БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

На 7 юли се навършват 125 години от рождението на Джордж Кюкър, един от най-видните американски кинорежисьори от унгаро-еврейски произход.

Роден в долната източна част на Ню Йорк в семейство на помощник – окръжния прокурор Виктор Кюкър и на Хелен Грос, той завършва гимназия през 1917 г., но вместо да следва право, каквото е бащиното желание, след година учене в нюйоркския градски колеж,  напуска, ориентира се към театрална дейност, изкачва стъпалата на йерархията и от участник в рецитал с бъдещия киномагнат Дийвид О.Селзник през 1906 г., стига до авторитетен постановчик, реализирал на Бродуей седем постановки, между които и адаптацията на „Великият Гетсби“ по Фицжералд през 1926 г.

Неизбежно е насочването му към света на киното.

В „Парамаунт“ прави първия си самостоятелен филм през 1930 г.“Очернената дама“,за който получава седмична заплата от 1500 долара.

След конфликт с прочутия режисьор Ернст Любич при работата по „Един час с теб“ (1932), Кюкър напуска и започва работа в студио „РКО“, за да триумфира в „МГМ“.

Кюкър винаги се чувства комфортно в студийната система, той е олицетворение на класическия Холивуд, на неговия стил, блясък, рафинирана изтънченост, елегантност и чувственост.

Не че не е понасял и удари от своите шефове, един от най-болезнените е когато е сменен на режисьорския стол на „Отнесени от вихъра“ (1939) от неговия близък приятел Дейвид Селзник и заменен с Виктор Флеминг, но той самият не се е изживявал като жертва от типа на Щрохайм или Орсън Уелс.

За над 50 години активна работа във филмовия бизнес заснема близо 70 филма, получили 14 престижни награди.

Рядко съвестен и плодовит, Кюкър се прославя като много добър „женски режисьор“, при когото примите на Холивуд  и Европа правят забележителни роли –Грета Гарбо, Норма Ширър, Джуди Гарланд, Джуди Холидей, Катрин Хепбърн, Джоан Крофърд, Одри Хепбърн, София Лорен, Ингрид Бергман, Джейн Фонда, Шели Уинтърс…

Кюкър създава жанрово разнообразни филми – трилъри – „Газова светлина“ (1944), комедии - „Филаделфийска история“(1940), „Родена вчера“ (1950), стилни екранизации – „Ромео и Жулиета“ (1936), „Дамата с камелиите“(1936), драматични комедии – „Силвия Скарлет“ (1935) „Жената с две лица“ (1941), „Лудетината в розовото трико“ (1960), мюзикъли – „Роди се звезда“ (1954), „Хайде да се любим“ (1960), „Моята прекрасна лейди“( 1964)….

Той преживява и диаметрално противоположни емоции в своята кариера – през 1962 г. например е огорчен от премонтирането на „Виновни връзки“/“Докладът на Чапман“ с Шели Уинтърс и Джейн Фонда, тъй като разкрива в допустими граници сексуалните нрави на жените от предградията , а само след две години „Моята прекрасна лейди“  с Рекс Харисън и Одри Хепбърн триумфира, печелейки 8 награди „Оскар“.

Прави опит да се адаптира към новите условия, след приключването на старата студийна система, не се предава, снима „Джъстин“ (1969) с Анук Еме, Дърк Богарт и Робърт Форстър, за телевизията реализира „Любов сред руините“ (1975), фина и изпипана мелодрама с Лорънс Оливие и Катрин Хепбърн, отново с нея в главната роля представя още една тв драма – „Житото е зелено“ през 1979, реализира със съветски кинематографисти не особено успешната адаптация по Морис Метерлинк „Синята птица“ (1976) като феерична приказка , в която дори Лиз Тейлър и Джейн Фонда не успяват да вдигнат нивото на продукцията.

Завършек на плодотворната му кариера се явява филмът „Богати и прочути“ от 1981-а с Жаклин Бисе и Кандис Берген, разкриващ  впечатляващо дългогодишната приятелската връзка на две известни жени…

Кюкър живя пълноценен творчески живот.

Почива на 24 януари 1983 г. в Лос Анжелис на 83 годишна възраст.

Както при всеки режисьор и при него възходите и паденията, успехите  и разочарованията следват своя неумолим ход, но той си остава един от малкото любимци на съдбата, успял в най-пълна степен  -  с неизбежните компромиси и горчивина – да се реализира в лудия целулоиден свят и да остави име на много добър професионалист, чиито творби неизменно ще доставят удоволствие на публиката.

 

 

 

„Вземи дрехите на най-великия човек и ще видиш едно голо, засрамено и безпомощно животно.“

Клайв Къслър, американски писател, роден на 15 юли преди 93 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Поглед назад: меланхолията, която ни влюби в „Изгубени в превода“ на София Копола

 Филмът оставя ярка следа както в съзнанието на зрителите, така и в историята на киното от първото десетилетие на 21-ви век...

Възкръсва ли  американският уестърн?

 

Най-амбициозният проект на Кевин Костнър - „Хоризонт“, е вече факт

Фантастичният свят на магията и езика

 

Слабо звено на „Вавилон: Тайна история“ от Ребека Ф. Куанг е вмъкването на идеята за дискриминацията, която като че ли става неизменна част от съвременната художествена литература...