Петиция за незабавното отстраняване на Ярослава Бубнова от поста директор на Националната галерия и подвеждане под съдебна отговорност за безстопанственост, конфликт на интереси и злоупотреби със служебно положение, се появи в сайта за peticiq.com. Автори са свободните артисти Станка Желева и Ния Пушкарова.

Ето пълния текст:

От 2019 г. на поста директор на Националната художествена галерия (НХГ) е назначена Ярослава Бунова с конкурс, на чиито условия отговаря само нейната кандидатура. Скандалното е, че за директор на една от най-важните културни институции в България е назначен некомпетентен човек. Бубнова никога не е крила, че не само не познава българското изкуство, но е заявявала открито, че то не представлява интерес за нея. Подобни изявления от страна на заемащ поста директор на Националната художествена галерия са меко казано скандални и недопустими.

Бубнова претендира за “компетенции” в областта на съвременното изкуство, като се представя за най-големия български куратор. За да се уверим в несъстоятелността на подобни твърдения, е достатъчно е да се влезе в "Квадрат 500", чиито директор Ярослава Бубнова е от вече 6 години и да се разгледа постоянната експозиция, която представя най-големите шедьоври на българското изобразително изкуство. За всичките тези години не бяха положени никакви усилия постоянната експозиция да добие исторически и образователен контекст, нов съвременен, интересен и привлекателен облик, достоен за ранга на институцията. Националната галерия на България прилича на провинциална художествена сбирка, подредена по морално остарял начин и говори красноречиво за професионалните компетенции на самопровъзгласилата се за  най-големия български куратор директорка.

  • Колкото за експертизата  на г-жа Бубнова в областта на съвременното изкуство, е поставена също под голям въпрос предвид личната й ангажираност по насърчаване и финансиране на плагиатство в дигиталните изкуства и нови медии. (Виж изложба КВАНТОВА СИМФОНИЯ от месец март 2024 на Sensor Studio, България и аудио-визуална инсталация ROW на колектив Tundra, Русия).

Ярослава Бубнова трябва да бъде незабавно подведена под съдебна отговорност за безстопанственост, като отговорна за унищожените през февруари 2023 г. на над 70 картини, (10 от които безвъзвратно), шедьоври от национално значение при аварията в хранилищата на "Квадрат 500", по нейна лична вина (противопожарните бутилки, които са силно взривоопасни са се намирали в хранилищата, в разрез с всички правила за безопасност). Последвалото бездействие от нейна страна и скандалното забавяне на реставрацията на повредените картини водят до това, че част от тях са непоправимо увредени. Този огромен скандал бързо бива неглижиран и остава без последствия  за г-жа Бубнова.

Следва скандалът свързан с възлагането на обществена поръчка за консервация и реставрация на фасади и ремонт на покрива на къщата-музей „Иван Лазаров“ в София на неколкократно завишени цени. Той също бива “заметен под килима”.

Като директор на НХГ Ярослава Бубнова е принципал на Музея към криптата на храм-паметник “Св. Александър Невски”, където се помещава една от най-големите колекции на икони в света. От години в криптата има проблем с мухъл, гъбички и влага. Игнорирайки напълно проблема и нейното престъпно бездействие като директор и отговорно лице, десетки икони, безценни паметници на българското културно наследство са сериозно повредени и застрашени.

При всеки възникнал проблем дежурният отговор на Бубнова като директор на НХГ е “писах на Министерството и няма пари”. В същото време Бубнова винаги успява да намери финансиране за частната си организация - т. нар. Института за съвременно изкуство. Във фрапиращ конфликт на интереси докато е директор на НХГ, тя продължава да работи и да представлява в чужбина Института за съвременно изкуство.

  • Като директор на НХГ Ярослава Бубнова никога не е давала отчет за какво и как са похарчени парите от дарението на Маргарита Занеф на стойност близо 1 800 000 лева, завещани на НХГ през 2016 г.?

Това е само малка част от причините, поради които искаме незабавното дисциплинарно уволнение на Ярослава Бубнова и подвеждането й под съдебна отговорност за безстопанственост, конфликт на интереси и злоупотреба със служебно положение.

  • Крайно време е Бубнова да поеме своята отговорност и да понесе пасивите, не само активите от това да заемаш, колкото почетния, толкова и отговорен пост директор на НХГ.

Опитът да бъде представена като жертва, заради руския си произход, е поредната инсинуация, с която се опитва да отклони общественото внимание от истинския проблема, а именно нейната доказана некомпетентност и престъпна небрежност в управлението на една от най-значимите културните институции в България. 

Незабавна оставка на Ярослава Бубнова!

8 март 2025 г.

Станка Желева

Ния Пушкарова

ПЕТИЦИЯТА ТУК

  • ПЪТЕПИС

    "Утре не съществува. Има само днес" - Карибите отвътре

    • Доминиканците са благи и добронамерени хора;
    • Майката тук е на почит, от бащите никой не се интересува, защото майката на децата е сигурна, а бащата никога не е;
    • В Доминикана вечерно време се кара само на дълги светлини. 

„Мамо, не остарявай, моля те, и никога не вярвай през деня на огледалото.“

Христо Фотев, български поет, роден на 25 март преди 91 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Убийство на булевард „Стамболийски“ или роман учебник по съвременно обществознание

Тази книга има и поколенчески, носталгичен привкус. Тя звучи преди всичко с гласа на героя, който е най-близо до възрастта на автора – чрез спомените, езика, начина на мислене (познаваме го ясно и от предишната му повест „Старецът трябва да умре“)...

Когато залогът е по-голям от живота…

Сюжетът на „Залог“ е поднесен увлекателно и непосредствено, но в него има излишна орнаменталност – дразнят протяжните сцени в чифлика на Паница, с неизбежните хора , песни и гърмежи, напомнящи стилистиката на Миклош Янчо, разкриването и овладяването на заговора напомня нощно театрално шоу...

Един философ разговаря с вечността: Октавиан Палер на български

Сборникът с есета „21 въображаеми писма до 21 велики мъже“ е своеобразна игра с философията и живота на творците, в която игра всичко се променя...