БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

Най-популярният румънски актьор, сценарист и режисьор се появява на бял свят на 13 април 1930 г. 

Той се ражда в градчето  Терквуджиу, а на 22 години завършва механическия факултет на Букурещката политехника.

Две години е инженер в Румънския оптичен завод в Букурещ, след което преминава на работа в кинематографията.

Първоначално е сценарист и режисьор на научно – популярни филми.

Постига успех още в началото на кариерата си с късометражните филми – „Обикновена пролет” (1961) и „Паметта на розата”(1964).

Николауеску навлиза в голямото кино с гръм и трясък през 1966 г.

Тогава на екран излизая неговата историческа суперпродукция „Даките”, която и досега си остава сред най-доходните в историята на румънското кино.

Серджиу Николаеску си извоюва уникален творчески статут.

Той снима силни, скъпоструващи касови филми. Работи за големи коопродукции, в сътрудничество с френски, германски и италиански продуценти.

За него сценарии пишат най-добрите румънски автори от ранга на Титус Попович, а за участие се надпреварват най-рейтинговите актьори като Амза Пеля, Виктор Ребенчук, Мирча Амбулеску, Йон Бесою, Иларион Чобану, Георг Ковач, Константин Албарету, Михай Адриан, без да пропускаме чуждестранните им колеги от класата  на Мари – Жозе Нат и Питър Фолк.При него прави своя пробив и Йоана Пакула, преди да емигрира в САЩ и стане уважавана звезда.

Работи интензивно до самата си смърт.

Във филмографията си има 50 заглавия, като 41 от тях снима в периода 1962 – 1993 г.

Повечето от творбите му са зрителски фаворити, „Михай Храбрият”(1970) е най-касовият румънски филм за всички времена и най-сериозният досега национален кандидат за „Оскар” за най-добра чуждоезикова продукция през 1971 г.

Николаеску има вкус към зрелищната природа на киноспектакъла.

Той е еднакво добър в историческата суперпродукция –„Битка за Рим” (1968), „Михай Храбрият” (1970), „Безсмъртните” (1974), „За родината” (1978),  „Вилхелм завоевателят” (1982), „Франсоа Вийон – поетът – бродяга” (1987),  в морските  и снежни приключения от рода на „Морският вълк” (1971) , „Отмъщението” (1975) и „Момчето от Аляска” (1975), в уестърна – „Последният мохикан” (1968), „Прерията” (1968), „Приключение в Онтарио” (1969) и „Звероукротителят” (1969), при снимането на психологически драми като „Проклятие” (1976) и „Чуляндра“ (1985) и  екшъни  като „Произшествие в нощта” (1976), при отразяване света на спектакъла – „Кучето от цирка” (1979) и осъществяването  на най – смешната румънска комедия „Бай Марин милиардер” (1979).

Серджиу Николаеску има афинитет към националната класика –„Проклятие” (1976) и „Чуляндра” (1985) , осмисля и претворява с любов книгите на Джек Лондон – „Морският вълк“ (1971), „Златотърсачи“ (1986), само сценарист, Фенимор Купър – „Прерията“(1971), Жул Верн – „Островът на съкровищата“ (1974),  към боксовите схватки – „Рингът” (1985), но с най-голяма известност и изключителна популярност се ползват двете му комисарски саги – „Комисарят обвинява” (1974), „Реванш” (1978), „Комисарят и крадците” (1981) и „Оживелият” (2008) за безупречно смелия и безстрашен Молдован и „С чисти ръце” (1972) и “Последният патрон”(1973) за неговия приемник и конкурент Тудор Миклован.

С тези полицейски екшъни, поел главните роли с благородната и солидна осанка на самотен патриций , режисьорът  внимателно и атрактивно осмисля най-крамолните страници от румънската нова история, свързани с режима на Антонеску и установяването на комунистическата власт през 1944 - 1945 г. 

В края на 80-те и началото на 90-те години на миналия век Николаеску намалява темпото на работа, представяйки последователно  „Мирча“ (1989), „Огнената корона”(1990) , „Огледало”(1993), хроника на последните години от живота на маршал Антонеску, неговият може би най-зрял филм от годините на демокрацията, екшънът „Кота нула“ (1996) – очакваната колаборация с американски продуценти и „Триъгълникът на смъртта”(1999), пресъздал подвига на Екатерина Каратеодороу по време на Първата световна война.

Освен от личността на Антонеску Серджиу Николаеску е обсебен и от съдбата на румънския крал Карол I.

Самият той го играе двукратно в историческите си реконструкции „За родината“(1977) и „Карол I“ (2009).

В първия случай владетелят е още княз и е на втори план на фона на битката за Плевен, пресъздадена реалистично и с постановъчен блясък,докато в „Карол I“ фокусът е изцяло върху неговия образ.

Режисьорът използва нетрадиционни похвати, характерни за тв програми на НВО, вкарвайки в кадър модератори, които като лектори обясняват важни събития и действия на основните персонажи.

Запомнящ се е тъжния финал, в който кралят умира на фона на проливния дъжд, запазил неутралитета на страната си – въпреки че е германски принц – в най-съдбоносния миг от нейната история…

Николаеску има тази заслуга, че с голяма част от филмите си всъщност хроникира основните етапи от раждането и съществуването на своята родина – от битката с римските завоеватели в „Даките“ и проследяване краят на могъщата империя – „Битка за Рим“ (1968), през съпротивата срещу османските нашественици в „Мирча“ и „Михай храбрият“, където дори има краткотраен двугодишен опит за национално обединение, до извоюването на независимостта от турците в „За родината“, селските бунтове от 1907 г., оставили трайна диря в националната памет – „Проклятие“ и „Чуляндра“, участието в Първата – „Триъгълникът на смъртта“ и Втората световна война – „Огледало“, „Ние, на фронтовата линия“ (1986), без да забравяме психологическата му драма – шедьовър – „И тогава ви осъдих всички на смърт“(1972), великолепна дисекция на националния характер в миг на върховно изпитание , усилията по присъединяване на Трансилвания към родината след 1918 г. – „Капан за наемници“ (1981), копиращ сполучливо модела на „Великолепната седморка“ (1960), схватките по установяването на комунистическата власт – „С чисти ръце“ (1972), „Огледало“ (1993), суровата правда, с която е отразена кървавата декемврийска революция в Тимишоара, с която Чаушеску е свален от власт в „15“ (2005) и непримиримостта му, с която се бори с недъзите на новото демократично общество – „Последният корумпиран румънец“ (2012)…

Колкото и да е невероятно, на него дължим, пресъздадени на екран възлови събития от нашата история – като битката при Никопол на 25 септември 1396 г. в „Мирча“ и цялостно пресъздадената плевенска епопея от 19 юли до 10 декември 1877 г. в „За родината“.

Същевременно, когато трябва да вземе отношение по щекотливи теми за съседни държави като Междусъюзническата война, в която Румъния ни напада в гръб на 28 юни 1913 г., той деликатно мълчи и не я подлага на дискусия в „Карол“…

Ако и да е най-популярният и привелигирован румънски кинодеец, Николаеску взема активно участие в свалянето на диктатурата на Николае Чаушеску в края на 1989 г.

Той мрази до дъното на душата си Кондукатора и в едно интервю се изповядва, че в разгара на революцията на 22 декември 1989 г. е имал намерение да докара танк и с него да гърми по сградата на ЦК на РКП, откъдето говори Чаушеску!

Първоначално е член на Фронта за национално спасение, а от 1990 г. е избиран за сенатор и  зам.- председател на Комитета по изкуства, култура и средства за масова информация от квотата на Социалдемократическата партия, която напуска през 2011 г..за два дни, след което отново се връща в редиците й.

От ноември 2000 г. е заместник-председател на сенатската комисия по изкуства, култура и средства за масова информация, а е член и на комисията по отбрана, обществен ред и национална сигурност.

Като румънски депутат участва в Парламентарната асамблея на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа, издава книги, сред които представляват интерес „Революцията. Начало на истината“ (1995) и „Серджиу Николаеску обвинява“ (1998).

След период на обструкции и критика от страна на младите критици и филмови дейци най-вече заради неговото неизменно водещо положение в румънското кино, Николаеску постепенно възстановява старата си слава, оставайки и досега най-авторитетният и популярен румънски кинодеец, емблема и символ на националното кино по света.

Продължава да снима и на преклонна възраст –  „Ориент експрес” (2004), „15” (2005), „Карол I” (2009), „Покер”(2010) и „Последният корумпиран румънец”(2012).

До последния си дъх  е все така активен и ангажиран, изпълнен с енергия и амбиции, снима се като актьор в „Лупу“ (2013) на Богдан Мустата, изграждайки с много топлота образа на стареца, доказвайки за сетен път, че за креативни личности като него годините  не са порок, а само стимул за нови творчески постижения.

На 3 януари 2013 г. Николаеску се пресели в по-добрия свят на 82 години.

Въпреки че има три брака, не остави наследници, което си остана и неговата голяма болка…

 

 

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Опитвам се да не гледам напред или назад, опитвам се да продължа нагоре”.

Шарлот Бронте, английска писателка, родена на 21 април преди 209 години 

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.