До края на юли известните режисьори Оскарас Коршуновас и Тимофей Кулябин последователно ще гостуват в България. Те ще проведат поредица предварителни срещи с актьори и други представители на Народния театър във връзка със спектаклите, които  подготвят за Голяма сцена на Народния театър. Текстовете, които ще бъдат поставени, вече са избрани, а премиерите ще бъдат през сезон 2024/2025.

За Оскарас Коршуновас това ще бъде първи спектакъл, създаден в България, с български актьори. Тимофей Кулябин вече е работил с актьори от трупата на Народния театър – при реализацията на спектакъла „Нора“ по Хенрик Ибсен.

Стремежът на Народния театър е такъв тип творчески работилници и работни срещи да се провеждат всяка година в творческата база на театъра извън столицата. По този начин, освен че значително се ускорява процесът по подготовка на спектаклите – част от програмата на театъра за устойчиво позициониране на европейската театрална сцена, артистите получават възможност за обмяна на опит и идеи в неформална среда.

 

ОСКАРАС КОРШУНОВАС е един от най-значимите литовски и европейски режисьори. Роден е през 1969 г. През 1999 г. основава независимия театър ОКТ („Театър на Оскарас Коршуновас“). Спектаклите му се играят по цял свят, като негови постановки често са част от програмата на фестивала в Авиньон. Още с първия си спектакъл „Тук ще бъде там“, 1990 г., печели награда на Единбургския фестивал. През 2001 г. получава престижната Европейска награда „Нови театрални реалности“. През 2009 г. му е присъдено почетно звание Кавалер на Френския орден за литература и изкуства. Кавалер е и на Ордена „Полярна звезда“, Швеция. Удостоен е с отличието „Златния кръст“, Полша.

ТИМОФЕЙ КУЛЯБИН е роден през 1984 г. През 2007 г. завършва режисьорския факултет на Държавен институт за театрално изкуство в Москва. От 2007 г. работи в Новосибирския академичен театър „Красный факел“, а през 2015 г. оглавява театъра, като става най-младия главен режисьор в Русия по това време. Ръководи театър „Красный факел“ до февруари 2022 г., като  през това време реализира поредица постановки, в които предлага радикални съвременни интерпретации на класически текстове, което му носи редица театрални награди, сред които и „Златна маска“.

Поради антивоенната си позиция Кулябин е принуден да напусне поста главен режисьор на театър „Красный факел“, а постановките му в Русия са отменени. Сега живее в Европа, където създава постановки за емблематични театрални институции като „Дойчес театър“ в Берлин, театър „Дайлес“ в Рига, „Шаушпилхаус“ в Цюрих, „Резиденцтеатър“ в Мюнхен и др.

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Аз свикнах да изразявам всичко, което ме вълнува с помощта на музиката и се старая да сдържам чувствата си – не обичам мелодрамите и превземките.“

Йехуди Менухин, американски цигулар и диригент, роден на 22 април преди 109 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.