БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

Дълго размишлявах след гледането на „Балерина“ (2025) на Лен Уайзман, авторът на „Подземен свят“ (2003 - 2016)…

Защо, по-дяволите, от „Лайънсгейт“ са решили отново да тупат златоносната торба, след като преди две години стана ясно, че франчайзът приключва.

Да, ама не, както казваше Петко Боачаров.

Филм, който носи милиони и има почитатели в цял свят от 2014 г. не може току-така да свърши, дори сюжетът да го подсказва.

И решението е намерено – като не може да се снима пета част, ще се направи клонинг, ще вземем сценарият на Шей Хатън от 2017 г. и ще го пришием към вселената „Джон Уик“, между втората  и третата й част.

А дали изобщо някой от феновете помни появата на Ева в третия филм от сагата и дребният факт, че бе изиграна от Унити Фелан, заменена сега от Ана де Армас, е съвсем отделен въпрос…

В сегашния вариант на сценария Хатън и Дерек Колстад така натъкмяват нещата, че Ева да се окаже със смъртоносна мисия, поставена от директорката – Анжелика Хюстън и в хода на нейното изпълнение да реши да търси убийците на баща си – естествено като следва правилата на Високата маса и на легендарния хотел „Континентал“, при което колкото повече навлиза в  скрит и покварен свят, толкова погребани и страшни тайни изплуват, заплашвайки да разрушат не само битието й, но и нея в буквалния смисъл на думата.

Ева е прекрасно подготвена да бъде и балерина, след поредица от кървави репетиции при работата по  „Лебедово езеро“, но и първокласна убийца.

На края тя става толкова опасна за менторите си, че се налага появата на самия Джон Уик в заснежена Унгария, като срещата им трябва да реши сакраменталния въпрос – ще й се помогне и ще оцелее ли или просто ще бъде терминирана…

В интерес на истината ставаме свидетели на завладяващ сблъсък между двамата, след който легендарния отмъстител все пак решава да помогне на Ева.

Основното качество и преимущество на „Балерина“ е, че освежава и вдъхва живец на този прочут епос, при това в рамките само на 124 минути, за разлика от четвъртия „Джон Уик“, който бе 169 минути. И че в главната роля е Ана де Армас.

Помня я от „Вади ножовете“ (2019) на Райън Джонсън и „Не умирай днес“ (2021) на Кари Фокунада, но в „Балерина“ демонстрира завиден блясък и финес като танцьор, хореограф, стрелец и маг но оцеляването.

Вярно липсват  мелодраматични отклонения, не присъства любим, но в този случай няма и място за него, пък и да не забравяме, че в живота трудно се постига пълно щастие…

Според очакванията пукотевиците, дуелите, гората от трупове, каскадите, пожарите, леенето на кръв са нон стоп, диалогът е силно минимизиран, но за сметка на това режисурата е стабилна и уверена, а на Киану Рийвс е нужен по-малко от половин час екранно време, за да докаже кой командва парада и е господар на шоуто…

В интерес на истината този франчайз блести с добър втори план, в който личат убедителните модификации на Йън Макшейн – Уинстън, Гейбриел Бърн – канцлерът, Анжелика Хюстън – директорът, Каталина Сандино Морено – Лина и дори поувяхналата някогашна - от 1990 г. - Никита Ан Парийо, която напомня за славните си минали дни като пражка касиерка…

Заснет в Унгария „само“ за 90 милиона долара , „Балерина“ се очертава да е летен хит и да допринесе за поддържане интереса към легендарния свят на Джон Уик.

Пък кой знае, може след две  години да се появи нов шлагер –   от вселената  на Джон Уик. Да не забравяме, че в края на филма Ева получи на смартфона си контракт за 5 милиона долара…

 

„Балерина“, 2025, 124 минути, САЩ – Унгария, реж. Лен Уайзман, продукция на „Лайънсгейт“

 

  • АПЛОДИСМЕНТИ

    "Тя беше на много голяма висота..."

    Отзиви на международната оперна критика за дебютната за Соня Йончева роля на Лиза от "Дама Пика" на сцената на Метрополитън опера в Ню Йорк.

„Колкото повече ограничаваш себе си, толкова повече се разкрепостяваш. Деспотизмът на ограниченията само помага да се достигне точността на изпълнението.”

Игор Стравински, руски композитор, роден на 17 юни преди 143 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Сценарии за бъдещето

Сборникът „Червеният кръст на сцената“ съдържа драматургия и театрална есеистика на Цвета Софрониева, създадени между 1988 и 2024 г. Тя разглежда възможностите на културата да бъде „спешна помощ във време на промяна на отношението на човечеството към самото себе си“.

Тя танцува това лято

 

Заснет в Унгария „само“ за 90 милиона долара , „Балерина“ се очертава да е летен хит и да допринесе за поддържане интереса към легендарния свят на Джон Уик.

Българската дилема: между вера и далавера

 

Да рецензираш Александър Кьосев е – казано на корпоративен език – „истинско предизвикателство“. Но и опасна работа, защото ако я вършиш „необмислена или недомислена“, само ще се регистрираш като позорен участник...