„Най-голямото умение на писателя е умението да задрасква. Който може и има сили да задрасква собствения си текст, ще стигне далече.”

„Запомнете завета ми: никога не измисляйте фабули и интриги. Вземайте това, което ви предоставя животът. Той е много по-богат от измислиците ни! Никое въображение не може да измисли това, което обикновеният живот ни дава. Затова уважавайте живота!”

„Аз съм дете на века, дете на неверието и съмнението от раждането си до днес, че и (зная го) до гроб. Какви страшни мъки ми е струвала и ми струва сега тази жажда да вярвам, която укрепва в душата ми толкова повече, колкото повече намирaм в себе си обратни доводи. И все пак понякога Бог ми провожда мигове, в които съм напълно спокоен; в тези мигове аз обичам и виждам, че и мен ме обичат – та тъкмо в такива мигове аз изградих за себе си такъв символ на вярата, в който всичко е ясно и свято за мен. Символът е много прост и е следният: да вярваш, че няма нищо по прекрасно, по-дълбоко, по-симпатично, по-разумно, по-мъжествено и по-съвършено от Христос. И не само няма, казвам си аз с ревнива любов, но и не може да има. Нещо повече, ако някой би ми доказал, че Христос е извън истината и истината наистина се окажеше извън Христос, аз все пак бих предпочел да остана с Христос, отколкото с истината.”

„Човек не трябва да излиза от детството без зачатъци на положителното и прекрасното. Без същите зачатъци никое поколение не трябва да се пуска в пътя му.”

„Знанието не преражда човека – то само го променя, но не в обща, казионна форма, а съобразно натурата на конкретния човек.”

„Животът трябва да се обича, отколкото смисъла на живота.” 

„Хората, хората са най-важното. Хората са по-скъпи даже от парите.”

„Глупак, който осъзнава, че е глупак, вече не е глупак.“

„Няма нищо тайно, което да не е станало явно.“

„Втората половина на човешкия живот обикновено се състои единствено от натрупаните през първата половина навици.“

 „Ако един народ не вярва, че истината е единствено в него, ако не вярва, че единствено той е способен и призван да възкреси всички със своята истина – той тутакси престава да е велик народ и тутакси се превръща в етнографски материал, а не във велик народ.“

„Да се влюбиш не значи да обичаш. Може да се влюбиш и да мразиш.“

 „Много хора са честни само защото са глупаци.“

 „Нещастието е заразна болест. Нещастните и бедните трябва да странят един от друг, за да не се заразят още повече.“

 „Човек е нещастен, защото не знае, че е щастлив.“

„Що е ад? Страдание, че вече не можеш да обичаш.“

„Красотата ще спаси света.“

„Руснаците имат две родини – Русия и Европа.”

„При неуспех всичко изглежда глупаво.”

„Висшата и най-характерна черта на нашия народ е чувството за справедливост и жаждата за нея.”

 

ФЬОДОР ДОСТОЕВСКИ - руски писател и публицист, роден на 11 ноември (по нов стил) 1821 г. Романите му "Престъпление и наказание", "Идиот" и "Братя Карамазови" са сред класическите произведения на руската литература. Определян е като един от най-значимите психолози в историята на световната литература. Автор е на 11 романа, 3 новели, 17 разказа и 3 есета. Умира на 9 февруари 1881 г. на 59 години. 

 

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Правителство, което повиши цената на бирата, неминуемо пада от власт.”

Ярослав Хашек, чешки писател, роден на 30 април преди 142 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.