ПЕТЪР ВАСИЛЕВ

„The Walk: Живот на ръба“ на Робърт Земекис е за тези, които обичат филмите по действителни истории. Режисьорът вече спечели слава с продукциите „Завръщане в бъдещето“, „Форест Гъмп“, „Корабокрушенецът“, „Полет“. 

Историята е за французина Филип Пти, който успява да изпълни една от най-впечатляващите каскади – 45-минутно шоу на въже между двете кули на вече несъществуващия Световен търговски център. В ролята на Пти е Джоузеф Гордън-Левит.

Лентата представя нестандартен наратив – Пти разказва историята си от факлата на Статуята на свободата. Сюжетът ни връща към 70-те години на ХХ век в Париж, показвайки красотата и романтиката на града на влюбените, разбира се през призмата на американските стереотипи. В този свят, сякаш идеален за развитие на творческото начало, се издига геният на младия уличен артист Пти. Той обръща гръб на амбициите на родителите си и вдъхновен от снимка в списание, решава да опъне въже между кулите близнаци, тогава още незавършени, и да ходи по него.

Ако някой е способен да извърши номера, то това е Пти. За по-малко от 2 години той успява да се научи на всички ключови изпълнения на майсторите на ходенето по въже. Подкрепян е от своята приятелка Ани, верния си приятел Жан-Луи, а за техническата част работи с цирковия ветеран Папа Руди, с когото имат не един или два спора. 

След поредица премеждия и с помощта на няколко американски ентусиасти французинът „пише история” на 7 август 1974 г., когато сутринта изненадващо се появява на метално въже между двете високи 412 метра кули. Движението в района спира и всички погледи (включително на градското полицейско управление) са вперени в него. Какво се случва – ще видите на белия екран. 

Прожекцията е позитивна, романтична, героите са ентусиасти, наивници и мечтатели. Филмът е с американски патос – човек трябва да преследва мечтата си. Кадрите, показващи Гордън-Левит на въжето, са автентични и впечатляващи. Филмът не е шедьовър, но е ненатоварващ и занимателен. Учудващо е, че не е избран французин да играе ролята на майстора на ходенето по въже, макар Гордън-Левит да демонстрира завидно произношение на френски език. 

 

  • IN MEMORIAM

    Европеецът Пламен Асенов

     Негова е поредицата „Великите европейци“, излязла в книги, излъчвана по радио „Пловдив“ и публикувана на сайта на „Свободна Европа"

     
  • ПОЗИЦИЯ

    ВУЛКАНизациии

     Коментар на Митко Новков по повод скандала с наградата за роман на годината, която се връчва от фонд "13 века България"

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Приближаване до Кръстю Лафазанов

    Той не става зъболекар, въпреки че е приет първоначално стоматология, но прави ярки, запомнящи се и незабравими роли в стойностни тв спектакли.

„Всички ние имаме два живота. Един, който мечтаем. И друг, който ни води до гроба.“

Фернанду Песоа, португалски поет, роден на 13 юни преди 136 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Фантастичният свят на магията и езика

 

Слабо звено на „Вавилон: Тайна история“ от Ребека Ф. Куанг е вмъкването на идеята за дискриминацията, която като че ли става неизменна част от съвременната художествена литература...

„Back to Black“ – новият биографичен филм за Ейми Уайнхаус

 

Биографичните филми работят тогава, когато разглеждат малка и слабо позната част от живота на героя и фокусират вниманието си върху нея

Метерлинк на XXI век

 

Не на последно място, говорейки за Саманта Швеблин и конкретно за сборника „Седем празни къщи“, няма как да подминем и факта, че той е постпандемичен, което засилва темата за самотата, за счупените връзки, за личните лудости…