От днес, 15 февруари, всеки турист, които иска да запали свещ в катедралния храм „Св. Александър Невски“ в София или просто да го разгледа, трябва да плати вход от 5 лева. Въвеждането на таксата става със заповед, подписана от председателя на църковното настоятелство архимандрит Дионисий. 

В мотивите си настоятелството изтъква, че такива са „съществуващите европейски практики“ и таксата се въвежда с оглед на „предстоящите ремонтно-реставрационни дейности и обезпечаването на осветлението в храна“. Въпреки, че за действащ православен храм, какъвто е „Ал. Невски“ „е недопустимо съществуването на входна такса, понеже Домът Божий е отворен за всеки“, казват от ръководството на храма.

Не става ясно обаче по какъв начин ще се разграничат поклонниците, каквито има в много туристически групи от обикновените туристи.

„Световната практика при въвеждането на такива такси и промени е те да бъдат предварително обсъдени поне година или година и половина. Програмите на туристическите агенции вече са съставени и сега тази такса ще трябва да се отразява в тях, което ще се отрази на потребителите. Ще пострада най-вече вътрешният, училищният и детският туризъм. Само ще ви дам за пример, че таксата за катедралата "Св. Павел" в Рим е 1,5 евро, докато за нашия храм е цели 5 лева”, пред "Труд" Мая Филипова от асоциацията на туроператорите.

През 1955 г. храмът е обявен за паметник на културата с национално значение. През 2014 г. служебният премиер Георги Близнашки прехвърли собствеността от държавата на Българската православна църква. Църквата е сред Стоте национални туристически обекта на Българския туристически съюз. Храмът е издигнат с волни пожертвования от граждани и от държавата, а не от църквата.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАМЕТ

    Ана Ангелова - ненадмината българска Кармен

     25 години без оперната певица.

    "Наистина, внушителен бе актьорският диапазон на тази рядко надарена певица и актриса."

     
  • ДНЕВНИЦИ

    Радичков - от другата страна на луната

     Из "Дневници"-те на Марин Георгиев

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ЮБИЛЕЙ

    Авторът! Авторът!

    Скорсезе все още олицетворява значимото авторско кино в неговата американска интерпретация, съчетаваща актуална проблематика и зрелищно професионално майсторство.

„Не правя филми просто, за да заработя пари. Аз печеля пари, за да правя филми.“

Уолт Дисни, американски аниматор и съосновател на „The Walt Disney Company", роден на 5 декември преди 121 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

За механизмите на контрол в седмото изкуство

Книгата на Деян Статулов „(Не)възможната свобода. Идеологическа цензура в българското игрално кино (1948–1989)“ е добър повод да разкажем на младите за филмите, които въпреки монопола на партийната повеля успяват да покажат, че комунистическият идеал е фалшив герой

Мерилин Монро ще надживее „Блондинка“

 

Филмът ни представя сцена след сцена на изнасилвания, обиди, манипулации, измами, унижения и физическа агресия срещу главната героиня

Абсурдна комедия, сатира, драма - за „Амстердам“ и Дейвид О. Ръсел

 

Ще има зрители, които ще го изгледат с каменни лица, след което напористо ще критикуват и злорадстват, други ще се забавляват и ще се кикотят, а малка част просто ще остане изненадана и развълнувана