Асоциацията на европейските журналисти – България изразява тревогата си от съобщенията за сваляне от ефир на дългогодишни журналисти от Българската национална телевизия и от Нова телевизия.

АЕЖ е наясно с икономическите предизвикателства, пред които са изправени медиите в настоящата ситуация, но категорично се противопоставя на възможността тя да се използва за чистки на журналисти, които изпълняват професионално задълженията си, но са се превърнали в неудобни за властта или за ръководството на медията.

Притеснително е до края на извънредното положение от ефира на Българската национална телевизия да бъдат свалени двама от водещите на предаването Култура.бг, а другият водещ да поеме всички предавания, включително и в ролята на изпълнителен продуцент.

АЕЖ отправя въпрос към ръководството на телевизията по какъв начин е преценено кой от тримата водещи да остане в ефир. Какви критерии са използвани? Обсъждано ли е това решение с екипа? Това част от кризисен график на телевизията ли е? И ако е така, той прилага ли се и за други предавания? Извънредното положение има срокове, свалянето от ефир подчинява ли се на същата логика?

Основания за безпокойството ни от подобни действия идва от факта, че преди две години настоящият генерален директор на БНТ Емил Кошлуков влезе в открит конфликт с екипа на предаването Денят започва с култура/Култура.бг и водещите прочетоха декларация, с която се обявиха против посегателството срещу редакционната им независимост. Сутрешното културно предаване на БНТ бе на прицел и от страна на бившия министър на културата и настоящ председател на ресорната (медийна) комисия в Народното събрание Вежди Рашидов. Недопустимо би било настоящият момент да се използва за разчистване на сметки заради този епизод. 

Ръководството на БНТ дължи обяснение, за да не останат съмнения, че действа пристрастно, като се възползва от извънредното положение. 

Въпреки че става дума за частна медия, не бихме могли да подминем и случващото се в Нова телевизия. Медията обяви, че няколко известни журналисти ще бъдат изпратени “в престой” за 15 дни. През последните три години и концентрирано след промяната на собствеността на Нова телевизия, медията се раздели с много от критичните си журналисти. Притесненията ни са, че и в този случай при съкращения, ще бъдат принудени да си тръгнат журналистите, задаващи истински въпроси, а ще останат онези, които са по-склонни да демонстрират сервилно отношение към властта. 

Реална е опасността тази тенденция, придружена със засилваща се финансова несигурност в медиите, да повиши нивото на автоцензура сред журналистите, което и преди кризата беше високо, според изследванията на АЕЖ и на други журналистически организации. Вероятно тази поредна чистка ще има и допълнителен смразяващ ефект върху медиите.

Именно в условия на извънредно положение, когато демократичният процес не функционира нормално, нуждата от питащи журналисти, познати и утвърдени имена от екрана и съхранение на свободата на словото, са от ключово значение. Подобни прояви демонстрират точно обратното разбиране, като имат потенциала да влошат още повече медийната среда у нас. Ето защо, призоваваме и двете медии да излязат с обосновани и аргументирани позиции за решенията си и ако причините са финансови, да предприемат всичко възможно за намиране на подкрепа и решение, което не включва отстраняване на утвърдени професионалисти. Това е единственият подход, който ще разсее съмненията за използване на извънредното положение като алиби за разправа с неудобни гласове.

 

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Не правя филми просто, за да заработя пари. Аз печеля пари, за да правя филми.“

Уолт Дисни, американски аниматор и съосновател на „The Walt Disney Company", роден на 5 декември преди 123 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин