СУЗАНЕ КОРДС, DW

Името й е Алина Фернандес, а историята на нейния живот ще бъде разказана във филм. Малко преди началото на снимките Алина споделя, че очаква този филм да бъде нещо повече от обикновена биографична творба: "Много би ми харесало, ако публиката усети, че е научила нещо ново от филма", казва Алина Фернандес пред онлайн изданието на живеещите в изгнание кубинци "CiberCuba".

"Най-важното за мен е да разказвам за Куба", добавя тя, имайки предвид всъщност нещо друго. Да разказва за Куба означава за нея да дава глас на недоволството си - Алина Фернандес е сред най-острите критици на утвърдената от баща й Фидел Кастро политическа система.

"Защо се обърнах срещу баща си"

При това в началото Алина се възхищава искрено на героя от революцията. Майка й Наталия (Нати) произхожда от заможно семейство и е известна с красотата и интелигентността си. Нати и Фидел Кастро се срещат за пръв път през ноември 1952 г. по време на мероприятие в университета в Хавана. По онова време Фидел е все още напълно неизвестен, но само няколко месеца по-късно това се променя радикално: на 26 юли 1953 година той организира заедно със съмишленици първия бунт срещу диктатора Батиста.

Опитът за преврат пропада, но Кастро моментално се прочува. Заедно с други бунтовници той попада в затвора, откъдето излиза година по-късно по силата на всеобща амнистия. След като възобновява контакта си с Нати, двамата започват интимни отношения, макар да имат брачни партньори. От тази връзка на 19 март 1956 г. се ражда Алина. По това време Фидел Кастро е вече в Мексико, където се запознава с Че Гевара. Кастро вижда за пръв път малката си дъщеря - единственото момиче сред неговите осем деца - чак след свалянето на режима на Батиста през януари 1959 и триумфалното си завръщане в Хавана. Алина е 10-годишна, когато за пръв път научава, че съпругът на майка ѝ - известният сърдечен хирург Орландо Фернандес - не е истинският ѝ баща.

Първоначално новината предизвиква истински възторг у Алина, но постепенно чувствата й към прочутия революционер охладняват. Като дете Алина се бори да носи фамилното име на Кастро, но когато той най-сетне се съгласява, тя вече е променила мнението си. Кастро признава бащинството, но момичето му остава чуждо. Според "Foreign Policy" отношенията на Алина с брата на Фидел Кастро - Раул - са по-близки, отколкото със собствения й баща: "Чичо й Раул е човекът, към когото тя винаги е можела да се обърне за помощ, когато е имала някакъв проблем. Фидел Кастро никога не е бил склонен да помага". Нещо повече: Алина се чувства командвана и потискана от истинския си баща и с времето страда все повече от радикалния режим на острова.

Опитите й за професионална кариера в Куба се провалят, особено след като става ясна критичната й позиция спрямо политическата система. Алина постоянно подава молби да напусне Куба, които обаче са отхвърлени лично от баща й. През 1993 година най-сетне й се удава да избяга - под прикритие и с испански паспорт тя се качва незабелязано на самолет за Мадрид, откъдето по-късно се прехвърля в Маями в Съединените американски щати. Оттам тя ревностно се ангажира за правата на своите сънародници и редовно демонстрира срещу режима на Кастро. Алина стъпва отново на кубинска земя чак 21 години след бягството си - през 2014 г., когато посещава тежко болната си майка.

"Моят живот като дъщеря на Кастро"

Филмът, който ще бъде заснет в Колумбия, следва в общи линии мемоарите на Алина Фернандес, излезли през 1997 година под заглавие "Аз, Алина. Моят живот като дъщеря на Кастро". Режисьор е Мигел Бардем - братовчед на световно известния актьор Хавиер Бардем. Филмът ще се появи по кината през 2023 - точно 30 години след бягството на Алина от Хавана. Дъщерята на Кастро и до днес живее в Маями.

Кастро с Путин през 2000 г. Снимка: Уикипедия

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАМЕТ

    Ана Ангелова - ненадмината българска Кармен

     25 години без оперната певица.

    "Наистина, внушителен бе актьорският диапазон на тази рядко надарена певица и актриса."

     
  • ДНЕВНИЦИ

    Радичков - от другата страна на луната

     Из "Дневници"-те на Марин Георгиев

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ЮБИЛЕЙ

    Авторът! Авторът!

    Скорсезе все още олицетворява значимото авторско кино в неговата американска интерпретация, съчетаваща актуална проблематика и зрелищно професионално майсторство.

„Не правя филми просто, за да заработя пари. Аз печеля пари, за да правя филми.“

Уолт Дисни, американски аниматор и съосновател на „The Walt Disney Company", роден на 5 декември преди 121 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

За механизмите на контрол в седмото изкуство

Книгата на Деян Статулов „(Не)възможната свобода. Идеологическа цензура в българското игрално кино (1948–1989)“ е добър повод да разкажем на младите за филмите, които въпреки монопола на партийната повеля успяват да покажат, че комунистическият идеал е фалшив герой

Мерилин Монро ще надживее „Блондинка“

 

Филмът ни представя сцена след сцена на изнасилвания, обиди, манипулации, измами, унижения и физическа агресия срещу главната героиня

Абсурдна комедия, сатира, драма - за „Амстердам“ и Дейвид О. Ръсел

 

Ще има зрители, които ще го изгледат с каменни лица, след което напористо ще критикуват и злорадстват, други ще се забавляват и ще се кикотят, а малка част просто ще остане изненадана и развълнувана