Отворено писмо относно сексуалното посегателство над непълнолетно момиче в Стрелча

С настоящето писмо бихме искали да изразим нашето силно притеснение във връзка с циркулиращата в медиите информация от заседанието за разглеждане на мярката за неотклонение на обвиняемия И. Е. в рамките на производството за сексуалното посегателство над непълнолетно момиче в Стрелча.

Въпреки, че заседанието по мярката за неотклонение се е провела при закрити врати, в редица медии, като бТВ (В централната емисия на bTV от 19 януари 2016 г.) и в. "Труд", излязоха информации, които пряко застрашават интересите на непълнолетното момиче.

В-к „Труд” признава, че заседанието е било при закрити врати, но охотно повтаря изнесените от закритото съдебно заседание "пикантни подробности".

Подобно поведение, в което медиите се явяват в незавидната роля на пощенски кутии, нарушава множество правни норми и говори едновременно за незавидното състояние, както на съдебната система, така и на медиите.

Кои са лицата, присъствали в съдебната зала при разглеждане на искането на прокуратурата за постоянно задържане на обвиняемия, е лесно установим факт. Допълнителните подробности за жертвата, чието име и възраст бяха изнесени в медиите преди това, са в нарушение на тайната съдебното заседание.

Ето защо призоваваме компетентните институции - адвокатската колегия за защитниците на обвиняемия, Висшия съдебен съвет за прокурора, съда и съдебните служители и Министерство на правосъдието за служителите на Съдебна охрана – да направят всичко възможно, за да установят обективната истина - кой от присъствалите е изнесъл цитираните "пикантни подробности" от залата.

Обръщаме се и към ДАЗД, защото сме на мнение, че в конкретния случай става дума за защита на интересите на дете, пострадало от тежко престъпление. Очакваме, че ДАЗД ще изпълни своите задължения по закон.

Затова с това общо писмо се обръщаме и към Националната комисия за журналистическа етика с искане да извърши проверка относно цитираните публикации. Констатацията на медията, че става дума за "пикантни подробности" само по себе си е признание, че не е налице изключителен обществен интерес, който да оправдае нарушение на нормите в Етичния кодекс на българските медии, а именно:

2.4.3 Няма да публикуваме информация или снимки за личния живот на деца, освен ако не е от значителен обществен интерес.

2.4.4 Няма да разкриваме самоличността на деца, попаднали в беда или засегнати от престъпления, когато това може да им навреди.

2.6.3 Ще проявяваме предпазливост при разкриването на самоличността на жертви на престъпления и свидетели на престъпления, особено в случаите на сексуално насилие, освен ако самите жертви не се съгласят да бъдат идентифицирани.

Не на последно място искаме да припомним на българските журналисти, че независимо от поведението на субектите, които отразяват, те следва да се съобразяват с етичните норми. В конкретния случай разкриване самоличността на пострадалата, изваждането на подробности от нейния интимен живот и информация относно самото престъпление, особено предвид малкото населено място, в което се е развило действието и в което жертвата живее, могат да доведат до вторична виктимизация.

 

  • SOS

    През очилата на Владо Пенев

     Фашизмът стигна до театъра и тръгна да бие актьорите. Вече можем ли да го видим? Или ни трябват очилата на Владо Пенев, за да ни се проясни? 

"Когато искаш да намериш жест, когато търсиш как да играеш на сцената, трябва само едно - да се вслушаш в музиката. Композиторът вече се е погрижил за това."

Мария Калас, оперна дива, родена на 2 декември преди 101 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин