На 4 декември за първи път след 20 години на софийска сцена ще свири световната цигуларка Дорина Маркова. Събитието е посветено на 35 години от падането на Берлинската и събира на едно място едни от най-големите британски и български музиканти, между които Любо Киров, Орлин Павлов, Mилен Кукошаров, Краси Куртев, Брус Уайт, Иън Бърдж, Чарли Браун, Софи Алоуей, Христо Стамбулиев и други. 

В проекта ще се включат и изтъкнати учени, художници, юристи, режисьори, хора от бизнеса и млади таланти. За първи път в България Дорина Маркова ще представи своя формат Bring Up the Music, в който обединява жанрове на музиката от различни епохи във виртуозни импровизации на едни от най-забележителните български и британски музиканти.

ДОРИНА МАРКОВА е международно признат цигулар с многобройни отличия в богатата си изпълнителска кариера. Част е от няколко оркестъра, които бележат най-високото ниво в съвременния музикален свят – Abbey Road Studios в Лондон и оркестъра Saint Martin in the Fields. Участвала е с ключови позиции в седем оркестъра във Великобритания, включително Лондонската филхармония, BBC SSO, BBC CO, BBC SO, Кралския филхармоничен оркестър и в Опера Австралия. Сътрудничи с някои от водещите световни артисти, диригенти и композитори от всички жанрове. Тя е единствената българка, поканена да ръководи цигулковата секция на двата оркестъра на Операта в Сидни. Като част от Abbey Road Studios записва най-големите проекти в киното.

Нейната цигулка е част от саундтрака на много блокбъстъри, сред които „Скайфол“, „Междузвездни войни“, „Игрите на глада“, „Красавицата и звяра“, „Властелинът на пръстените“, „Интерстелар“, „Черната пантера“, „Отмъстителите“, „Аладин“ и много други. Дорина Марков е работила със Стинг, Адел, Куинси Джоунс, Take That, Роби Уилямс, записвала е музиката към филмите на Педро Алмодовар, филмовите партитури на композитори като Александр Деспла, Хауърд Шор и Ханс Цимер. 

Родена е в България, учи в Съединените Щати и живее в Лондон. Преподава в King's College School. Автор е на концертния формат Bring up the Music, в който съчетава не само всички музикални жанрове, но и различни техники на сценичното изкуство, като в един концерт преминава през цялата история на музиката в емблематични произведения и изпълнение. Концертът набира все по-голяма популярност и ще бъде изнесен за първи път в България на 4 декември.

Въпреки впечатляващата си международна кариера Дорина Маркова определя себе си като продукт на музикалната школа в България и високо цени приятелството и връзката, която има със свои колеги и приятели от българската музикална сцена. По нейните думи „българското ми образование е много важно за мен. Затова за мен е важно децата да бъдат развивани и обучавани, да слушат, да ценят и разбират музиката. Музиката е най-голямата връзка между хората“. 

Събитието Bring up the music се организира с подкрепата на „Америка за България“ и е посветено на 35 години от падането на Берлинската стена. 

„Благоразумното момиче не трябва да влиза в разговори с непознати жаби.“

Шарл Перо, френски писател, роден на 12 януари преди 397 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…