ИВА ЧАВДАРОВА, директор на МФ "Мартенски музикални дни"

Отменена за пореден път поради третата пандемична вълна в Европа от началото на 2021, дълго чаканата 60-годишнина на МФ "Мартенски музикални дни" ще се състои от 17 септември до 3 октомври. Независимо от сериозната все още ситуация, ние като организатори се опитваме да осигурим изданието на фестивала през септември – усилие, което би било невъзможно без подкрепата на Министерството на културата и нашите спонсори и дарители. Дължим това усилие и на фестивалната публика, която в тези трудни времена очаква с нетърпение своите срещи с музиката на фестивалната сцена в Русе.  

Специалните гости на фестивала през септември са именити изпълнители от България и чужбина, част от които ще имат своя дебют на българската фестивална сцена. 

Особен интерес със сигурност ще предизвикат дебютиращите в България млади и щедро надарени инструменталисти – виолончелистът Орелиен Паскал, лауреат на "Кралица Елизабет" в Брюксел, който ще открие фестивала под  диригентството на Емил Табаков с Първия виолончелов концерт на Шостакович, чиято 115-годишнина честваме тази година,  както и френският пианист Люка Дебарг – лауреат на конкурса "Чайковски" в Москва, който предлага един доста разнообразен, но и твърде добре изграден в стилистично отношение репертоар от Й. С. Бах до Ал. Скрябин.  

Чест за всеки голям международен музикален форум е и присъствието на такива световноизвестни музиканти като дебютиращият на българска сцена Струнен квартет "Йерусалим", считан за един от най-добрите струнни квартети в света днес, както и знаменитата Елена Башкирова с един забележителен в репертоарно отношение класично-романтичен концерт, в който често изпълнявани композиции се редуват с такива редки, но изключително красиви заглавия и творби като Поетичните звукови картини на Дворжак и преработката за пиано на Ф. Лист на прочутия вокален цикъл на Бетовен „На далечната любима“.  С особено интерес очакваме и  талантливия руски пианист Сергей Редкин, спечелил само преди няколко месеца Втората награда от конкурса „Кралица Елизабет“ в Брюксел, който ще имаме удоволствието да чуем в концерта на Камерния ансамбъл „Софийски солисти“ под диригентството на Пламен Джуров с Първия клавирен концерт на А. Шнитке - една от най-красивите и дълбоко експресивни творби на композитора.  

Представяме и един от честите гости на русенския фестивал през последните години - атрактивният Саксофонен квартет SIGNUM, който винаги ни изненадва с идеите си. Този път пристига в компанията на една от най-ексцентричните фигури на съвременната немска музикална сцена, добре известен и на младите хора с екстравагантните си клубни акции – Кай Шумахер, пианистът с много успешно класическо образование, чиито солови изпълнения днес се превръщат често в акт на чиста музикално-стилистична алхимия, в опияняващи смеси от дадаизъм, танц, авангард, джаз и поп култура. Очакването е за една необикновено провокативна (особено за младежката аудитория) програма на SIGNUM с участието на Шумахер под мотото "Goldberg Nights" и аранжименти на музика от Бах до Гершуин, Стив Райх и Телониъс Монк. 

Програмата предлага още и среща с вълнуващата корейска пианистка Йоръм Сон – „месията на пианото“, както обичат да я наричат журналистите. Ще я чуем в една изключително привлекателна със своеобразната си  постромантична чувствителност съвместна програма с изключителния Светлин Русев. След 16 годишно отсъствие от русенската фестивална сцена в Русе се завръща и българската оперна прима Красимира Стоянова в заключителната фестивална вечер, като солист на Русенския фестивален оркестър с прочутите "Четири  последни песни" на Р. Щраус, под диригентството на Емил Табаков. В същата програма е и другото голямо събитие на фестивала - световната премиера на Концерта за цигулка, написан от Емил Табаков специално за Русенския фестивален оркестър и цигуларя Светлин Русев. 

Репертоарните предизвикателства на предстоящия фестивал не свършват с казаното до тук. Гостуването на Оркестъра на БНР под диригентството на Марк Кадин предлага една много симпатична репертоарна инвенция на тема "Рапсодии", с любими жанрови творби от В. Стоянов, Дебюси, Лист, Владигеров и Енеску. Изцяло премиерна програма от изключително елегантни авторски аранжименти на творби от Бах до Пиацола предлага и екстравагантното и изключително талантливо дуо на Виви Василева и бразилския китарист Лукас Кампара Джиниз на 18 март. 

Ансамбловата музика очертава една доста богата и вълнуваща територия в рамките на фестивалната програма. Така например, изисканият немско-австрийския дух в програмата на Струнния квартет "Фрош" по един естествен начин свързва неспокойната лирика на прочутия клавирен квинтет на Шуман с експресията на създадения почти век по-късно струнен квартет на Цемлински. Тази програма ще ни срещне и с изключително надарения млад български пианист Емануил Иванов, абсолютният победител от конкурса "Бузони" в Италия, чийто дебют на фестивала в Русе очакваме с голям интерес. Една много любопитна ансамблова програма предлага и струнният квартет "Филхармоника" в партньорство с един от най-добрите български флейтисти Явор Желев. Любопитното в тази програма е, че известните, но и рядко изпълняваните флейтови квартети на Моцарт попадат в една много елегантна  лирическа конотация с прочутия фа мажорен струнен квартет на Равел.  Ансамбловите концерти ще ни срещнат отново и с необикновената артистична енергия на една от най-търсените кларинетистки днес – израелката Шарон Кам, която ще партнира на Йерусалимския струнен квартет в една от най- красивите творби в ансамбловата литература на Брамс – неговият Кларинетен квинтет. 

Много стилна, привлекателна за публиката и изцяло романтична програма с творби от Брамс и Менделсон предлагат в своето гостуване и Софийската филхармония с диригент Найден Тодоров и големият цигулар Минчо Минчев. Традиционно силно е и тазгодишното участие във фестивалната програма на Ансамбъл "Музика Нова" под диригентството на Драгомир Йосифов, с програма, която обещава да се превърне в специално фестивално събитие със серията от световни и български премиери на творби от такива емблематични фигури в европейската и българската музика на границата между 20 и 21 столетие като А. Виеру, Г. Устволская, Б. Спасов, С. Пиронков - син, А. Шнитке, А. Веберн.

Съвременният контекст в програмата на фестивала се допълва и от двете вечери, посветени на джаза. Първата – с концерт на прекрасните млади музиканти от триото на известния български пианист Теодор Петков, които ще представят албума си Bake a Biscuit, и втората джаз вечер, която ще ни срещне с Джаз-секстета на Михаил Йосифов, събрал талантливите си възпитаници от НМА „Проф. Панчо Владигеров“ в програма, посветена на 100-годишнината от основаването на академията.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ЗОВ

    Райна Кабаиванска: Ваксините са едно голямо чудо, което ще ни спаси

    "Най-важната ми роля е на преподавател на старите италиански оперни традиции", казва оперната певица

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Истина е, че всеки се измерва със своя мярка и мерило.“

Хораций, древноримски поет, роден на 8 декември преди 2086 г.

Анкета

Ходите ли на културни събития, откакто се изисква сертификат?

Да - 27.6%
Не - 65.5%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

В „Мъжът с червеното палто“ Барнс е великолепен, в най-добра форма

 

Коментар на литературния критик Митко Новков

„Домът на Гучи“ – плюсове и минуси     

                        

Получил се е красиво заснет, равен и протяжен филм, който не може да живне дори и с документално точно пресъздаденото убийство на Маурицио Гучи на 27 март 1995 г. - ревю от Борислав Гърдев

"Любов като обувка, любов като чадър" - истинско пътуване във времето и пространството

 

Преводачът Огнян Стамболиев за новата книга на Матей Вишниек