МИТКО НОВКОВ, "Портал Култура"

Има нещо интересно и в същото време загадъчно в творчеството на българските маринисти: малцина от тях са посягали към един сюжет, който иначе е любим на мнозина български художници, чиято тема не е предимно морето – сюжета за рибарите. Марио Жеков рисува лодките на Дубровник, но не и рибарите в тях, Георги Баев-Джурлата изобщо не са занимава с риби и рибари, созополската художничка Ангелина Недин – и тя особено не се сеща за тях, да не говорим за варненските маринисти-класици Христо Каварналиев, Георги Велчев и Георги Урумов-Калиакра.

Ако погледнем обаче към зората на българската маринистика, чиито параметри според мен задава една от най-известните картини на злощастно рано отишлия си Юрдан Кювлиев, „Кеят на Месемврия“(1910), в нея откриваме тъкмо рибар в лодка. Мъж се е качил на лодка с това име, което малко ни обърква: дали картината се нарича „Кеят на Месемврия“, защото на нея е изобразен старият Несебър, или е „Кеят на Месемврия“, защото лодката се казва така? Откриваме тук едно отъждествяване, което е съществено: населеното място, неподвижното населено място, и населената лодка, подвижната населена лодка са едно и също; тоест, морският град и крайбрежното море, жителите на града и рибарите в морето са едни и същи хора. Да си рибар, изречено по-иначе, не означава всъщност да си само, изцяло и единствено морски човек, „морски труженик“; означава също и да си обитател на сушата. Рибарите не са точно моряци, рибарите са по-скоро „сухари“, които влизат в морето.

И сякаш за тях, рибарите, не морето, а сушата е в центъра, тя е важното им място. Те са повече сухоземници, които влизат в морето, не толкова моряци, които излизат на сушата. Вероятно затова маринистите не ги рисуват твърде – не ги намират за морска тема, твърде земни и неморски им се виждат…

Натъкваме се на тази изненадваща истина в две платна на Владимир Гоев (1925–2013). На първото, наречено „Рибар“, откриваме в долния ляв край на картината едва маркирана човешка фигура в лодка, която здраво държи с двете си ръце краищата на рибарски мрежи, пунктирани с черни линии върху сиво-синьо-зеленото пространство на морето. Човекът няма лице, замазано е, но се вижда отлично, че пуловерът му е син, а панталоните – землисто-сиви. Картината е рисувана през 2012 г. и е сякаш своеобразно продължение на една друга картина на художника, много по-известна, наименувана „Продавач на риба“ (на снимката).

На нея виждаме кей с ограда, наредени успоредно лодки в дълбочина (отдясно, ако гледаме фронтално), розово море, приличащо повече на канал, на другия бряг – построени в стройна редица бели сгради. Наподобяват малко соцпанелки. Реално погледнато, на преден план намираме същия този мъж от картината от 2012 г. със синия пуловер и землисто-сивите панталони – млад, красив, със самоуверени мустачки; в лявата си ръка държи цигара, краката му са обути в гумени ботуши, а зад гърба му са поместени големи кръгли капаци, вероятно ламаринени, с едри риби върху тях.

Мъжът се чувства стабилно на земята, избрана от Владимир Гоев да бъде червеникаво-розова; личи си, че не е за пръв път на това място и че е само въпрос на време да го накачулят нетърпеливи купувачи. Затова е бил той в морето: да налови риба, за да я просне прясна и мъртва там, на кея, ха дано спечели някой лев!… Да си рибар, с други думи изречено, не е да си сам по себе си и сам за себе си, да си рибар е и още нещо – продавач на риба в случая, която – да, със своите ръце си уловил, но не за себе си, а за другите, паралиите. И рибарлъкът е предназначен точно за тези други (паралии), които трябва да обслужиш, наситиш, задоволиш, спечелиш… Да ги примамиш с екзотика, за да им вземеш паричките.

Това е прозаичното земно предназначение на романтичния морски труженик…

Разбира се, рибарите имат и друго занимание – да ловят човешки души:

Като влезе в един от корабите, който беше на Симона, помоли го да отплува малко от брега и, като седна, от кораба поучаваше народа. А когато престана да говори, рече Симону: отплувай към дълбокото, и хвърлете мрежите си за ловитба. Симон Му отговори и рече: Наставниче, цяла нощ се мъчихме, и нищо не уловихме; но по Твоята дума ще хвърля мрежата. Това като сториха, те уловиха голямо множество риба, та и мрежата им се раздираше. И кимнаха на другарите, които се намираха на друг кораб, да им дойдат на помощ; и дойдоха, и тъй напълниха двата кораба, че щяха да потънат. Като видя това, Симон Петър падна пред коленете Иисусови и рече: иди си от мене, Господи, понеже аз съм грешен човек. Защото ужас обзе него и всички, които бяха с него, от тая ловитба на риби, хванати от тях, тъй също и Иакова и Иоана, синове Зеведееви, които бяха другари на Симона. И рече Иисус на Симона: не бой се; отсега ще ловиш човеци (Лук. 5:3-10).

В известен смисъл може да предположим, че така любимият сюжет за рибарите е свързан с тъкмо тази библейска история. Както и с другата, за двете риби и петте хляба. Ще рече, тоест, че да рисуваш рибари, означава да рисуваш едновременно вяра и чудо: вяра, защото ако я имаш, ще вървиш по водата, следователно морето, тази стихия, нито ще те плаши, нито ще те погълне; чудо, защото тия риби Иисусови са онзи несвършващ източник на засищане, който никога не изчезва и от него винаги и всякога ще можеш да вземаш и да раздаваш на другите, ближните. Рибите и рибарите като алегория на изкуството и художниците: също както тях, рибите, изкуството е неизчерпаема съкровищница, и отново също както тях, рибарите, художниците са призваните и облагодетелстваните да се разпореждат с неговите злата и диаманти.

Може да са нехайни като рибаря на Владимир Гоев; може и да са по-съсредоточени като едни други рибари на Кирил Цонев, надвесени над водата и внимателно издърпващи мрежите – две успоредни фигури, чиито действия са в синхрон, унисон и пълно съгласие. Което подсказва: не можеш да дърпаш изкуството сам, трябва ти другар, който мисли в твоята посока, с твоето настроение и с твоите чувства. Като този другар може да е и твоята публика, с която си в пълно единодушие… Като при светите апостоли, макар при тях то да е преминало през известни колебания. Но колебания, които винаги се разрешават – при апостолите във вярата, при художниците в изкуството. В изкуството, което е като вяра, най-истинска и неподправена вяра…

Всеки художник е рибар: рибар на човешки души, на които помага да видят красивото.

 

Източник на илюстрациите: "Портал Култура"

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

"Изчезна срамът в обществото. Модерно е да си правиш сам имидж, да си създаваш образ. Не е вече чудно никому, че по телевизията един човек говори за себе си със суперлативи."

Ицко Финци, български актьор, роден на 25 април преди 92 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.