Фотографска изложба събира на едно място изчезналите киносалони в София, обявиха организаторите „Програмата“ и L’europeo. Експозицията на фотографския проект „Невидима София може да бъде разгледана от 24 до 27 април в галерия nOva art space, а след това - от 9 до 23 юли в галерия на открито в градинката пред Народен театър „Иван Вазов“.

С този проект „Програмата“ продължава серията си от изложби, с която в ролята на куратор се опитва да ни върне към всички архитектурни съкровища на Стара София, съхранили духа на времето, разказват от екипа. „През есента на 2023 г. чрез фотографската си експозиция „Невидима София“ медията изследва в дълбочина гаснещите емблематични софийски сгради, които се крият в малките улички, далеч от отъпканите пътеки на всекидневието. Сега Програмата се връща във времената, когато столичани прекарват вечерите си пред екраните на кина като „Глория палас“, „Роял“, „Европа палас“, „Балкан“, „Рекс“, „Славянска беседа“, „Сердика“, „Македония“, разказват те. И допълват, че днес локациите на тези знакови културни средища са позабравени, а сградите на някои от тях отдавна вече не съществуват.

„Невидима София: изчезналите киносалони“ ще видим през умелия обектив на фотографите Александър Станишев, Георги Андинов и Ивелина Димчева, съчетани с архивни кадри от златната ера на българското кино, които проследяват и припомнят първите трепети на софийското общество пред магията на киноизкуството, отбелязват от екипа.

По думите на организаторите, изложбата „Невидима София: изчезналите киносалони“ проследява и припомня историите на най-ранните кина в града чрез вълнуващ фоторазказ, който ни изпраща на пътешествие в самото начало на XX век.

„Този път изложбата разглежда не само архитектурните висоти на фасадите (тези от тях, които все още се крепят), но повдига завесата и потъва в неповторимата атмосфера на интериора. Незабравени целувки, ехтящ смях и сподавени въздишки все още витаят в колективната ни памет, а Програмата твърдо вярва, че паметта и наследството си струва да бъдат съхранявани“, отбелязват от екипа.

 

  • SOS

    През очилата на Владо Пенев

     Фашизмът стигна до театъра и тръгна да бие актьорите. Вече можем ли да го видим? Или ни трябват очилата на Владо Пенев, за да ни се проясни? 

"Не мога да слушам продължително Вагнер. Обзема ме желание да превзема Полша."

Уди Алън, американски режисьор, сценарист, актьор и музикант, роден на 1 декември преди 89 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин