БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

Неусетно и Николай Волев достигна достолепна възраст.

Той е сред режисьорите с най-ясно оформена творческа физиономия, с категорични постижения в документалното и игралното кино, в телевизията и театъра, като актьор,режисьор и мемоарист.

Животът му до 1972 г. е приключенски роман, достоен за сериал по HBO.

Какво ли няма в него – раждане на 10 април 1946 г. в София, мечти и копнежи, псевдосътрудничество с ДС, непривлекателна  и  накрая престижна  работа като тухлар, тютюноберач,берач на зеленчуци, продавач на сладолед, екскурзовод, строителен работник в бетонов възел, фотолаборант,преводач от английски в кино „Одеон“, барман, чертожник, мияч на чаши в дискотека, художник на реклами, помощник архитект – следвал е пет семестъра архитектура във ВИАС през 1967 – 1968 г.

Бягство от България през 1968 г., бежански лагер в Турция и завършване на специалност кинорежисура в престижното лондонско филмово училище през 1972 г.

Завръща се у нас, помирява се със системата и четири години работи като сценарист и режисьор в БНТ, а през 1978 – 1990 г. е на щат в СИФ „Бояна“.

Като актьор се снима още през 1978 г. в прочутия сериал на Иван Терзиев по сценарий на Константин Павлов „Селцето“ като Асо.

Прави силна роля, но поради крамолната си тема за силовата и насилническа колективизация филмът вижда бял свят едва през 1990 г.

В „Прилив на нежност“ на Коста Биков през 1983 г. е Пепо Драмски, в „Мечтатели“ през 1986 г. на Иван Андонов е адвокатът – писател Минев, а през 1993 г. като Георг доживява да се снима и при британска режисьорка Кейт Макнейли  в „Далеч от Берлин“.

В театъра работи само веднъж – през 2003 г., когато в Сатирата реализира свой сценарий като пиеса – „Жега“, собствена версия на „Вуйчо Ваньо“ по Чехов и с участието на мастити звезди като Стоянка Мутафова, Тодор Колев, Златина Тодева и Андрей Баташов.

Много стабилни успехи постигна в документалистиката.

Прави поредица от ярки, значими, остро критични филми, по наболели обществени проблеми и интересни теми,заснети ефектно, динамично,със страст.

Споменавам „Цимент“ (1977), „Грънци“ от 1984 г., великолепна творба, посветена на прочутите керамици от село Боженци, които се възприемат като местните Моцарт и Салиери, много дискутираният „Дом №8“ от 1986, разкриващ трагикомедията по честването на 1 юни, денят на детето, в дом за деца с умствени увреждания и много любопитния „Вестникарската война“ от 1993 г., разкриващ атмосферата на нетърпимост в разделена на „сини“ и „червени“ България в първите години на демокрацията, олицетворявани от флагманите на вестникарския фронт на СДС  – „Демокрация“  и от оформящите се деца на Пресгрупата - „24 часа“ и „168 часа“.

Благодарение инициативата на покойния Димитър Цонев в Канал 1 в рубриката „Тема“ през 1999 – 2000 г. Волев реализира серия от изключително успешни документални творби, които с право го нареждат след най-добрите професионалисти у нас –„Смъртна присъда“, „Бърза помощ“, „Зимна приказка за любовта“, „Кремиковци – снимки за спомен“ ,„Вечният любовник“, разказващ с топлота и искреност за житейските преживелици на 82 годишният участник в погребалния хор на централните софийски гробища Стефчо.

Цикълът е приключен през 2001 г. с прекрасното изследване „Сираци“, разкриващо грижите, които полага великата Райна Кабаиванска за талантливи, но осиротели деца и юноши.

Николай Волев разкри истинския си потенциал в игралното кино, където всеки негов филм бе събитие, зрителски фаворит и се коментираше дълго, настървено и всестранно.

Тръгна дръзко, но професионално подготвен с две комедии с Тодор Колев, веднага превърнали се в модерна класика и тласнали напред развитието на кариерата на този талантлив и нестандартен наш актьор – „Двойникът“ (1980) като доцент Денев и „Господин за един ден“ (1983) – Пурко, по сценарии на братя Мормареви и Николай Статков.

Направи силен и безкомпромисен филм за сложните отношения между баща и син в „Да обичаш на инат“ (1986) по романа на Чавдар Шинов, в който Велко Кънев като Радо Пешев разкри в пълен мащаб силата на своя драматичен талант.

Демокрацията посрещнахме със скандалния му, знаменит и  изобличителен по своя критичен патос опус „Маргарит и Маргарита“, заснет през 1988 г., по сценарий на Марин Дамянов и Александър Томов, в който Христо Шопов - Маргарит, Васил Михайлов - Нерезанов и Ирини  Жамбонас – Маргарита – Рита създадоха силни и незабравими роли.

Само който е гледал полулегалната му прожекция  - предпремиера в кино „Левски“ през октомври 1989 г.- може да свидетелства какво бе неговото ярко и невероятно сугестивно въздействие върху публиката, особено  с предизвикалото спонтанни  ръкопляскания убийство на Нерезанов от Маргарит.

В годините на демокрацията Николай Волев разреди своите постановки и ако и да представи три филма, те не постигнаха същото въздействие, каквото имаха класиките му от годините на социализма.

Най-силен безспорно бе „Огледалото на дявола“ от 2001 г. по сценарий на Марин Дамянов, разкрил в дълбочина размера на покваряващото въздействие на корупцията и мафиотските структури у нас с впечятляващите изяви на Христо Мутафчиев – Павароти, Калина Донкова - Яна, Деян Донков – шерифът и Васил Михайлов – Папаризов.

„Козият рог“ от 1994 г. се оказа много дързък и спорен римейк на шедьовъра на Хайтов от 1972 г., реализиран по сценарий на Хайтов, Волев и Марин Дамянов и ако и да получи „Златна роза“ във Варна и в него да участваха куп актуални наши знаменитости като Алексдандър Морфов – Караиван, Елена Петрова – Мария, Петър Попйорданов – Халил и Валентин Ганев – беят, не бе възприет безапелационно от публиката и предизвика сериозни и остри дебати.

14 години след театралното си приключение Волев представи „Извън пътя“ (2017), негов авторски филм, с Деян Донков – Стефан, Аня Пенчева – Лидия, Сали Ибрахим – циганката и Калин Сърменов – баща й.

Рекламиран като романтична история за необичайна платонична връзка между драматург в творческа криза и млада циганка, бъдеща  артистична знаменитост, филмът бе реализиран ефирно, лежерно, носеше приятни емоции, показа, че маестрото е във форма, но същевременно доказа, че той наистина се е отдалечил от потребностите на публиката, която в голямата си част коментира творбата му иронично и саркастично,представяйки го като  уморен професионалист, дерайлирал извън пътя на киното ни, досущ като своя алтер его – драматургът.

Силна роля направи Аня Пенчева, но и нейните усилия не се оказаха достатъчни, за да предадат на филма очакваното бляскаво очарование.

Волев разбра, че е сгрешил, побърза да издаде майсторски написаните и атрактивни мемоари „Девствената проститутка“ през 2018 г. , гостува в „Шоуто на Слави“ на 25 април 2018 г. и окончателно каза сбогом на седмото изкуство.

За нас все пак остават незабравимите спомени и емоции, с които сме съпреживели най-добрите му творби, като и очакваната констатация, че независимо от полууспеха на последните му постановки, Николай Волев си остава сред най-ценените, уважавани и обичани наши киномайстори.

Честит 75 годишен юбилей господин Волев!

 

 

 

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПОЗИЦИЯ

    Галин Стоев, режисьор: Живеем в мек вариант на "Коза ностра"

     

    "Ако продължи отглеждането на тази робска стратегия за оцеляване, може би след 100 години тази нация няма да съществува", коментира още Стоев.

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • БЕЗПОДОБНИЯ

    „Масонската ложа и братството на Левски”

    Делото и животът  на Апостола на българската свободата винаги са будили интерес. 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Мъжете са много по-елементарни, отколкото си представяш, мое скъпо дете. Но това, което се случва в изкривените, объркани умове на жените, може да заблуди всеки.”

Дафни дю Морие, английска писателка, родена на 13 май преди 114 години 

Анкета

Гледате ли културни събития онлайн?

Да - 40%
Не - 50%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Уди Алън между „Осанна!“ и „Разпни го!“

 

„Само да вметна“  е дългоочакваното защитно слово на легендарния кинаджия

Голата истина за група „Жигули“

 

За каква криза може да се говори в родното ни кино, дори в днешните условия, след като имаме такъв талантлив и плодовит режисьор?

Прозренията на Александър Шурбанов

 

 Думи за юбилейната книга на поета от Огнян Стамболиев