На 24 ноември Иво Погорелич се завръща в София, този път с рецитал, който включва любими творби от обширния му репертоар. Публиката в зала „България“ ще чуе Баркарола, Берсьоз („Приспивна“)и Полонез-фантазия от Фредерик Шопен.

Уникален талант с иновативен подход, който вече няколко десетилетия остава на върха на музикалния Олимп, Иво Погорелич е пианист, който не оставя публиката равнодушна. Приключенският му дух, ценен заради лекотата, с която открива нови възможности на музикалната изява, е облечен в пианизъм с най-висока естетическа стойност, неподражаема виртуозност и техническо майсторство. Неговите предизвикателни изпълнения, оформени от изискан музикален вкус, какъвто вече се среща доста рядко, разширяват хоризонтите на тълкувание на пианистичната литература и утвърждават нови стандарти на клавирна интерпретация.

Погорелич отдавана е доказал своето майсторство и е високо оценен не само от публиката, а и от критиците, а концертите му са придобили статуса на култови събития, очаквани с нетърпение.

 

КОЙ Е ПОГОРЕЛИЧ

Роден е на 20 октомври 1958 в Белград, в музикантско семейство. Започва да свири на пиано от 7-годишна възраст, на 10 изнася първия си самостоятелен концерт. След началните си занимания по музика в Белград продължава своето образование в Москва – най-напред в Централното музикално училище към Московската консерватория, в класа на Евгений Тимакин, а след това – между 1975 и 1980 – в Московската консерватория, където учи при Вера Горностаева и Евгений Малинин. Особено значение за него има контактът му с грузинската пианистка и педагог Алиса Кезерадзе, продължител на традицията на Александър Зилоти, последният ученик на Лист.

 

На върха на музикалния Олимп

От средата на 70-те години на ХХ век започва първата поредица негови успехи. През 1975 г. печели конкурса в Загреб и скоро след това звукозаписната компания Jugoton издава първия му албум с творби от Дебюси, Прокофиев и Келемен. През 1978 г. концертира активно и заминава на двумесечно турне в САЩ като солист на Фестивалния оркестър на Дубровник. Няколко месеца по-късно печели конкурса „Алесандро Казагранде“ в Терни и тази победа му носи покани за редица изяви в Неапол, Милано, на Фестивала в Сполето и в други музикални центрове в Италия.

През 1980 г. Погорелич става лауреат на 14-ото издание на престижния музикален конкурс за пианисти в Монреал, на чийто финал изпълнява впечатляващо Третия клавирен концерт на Прокофиев. В същата година участва и на Десетия международен конкурс „Шопен“ във Варшава, където по необясними причини журито не го допуска до трети тур и това предизвиква огромен скандал. В знак на протест Марта Аргерич, член на журито, напуска конкурса, наричайки Погорелич „гений“. Това безпрецедентно събитие силно развълнува световната музикална общественост, която смята именно Погорелич за истинския победител в този конкурс.

Само след година, през 1981, младият пианист доказва мнението на Марта Аргерич със соловия си концерт в Карнеги-хол, донесъл огромен успех. Така започва шеметната международна кариера на Иво Погорелич. Случаят с конкурса „Шопен“ привлича всеобщо внимание към него, той е канен за солови рецитали и концерти с оркестър в Европа, Северна Америка, Австралия и Япония; свири с най-престижните световни състави като Виенската и Берлинската филхармонии, симфоничните оркестри на Лондон, Бостън и Чикаго, филхармониите на Ню Йорк и Лос Анжелис, оркестрите „Тонхале“ и „Концертгебау“ – Амстердам. Дебютите му в Париж, Лондон, Мадрид, Брюксел, Ню Йорк и Рим утвърждават името му на виртуозен музикант.

 

Уникална интерпретаторска концепция за всеки албум

Заедно с това Погорелич посвещава времето си и на множество студийни записи. Неговият дебютен албум „Chopin Recital“ за Deutsche Grammophon през 1981 г. става бестселър скоро след издаването му, а от следващата година, като ексклузивен изпълнител на лейбъла, той започва непрекъснато да записва. Богатата му дискография, обхващаща 16 албума и 3 видеоклипа с интерпретации на творби в широк стилов диапазон – от музика на барокови композитори до автори от ХХ век, е уникална по своята последователна интерпретаторска концепция във всеки един албум. Тези необикновени издания – антологии са с голяма стойност в дискографията на класическата музика, имат огромен брой слушатели по цял свят и остават с години в каталога на лейбъла, с различни преиздавания, дори десетилетия след първоначалното им издаване. През 2006 Deutsche Grammophon издава двоен компактдиск с негови интерпретации, озаглавен „Геният на Погорелич“, последван през 2015 от комплект албуми, записани между 1981 и 1998. Този интеграл е отличен с престижната френска награда Diapason d’Or малко след излизането му. Година по-късно, през 2016, Погорелич прави нови записи на творби на Бетовен в сътрудничество със стрийминг платформа Idagio, като се превръща в първия класически музикант, насочен към тази форма на производство и разпространение на музикални записи.

 

Вдъхновител на млади артисти

Паралелно с богатата си и разнообразна професионална кариера по световните сцени, Иво Погорелич е ангажиран и с подпомагане на млади артисти. Създава в Загреб през 1986 г. Фонд за млади музиканти за финансиране на тяхното професионално образование в чужбина, организира Международен музикален фестивал „Иво Погорелич” в Бад Вьорисхофен (Германия), който от 1989 до 1997 г. подкрепя множество млади музиканти по пътя им към международно утвърждаване. А през 1993 основава „Интернационален конкурс за соло пиано Иво Погорелич“ в Пасадена, САЩ. За разностранната си ангажираност в отстояването на високите ценности на културата, изкуството и образованието в най-широк международен контекст, Погорелич е първият класически музикант, който получава честта да бъде обявен през 1988 г. за посланик на добра воля на ЮНЕСКО. А в знак на почит към големия пианист учреденият през 2016 от Карнеги-хол в Ню Йорк „Международен музикален конкурс Манхатън“ го прави почетен президент и кръщава на негово име голямата награда.

Източник: Софийска филхармония

  • В ПАМЕТ

    Сбогуване с Алек Попов

    АЛЕК ПОПОВ (1966-2024)

    • Спомени и оценки на популярни български писатели за автора на "Мисия Лондон"
     
  • ПОЗИЦИЯ

    Нобелисти: Край на толерантността към режима на Путин!

     Под това заглавие над 40 носители на нобелови награди се обърнаха към света с призив "световните лидери и всички хора с добра воля да се откажат от всякакви илюзии за Путин и неговия престъпен режим". Той е отворен за присъединяване

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПРИЗНАНИЕ

    Похвално слово за Кирил Кадийски

    От столицата на поезията Париж.

    • „Той, Кирил Кадийски, е митологичен кон от квадригата на българските класици, които са сред нас и теглят колесницата на Словото“.
  • ИНТЕРВЮ

    "Россия - като чудовището на Франкещайн..."

    "Много скоро Путин, Руската федерация и руснаците ще претърпят военна и репутационна катастрофа, след която ще бъдат презирани и мразени от целия свят", казва Кънчо Кожухаров, автор на книгата „Империята на Пошлостта“

„Опитвам се да не гледам напред или назад, опитвам се да продължа нагоре”.

Шарлот Бронте, английска писателка, родена на 21 април преди 208 години 

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Камъните на Сизиф

Няколко са основните стълбове на „Камъчета под езика“: владеене на пластиката – в портретите на Георги Мишев, Петър Алипиев, Константин Павлов, Никола Инджов например с рядко срещаното умение да предаде психическото чрез физическото; литературно-критическият анализ – за Марко Ганчев, Първан Стефанов, Атанас Далчев...

Защо обичаме лошото време

 

Привидно семпъл, камерен, скромен, но така въздействащ! Заслугата е безспорно на Яна Лекарска

Книга за малките големи неща

Клер Киган е един от силните гласове на съвременната ирландска литература с вече няколко отличия зад гърба си