на „Лайънсгейт“