„Намерих я – вечността. Това е слънце, сливащо се с морето.“
„Реших да пренапиша настоящето, за да променя бъдещето.“
„Искам ти да направиш изконния избор. Избор между тялото ми и душата ми.“
„Мислех, че всичко, което правя, е много важно и ще промени света. Мислех, че нищо няма да е същото като преди. Но не е така. Светът е много стар и това не нещо ново. Всичко е вече казано.“
„Последното нещо, което ме интересува е дали ще ме публикуват или не. Само творческият процес има значение. Всичко останало е като литература.“
„Ако вярвам, че съм в ада, значи съм.“
„Никога не бих могъл да изхвърля любовта през прозореца.“
„Моят бог беше нещастието.“
„Моралът е слабост на ума.“
„Поетът се превръща в ясновидец в дългия, обширен и болезнен път на чувствата.“
„Сатана, клоун такъв, искаш да ме изкушиш със своя чар!“
„На седемнадесет човек е само млад.“
„Любов… няма такова нещо. Това, което събира семействата, е глупост, егоизъм или страх. Но не и любов. Тя не съществува. Има интерес, привързаност, базирана на личностна печалба, самодоволство. Но не и любов.“
„Животът е фарс, в който всеки е принуден да играе.“
„Безсмислена младеж, поробена от всичко? Като бях твърде чувствителен, аз похабих живота си.“
---
Ей, пъзльовци, ето го! Тътнещи гари.
Тук Варвари минаха в кървав парад,
но слънцето с огнен дроб всичко обжари.
Пак свети на запад свещеният Град!
Елате! Пожарът е в отлив. Отново
се лее лазур над мостове, трева,
над сгради, дървета — тук, дето олово
червено, раздрано в нощта зарева.
Дворците си мъртви укрийте в ковчези!
Разведря очите ви старият Страх.
Пак стадото рижи кобили се глези —
от страст полудейте, станете за смях!
Разгонени кучки се джафкат за дрипава
превръзка, локалите кряскат: — Ела,
пий, плюскай. Нощта там се гърчи и рипва
навън. О, пияници с мрачни чела,
лочете! Лъчите щом бликнат — боли ги! —
фалшивия блясък да смъкнат от вас,
ще стискате чаши, прелели от лиги,
загледани в утрото — тъпо, без глас.
Но в чест на Кралицата — с дирник тестен е! —
преяждайте. Слушайте като слепци
как хълца в горещите нощи, как стене
гмежта от доносници, старци, крадци.
О, мръсни сърца! О, разпенени устни!
По-живо дъвчете, прогнили зъби.
Шампанско за вас, Победители гнусни!
Позорът в търбуха ви бодро тръби…
Издувайте ноздри в надменност проклета.
А жилите — пъпли отрова по тях.
С ръце върху вашите детски вратлета,
Поетът шепти: „Полудейте от страх —
дори и Жената, в чиято утроба
се ровите в спазми, о, сластни души,
ви стряска със стона си — как ли от злоба
в съдбовна прегръдка не ви удуши?“
Крадци, сутеньори, смешници, тирани,
какво ще му сторите днес — на Париж! —
с душите, с плътта си, с отрови и рани?
Ще смъкне той дрипите — свъсен и нищ!
И щом с изтърбушен корем запълзите
в парите си вкопчили пръсти до кръв,
развратница рижава, с бомба в гърдите,
ще вдигне юмруци, пияна от стръв!
Когато в танц яростен тръпнат краката,
Париж, о, когато с нож в свойте ребра,
когато спотайваш в очи светлината
на дивата пролет — за всички добра —
о, град полумъртъв, о, град на покруса,
с гърди устремил се към Бъдния ден,
стотици врати да разтваряш след труса;
от мрачното Минало благословен,
ти — труп вцепенил се от мъки свещени,
пак пиеш от ужаса, вдъхнал живот
на сините червеи в празните вени,
пак твоята обич е в ледена пот!
И не е зле! Червеи, червеи сини,
но нищо Възхода не ще угаси,
тъй Кариатидите и след години
ще ронят по стълбите звездни сълзи.
Макар че градът покъртителна сцена
остава; макар че с вонята, с кръвта
е рана в Природата вечно зелена,
Поетът му шепне: „Каква красота!“
С Поезия къпа те бурята свята!
Възвръщаш си силите, Град величав;
смъртта пак ръмжи, но ти вдигай тръбата,
натъпкал в сърцето й екот и гняв.
Поетът поема безчестната слава,
плача на подлеца и дните на гнет,
и с бич от любовни лъчи изтезава
жените, и хвърля стиха си: „Напред,
бандити!“ Пак оргии, пак от елит е
претъпкан бардака на стария ден.
А газът огрява кръвта по стените
и блика зловещ към лазура студен.
май, 1871
АРТЮР РЕМБО – френски поет, роден на 20 октомври 1854 г. Признат е за гений, оказва огромно влияние върху много поети от различни школи и направления, един от най-значимите символисти в света. Пише поезия от дете, но спира на 21. Трагична е връзката му с поета Пол Верлен. Приживе не е издавана поезията му, оценен е след смъртта му на 10 ноември 1891 г.