ОГНЯН СТАМБОЛИЕВ

Авторът на „Кармен” -  Жорж Бизе, е роден под знака на Скорпиона на 25 октомври 1838 г в Париж в семейство на музиканти – майка му е пианистка, а баща му певец и вокален педагог. На девет години постъпва в Парижката консерватория, а на тринайсет вече е признат за най-добрия пианист там. Получава Римската награда, която му дава възможност за двегодишна специализация в Италия и за едногодишна – в Германия. След първите успехи и признанието идват и трудностите – борбата за постоянна работа, за насъщния. 

Бизе пише танцова музика, преподава. Двайсет и пет годишен създава своя първи оперен шедьовър – „Ловци на бисери“ по модерен за времето източен сюжет. Но критиката го определя като... епигон на Вагнер! Бизе е отчаян. Да излезе от кризата, му помага старият маестро Шарл Гуно. Той му пише:

„Върви по своя път, сине мой. Единственото, което можеш да направиш сега, е да следваш себе си и да твориш. За да стигнеш утре до онова, за което мечтае всеки творец: около теб да се върти целият свят!“ 

След „Ловци на бисери“ Бизе написва „Красавицата от Перт“ по едноименния роман от Уолтър Скот, „Паризина“, „Дон Кихот“ по Сервантес, „Дон Прокопио“ и още редица симфонични и камерни произведения. Сред тях се откроява сюитата „Арлезианката“ по Алфонс Доде, създадена първо като театрална музика, а сега се смята за един от върховете на френския симфонизъм.

На 3 март 1875 г. публиката на „Опера комик” в Париж вижда и чува един от шедьоврите на операта на всички времена – „Кармен“. Вижда и чува, но не може да го разбере! Премиерата е истински провал за автора. Операта е шумно освиркана!  Критиката намира сюжета за „неморален”! Музиката – за „груба” и „шумна”. Свърхчувствителният и честолюбив  Бизе не може да понесе случилото  и след два поредни инфаркта, само след три месеца умира, едва навършил 37 години. Не дочаква триумфа на своя шедьовър.

Може определено да се каже, че „Кармен“ открива нова страница в историята на жанра. На оперната сцена се появяват обикновени хора, а не аристократи или богове, и се разиграват истински страсти – човешки, реални. Със своите ясни, класически форми „Кармен“ е светъл лъч от Средиземноморието в противовес на полумрака и мистиката от оперите на Вагнеровите епигони – по това време на мода във Франция и Европа. Чайковски предрича, че само след двайсетина година „Кармен”, заедно с „Травиата” на Верди, ще стане „най-популярната опера в света.” Пророчески думи!   Днес творбата на Бизе е от най-репертоарните и обичани от публиката образци в жанра.

 

Историята на „Кармен” в България е също дълга и богата, при все че операта навлиза по-късно у нас – турското робство забавя културното ни развитие, но по-късно операта бързо набира сили и „Кармен” става неотменима част от репертоара на Софийската опера и на останалите музикални театри. На 9 март 1912  - в годината на Балканската война е премиерата й на столична сцена. Диригент е Тодор Хаджиев, бащата на Парашкев Хаджиев, а режисьор Драгомир Казаков, който изпълнява и ролята на тореодора Ескамилио – двамата са сред основателите на Софийската опера. Първата българска Кармен е Богдана Гюзелева- Вулпе.  Тя е  и първата жена- композитор в България. Дон Хозе е  тенорът Димитър Попиванов, а Микаела – сопраното Мария Василева.

До войната в София „Кармен” се поставя през 1924 г. с Констанца Кирова, през 1942 г. с Таня Цокова,  а след войната -  през 1948 г. с шармантната Илка Попова – три прекрасни певици актриси. Великолепна Кармен е и високонадарената Ана Тодорова, една от първите ни певици със световно признание, представила се блестящо с тази роля в Гран Опера, Париж.  Слез 1944 г. с откриването на оперите във Варна, Стара Загора, Русе, Пловдив, Бургас и Плевен – шедьовърът на Бизе стана неотменна част от афиша на тези сцени. Много силни бяха постановките на проф. Жан Рънзеску и Ромео Райчев през 1958 г. в Русе със забележителната Ана Георгиева, на проф. Драган Кърджиев през 1963 г. в София с темпераментната Рада Гаева. 

Към плеядата български Карменсити можем да добавим имената на Александрина Милчева, Ана Ангелова, Алис Багдасарян, Стефка Минева, Христина Ангелакова и още много други по-млади изпълнителки и стигнем до световноизвестните днес оперни прими Надя Кръстева и Веселина Кацарова. 

Според критиката сред най-добрите изпълнители на Дон Хозе блестят имената на блестящите български тенори: Димитър Узунов, Иван Димов, Михаил Мартинов, Тодор Костов, Никола Николов, Йордан Знаменов, на Тореодора –  гласовитите баритони: Христо Бръмбаров, Кирил Кръстев, Асен Селимски, Сабин Марков, Стоян Попов, Александър Крунев, Петър Данаилов, а в сопрановата партия на Микаела – нашите чаровни  лирички: Катя Попова, Пенка Маринова, Катя Георгиева,  Валентина Александрова, Виолета Шаханова, Людмила Хаджиева...

 

И един истински случай от мемоарите на писателя Марк Твен:

  Богата американска дама решила да покани вече прочутия Марк Твен на опера, в ложата си в Метрополитен. Представяли „Тоска”, но дамата му говорела непрекъснато, през време на целия спектакъл. И така той не успял да чуе почти нищо от музиката на Пучини. Накрая му казала: „Господин Твен, надявам се, че „Тоска” Ви хареса. Другата седмица Ви каня на „Кармен”. Писателят се поклонил учтиво и отвърнал: „С най- голямо удоволствие, уважаема госпожо, след като Ви чух в „Тоска”, ще мога да Ви чуя и в „Кармен”...”

 

„Лошото във филмовите учебни заведения е, че хората, които преподават, са толкова далечe от самата индустрия, че изобщо не подготвят учениците за това, което ще се случи.“

Брайън Де Палма, американски режисьор, роден на 11 септември преди 84 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

За градинаря, смъртта и непосредствения писателски талант

 

Новият роман на Георги Господинов „Градинарят и смъртта“ е обран, стегнат, лапидарен и целеустремен в добрия смисъл на думата

„Софийски музикални седмици“ - ценно музикално-историческо изследване

 

Книгата на Диана Данова-Дамянова ще бъде ценен източник на точна информация не само за изследователите, но и за всеки интересуващ се от явленията в историята и съвремието на музикалната ни култура.

"Заговорът на мъртвите" - когато има свидетели и те не се страхуват да говорят

 

Много творци се поквариха при социализма, докато Марин Георгиев остана хем непокварен, хем непокорен.