„Въз основа на извършеното от него досега, особено грандиозния Рилски водопровод, позволявам си, господа членове на Академията, да ви помоля да го приемем за един дописен член, да го направим наш другар, но и туй отличие, което ще му се даде, той амбициран и в бъдеще не ще престане да бъде ценен научен сътрудник в полето на родната техника, което и литературно ще продължи.” — акад. Георги Бончев

-------

Веднага след Деветосептемврийския преврат през 1944 г. комунистическите власти арестуват инж. Иван Иванов – кмет на София. Първоначално обвиненията срещу него са икономически, а после и политически. На 22 април 1945 г. е осъден от Народния съд на смърт. След обжалване присъдата му е намалена на 15 години строг тъмничен затвор. На 9 декември 1946 г. е помилван и освободен от затвора. През 1948 г. е съдебно реабилитиран.  Защо ли? Защото никой тогава в България, а и в „братския” Съветски съюз, не е на неговото професионално ниво като хидроинженер.  И комунистическият вожд Георги Димитров е принуден да възстанови на работа възпитаника на  Мюнхенския технически университет.

От днес, 24, юни, в градината пред Народния театър "Иван Вазов" се открива изложба за него. Тя е под надслов "Мъдрост в сърцето. Инж. Иван Иванов - кмет на София 1934-1944 г." 

Работата на инж. Иванов в управлението на столицата се свързва с изграждането на осемдесеткилометровия Рилски водопровод, павират се много улици, градът се озеленява. Пуска се тролейбусна линия от Горна баня до центъра, построява се Българската народна банка, зала "България", къпалнята "Мария Луиза" и други знакови сгради.

Кметът провежда и активна социална политика - отварят се кухни за бедни, строят се работнически квартали, разваля се концесията на белгийска фирма за електроснабдяването на града.

Документалната експозиция е подготвена от Държавна агенция „Архиви“ и Дирекция „Култура“ на Столична община по случай 141-та годишнина от обявяването на София за столица на България.

Представени са лични документи и снимки, като акцентът е поставен върху служебната дейност на инж. Иван Иванов, свързана с проектирането и ръководенето на строежа на водопровода „Рила – София“, с градоустройството, озеленяването, транспорта, електрификацията, строителството на емблематични за столицата държавни и обществени сгради и превръщането на София в модерен европейски град.

Сред материалите, включени в изложбата, е и присъдата на инж. Иван Иванов от Народния съд, действал в Царство България в периода от декември 1944 г. до април 1945 г.

Експозицията завършва със снимки за неговото участие, след освобождаването му от затвора през 1946 г., в проектирането и строежа на хидровъзела „Сталин“ („Искър“), ВЕЦ „Пасарел“ и язовир „Панчарево“.

 

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Ние сме за света все още една неизвестна кинотеритория. Тепърва трябва да пробиваме - нямаме унгарския, полския, чешкия или немския опит от миналото.”

Никола Рударов, български актьор и режисьор, роден на 6 декември преди 97 години.

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.