ОГНЯН СТАМБОЛИЕВ

Иван Димов (1933 – 1990) бе незабравимият русенски и български Радамес. От края на 50-те до средата на 70-те години той бе единственият истински драматичен тенор у нас, способен да покрие и пълно ценно да насити с глас повечето от най-тежките класически партии, които и днес просто няма кой да изпее.  

В Русенската опера той постъпи през 1958 година, когато трупата й бе ръководена от можещи и знаещи театрали и музиканти, като Стефан Трифонов, Ромео Райчев, Борис Хинчев, Евгени Немиров. По това време водещ солист е незаб равимият Николай Здравков, застъп ник на лиричния репертоар, но освен него в театъра има още осем тенори, благодаре ние на които Русенската опера поддържаше голям брой постановки на класически и съвременни заглавия, а част от тях, като: „Кармен“, „Трубадур“, „Аида“, „Манон“ и др., са поуспешни от столичните.

 Затова на съвсем младия 25годишен самодеец от Българския морски флот (Дунавската флотилия) Иван Димов му е доста трудно. Произхожда от много бедно работническо семейство, работил като моряк. Без да е учил в музикално училище, още помалко в консерватория, както повечето солисти, пял единствено в моряшки хор, при това нотно неграмотен. Но насочен от колеги, той започва да взема уроци при известната русенска и вар ненска педагожка Веселина Зафирова. Тя го въвежда в света на худо жествената музика, поставя гласа му.

Димов работи и учи паралелно. През 1958 година е назначен пър во за хорист, поверяват му и някои малки роли. Работи упорито и с пианиста корепетитор Стоил Цонев, който години наред упорито и всеотдайно изработва ролите на повечето русенски първи солисти. И така, форматният му глас не остава незабелязан от дирекцията. Раз пределят го в ролята на Дон Хозе от „Кармен“. Това бе малко риско ван експеримент – тази партия не е за начинаещи певци, без сценичен и музикален опит. Дон Хозе е доста сложен образ, изискващ и го лямо психическо натоварване. Прочутият румънски режисьор проф. Жан Рънзеску, дошъл да постави шедьовъра на Бизе, открива в под купващото излъчване на дебютанта „решителност, прямота и прос тодушие“, според неговата концепция, необходими за образа на този герой. Всъщност Иван не беше силен като актьор, той печелеше пре ди всичко с гласа си, с естественото си поведение на сцената. С Дон Хозе започва възходящият път на Димов в Русенската опера, на която той, подобно на Николай Здравков, Кирил Кръстев, Пенка Маринова, Ана Ангелова и още редица други първокласни певци, остана верен. Въпреки че неведнъж е изкушаван от привлекателни предложения за работа в поголеми театри (София, Новосибирск, Букурещ, Москва). 

През 1966 г. Димов беше изпратен на специализация в Ла Скала за уроци при прочутата Дзита Фумагали. По това време вече е утвърден певец със собствен почерк. Притежава мощен, някой го беше на рекъл дори „тромпетен“, вагнеров тенор (за съжаление, изпява само една партия от този автор – Ерик в „Летящият холандец“, 1969). 

Да, гласът му бе необикновено здрав, силен, пробивен във височините, красиво, изразително звучащ и в средния регистър, малко поглух в низините. Това му позволява да изпее, особено на млади години, почти без проблеми редица трудни партии от рода на: Манрико („Трубадур“), Дон Карлос, Калаф („Турандот“), Радамес („Аида“). С тези роли, главно поради липсата на достатъчно тенори у нас, той обикаля оперните театри и по едно време почти всяка седмица гостува на софийска сцена. Канят го за гастроли редовно и в Букурещката национална опера. 

От началото на 70-те години имах възможността да следя отблизо неговата работа. Голямата му изява беше в „Аида“, отново в поста новка на големия Жан Рънзеску (1959). В най„плътните“ сцени на тази мащабна Вердиева опера (I и IV к.) той просто възпламеняваше публиката с могъщия си, бих го нарекъл „тромпетен тенор“, еднакво въздействащ по цялата темброва скала – от лириката до драматизма. Като актьор в тази роля Иван Димов търсеше преди всичко емоционално приповдигнатия изказ, острите сблъсъци и акцентирания речитатив. Както и в последвалите: Андре Шение (Джордано), Самсон (Сен-Санс), Отело (Верди) и Макдъф от „Макбет“, патетичното до минираше в сценичното му поведение. Артистът Димов бе скъп на детайлите, рисуваше образите си с едри щрихи, търсеше основното настроение, което внушаваше предимно с помощта на контраста. 

Иван Димов бе възпитаник на големи режисьори: Жан Рънзеску, Стефан Трифонов, Евгени Немиров и Михаил Хаджимишев. От тях научи много за театъра и за работата на оперния артист върху ролята. 

На русенска сцена Димов осъществи повече от 40 роли предимно от класиката, но игра и в редица български и руски съвременни опе ри, а също и в някои оперети. Специално за него през 1965 г. бе съз дадена и една нова българска оперета – „Моряшка чест“, либрето от директора Георги Чендов, музика Александър Йосифов. В нея имаше определено биографичен момент – участието на Димов във Виенския младежки фестивал през 1959 г. Бяха реализирани и постановките на някои опери, специално съобразени с мащаба на неговия глас: „Мом чил“ на Пипков (1974), „Самсон и Далила“ (1968), „Отело“ (1967). Роли, които нито един тенор у нас по онова време не можеше да по крие пълноценно. И те се играеха само в Русе. Това бе шанс и предимство за Русенската опера. Това бяха и годините на нейния разцвет! За съжаление, сега, след поредицата неуспешни реформи и некадърни управления, особено през последните няколко години,  нивото е вече друго...

 През 1965 година Иван Димов участва в паметната премиера на „Катерина Измайлова“ на Мартенските дни. За ролята на Сергей той получи знаменателен автограф от Дмитрий Шостакович: „На талантливия Иван Димов за това, че видях и чух моя Сергей, такъв какъвто съм го мислил.“. 

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Опитвам се да не гледам напред или назад, опитвам се да продължа нагоре”.

Шарлот Бронте, английска писателка, родена на 21 април преди 209 години 

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.