"Свободна Европа"

Въпросът има ли лъжа в театъра има прост, кратък и неверен отговор - че няма лъжа. Има и още един отговор: сложен и дълъг. Тези думи принадлежат на театралната режисьорка Ани Васева. И именно те са в основата на това тя да напише книга тъкмо по тази тема.

Нейното име може ви е познато от визуалните й проекти, като сценограф, преводач или продуцент.

И въпреки че "много артистичните хора" обикновено не се занимават с теоретични проблеми, Ани Васева прави и това. Ето защо в сряда беше представянето на книгата й "Театър и истина".

В рамките на близо 700 страници режисьорката се опитва да отговори на въпросите: наистина ли се случват нещата в театъра; събитията на сцената действителни ли са и главното – лъже ли се в театъра. И още: каква е разликата между "наистина" и "истина" в театъра?

Васева изследва възможностите, които тези въпроси разтварят пред нас - да открие как театърът едновременно е наистина и не е, и как това не е лъжа, казват издателите от "Метеор".

В теоритичният разрез както публиката, така и изследователите на театралното изкуство ще открият и анализи на проблеми като ефекта на отчуждението при Брехт, естественото при Станиславски, възможността при Арто, биомеханиката при Мейерхолд. И още: как театърът е игра според Шехнер, защо ролята е призрак според Коклен, както и защо актьорът може всичко, допълват от "Метеор".

Специално внимание е отделено на явления като "реалистичен театър", "условен театър", "политически театър".

"Политически театър може да значи много неща спрямо контекста, в който се употребява", казва Васева пред "Свободна Европа".

И започва тяснопрофесионален разговор, в който засяга творчеството на Бертолт Брехт и Ервин Пискатор. В обяснението си Васева се връща до първата половина на ХХ век, обръща внимание на последните две десетилетия от настоящия, и прескача за малко до античността.

После заключава: "Театърът принципно е политически изкуство. Както политиката е по същество начинът, по който ние живеем заедно като общност и регулираме този наш съвместен живот, така театърът е вид живеене, да не говорим че от самото начало на своята история се занимава с погледа върху общото живеене".

Изследването не е единственият критически текст на Васева. През 2017 г. тя издава първата си самостоятелна книга "Що е то съвременен танц".

Ани Васева е родена през 1982 г. В София. Дъщеря е на актьора и бивш директор на Народния театър Павел Васев. Гимназиалното си образование получава в класическата гимназия в София. Впоследствие завършва театрознание и режисура в НАТФИЗ. Има докторска степен към Института за изследване на изскуствата към БАН.

Първите  постановки са дипломният й спектакъл „Свидригайлов“ по Достоевски в "Сфумато" и "Присъствия“ в AirSpace - и двете през 2008 г.

Същата година заедно с философа Боян Манчев поставят началото на група „Метеор“. Групата е с непостоянен състав, но членовете й наричат себе си съмишленици и работят със сценични, визуални и текстови художествени и критически форми. През 2010 г. към нея се присъединява и актьорът Леонид Йовчев.

Ани Васева пише част от текстовете за постановките си, някои от тях в съавторство с Манчев. Била е и сценарист на предаването "Библиотеката" в ефира на БНТ.

Сред постановките, с които е позната в България, са "Лъвкрафт“ (2016), „Тотална щета“ (2016), „Малдорор“ (2015), „Пиеса за теб“ (2014), „Фаетон: изверги“ (2013), „Всичкоядецът“ (2012), „Франкенщайн“ (2012), „Пиеса за умиране“ (2010), радиопиесата „Болен“ (2010) и др.

Сред визуалните й проекти са „Още тук. На архипелага на метеорите“ (съвместно с Георги Шаров, Нощ на музеите Пловдив, 2015), „Горгони в депото или Апокалипсис сега“ (съкураторка с Моника Вакарелова и Боряна Росса, част от проекта „Другото око“ на Мария Василева, СГХГ, 2013), „Вътре-вън“, (инсталация в рамките на изложбата „Любов“, курирана от Мария Василева, галерия „Райко Алексиев“, 2012).

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ЮБИЛЕЙ

    Том Круз на 60

    Днес едва ли някой предполага, че в живота му е имало и трудни мигове, а и отчаяние. 

„Та кой откри Америка, кажете? Безумец, луд, навсякъде осмян! А кой създаде бог за вековете? Отново луд, на кръста прикован. И слънцето в надоблачните сфери, ако прекъсне вечния си ход, отново някой луд ще изнамери, светлик за целия човешки род.“

Пиер-Жан дьо Беранже, френски поет, роден на 19 август преди 242 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Изобретяване на самотата" - книга за паметта и самотата

 

Една неопределима жанрово книга с много вълнуващи прозрения от майстора на словото Пол Остър

Прочетете „Хората на Путин"! Няма да съжалявате

Николай Слатински: Ех, ако можех, щях да заръчам по един екземпляр от книгата за всички наши политически путинофили

Езикът като оръжие. Как заговаря обикновеният човек по време на диктатура

 

Българското издание на "Езикът на третия райх" е планирано "много преди изобщо да се заговори за война в Украйна", казва издателят Манол Пейков