ВИКТОРИЯ СПАСОВА, "Свободна Европа"

Драматург, сценарист и режисьор. Боян Папазов е известен не само с два филма, както казахме в началото, а с нещо много по-голямо - с устойчивата независимост и гражданска позиция, с които прекосява комунизма и посткомунизма.

Автор е на десетки пиеси, режисьор е на документални филми, награждаван е с театралните награди „Икар“, „Аскеер“ и „Иван Радоев”. Давал е малко интервюта, през които минава една и съща червена нишка - че той не се определя като „активен борец срещу комунизма“ и не би се самоизтъквал, защото намира това за „слаба драматургия“. Въпреки тази негова нагласа сценариите му за филмите „Всичко е любов“ и „Една жена на 33“ се приемат като изобличаване на тоталитарния режим.

В събота Боян Папазов навърши 80 години.

Той е роден на 2 декември 1943 година в София, където е завършил гимназия с преподаване на английски език. След това следва кинодраматургия в Москва. Повече от 10 години е редактор в студия „Бояна“, а през 1978 г. започва да преподава във ВИТИЗ (сега НАТФИЗ). Освен това е бил режисьор и продуцент във Филмова къща „Конкордия”, и драматург в Театър „Българска армия”.

През 1990 година е депутат от СДС в VII Велико Народно събрание. По-късно е културен аташе във Вашингтон.

Цензурата не е от вчера

Близо 2 милиона души са гледали филма „Всичко е любов“ (1979 г.). В него Боян Папазов използва езика, на който говорят младите хора от 70-те години. Това го отличава от много други български филми, в които героите се изразяват като на изпит по литература.

Според сценариста езикът на героите прави филма толкова харесван.

Историята е за любовта на Радо, избягал от трудово-възпитателно училище (ТВУ) и Албена, която е от заможно семейство, живеещо в центъра на София. Нейните родители са против тази любов. А неговото ТВУ е като най-лошите затвори - места, които те превръщат в закоравял престъпник, вместо в човек, който се е отказал да краде, например.

Тогавашното Министерство на просветата намира, че показаните проблеми в ТВУ и детските педагогически стаи са удар по образователната система.

Три години по-късно излиза и „Една жена на 33“, който разказва за живота на една разведена жена. Филмът показва един отблъскващ бит, който няма нищо общо с лозунгите за светлото бъдеще и грижите за работническата класа. Филмът е забранен, след като вече е гледан в продължение на няколко дни.

А сценаристът Боян Папазов е уволнен от киноцентъра - факт, който днес не би направил голямо впечатление, но в онези години може да се окаже път без изход. В едно скорошно интервю той казва, че има две любими поговорки, с които се утешава, че цензурата не е от вчера - „Песен стопан няма“ и „Дума синор няма“.

 

Теренни проучвания

Яде, спи и общува заедно с учениците. Това си спомня заместник-директорът на ТВУ-то, в което е сниман „Всичко е любов“. Прототипът на главния герой е бил негов възпитаник, а Боян Папазов проявява интерес към историята му.

За последните си пиеси драматургът казва, че теренните проучвания са предимно свързани с четене на книги и архиви на вестници. Това му помага за пиесата за Димчо Дебелянов „Любовен бестиарий“, в която е използван езикът от навечерието на Балканската война.

„В пресата е езикът на времето. И понеже тези мои проучвания отнемат обикновено година-две, без да се усетя, аз езиково почвам да живея в 1910 година“, допълва в свое интервю Боян Папазов.

Той използва турцизми, чуждици, жаргон, диалекти, архаични и рядко употребявани думи, за да допринесе за образа на героите. Влечението към богата речева характеристика идва от дядо му, който е бил историк, и годините съжителство с него го учат на „архаичния“ български.

 

Драматургията като човекознание

Драматургът намира писането на пиеси за по-трудно от това на сценарии. За него драмата се занимава с „човешкото време“, което за разлика от „историческото време“, е непреходно.

„Сценарият е салфетка, а пиесата - пешкир. Пиесата не е за еднократна употреба“, казва той в разговор по повод конкурс за нова пиеса, организиран от Новия български университет.

Боян Папазов твърди, че първата му пиеса тръгва от случаен разговор с майстор, който казвал, че произхожда от бедно и развратно семейство. Оправданията за творчески мъки го разсмиват, защото за него „търкалянето на думички“ е благодат.

 

„Лошото във филмовите учебни заведения е, че хората, които преподават, са толкова далечe от самата индустрия, че изобщо не подготвят учениците за това, което ще се случи.“

Брайън Де Палма, американски режисьор, роден на 11 септември преди 84 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

За градинаря, смъртта и непосредствения писателски талант

 

Новият роман на Георги Господинов „Градинарят и смъртта“ е обран, стегнат, лапидарен и целеустремен в добрия смисъл на думата

„Софийски музикални седмици“ - ценно музикално-историческо изследване

 

Книгата на Диана Данова-Дамянова ще бъде ценен източник на точна информация не само за изследователите, но и за всеки интересуващ се от явленията в историята и съвремието на музикалната ни култура.

"Заговорът на мъртвите" - когато има свидетели и те не се страхуват да говорят

 

Много творци се поквариха при социализма, докато Марин Георгиев остана хем непокварен, хем непокорен.