Българската национална филмотека се присъединява към второто издание на A Season of Classic Films – инициатива на Асоциацията на европейските синематеки (Association des CinémathèquesEuropéennes), обединяваща 22 институции от цяла Европа, отдадени на идеята за опазване на аудиовизуалното културно наследство. Сезонът на класическия филм е финансово подкрепен от "Програма Творческа Европа" на ЕС.

Със серия от свободно достъпни онлайн и присъствени прожекции, програмирани във времето между декември 2020 и юни 2021, съвременната публика има възможност да види изтъкнати заглавия от историята на европейското кино, наред с не толкова добре познати богатства на лента, представени в дигитално реставрирани копия. По замисъл всички прожекции трябва да се осъществяват във филмотечните киносалони на съответния киноархив с вход свободен. Продължаващите противоепидемични мерки налагат провеждане на паралелни онлайн прожекции, свободни от всякакви ограничения, като по този начин се предоставя рядката възможност тези филми да достигнат до по-глобална аудитория.

Целта на проекта е да  даде директен достъп до плодовете от работата на европейските национални и регионални филмови архиви по опазване и реставриране на аудиовизуалната памет и нейната значимост в култивиране на навици за гледане и възприемане на архивни филми, върху които се гради последващото развитие на екранното изкуство.

Селекцията, която Българска национална филмотека ще представи пред виртуалната си публика, заедно с посетителите, които ще присъстват на живо във филмотечно кино „Одеон“, минава под надслов „Лято в стара България“. Предлагаме четири архивни документа, които с доза хумор представят наглед живота от междувоенния период в страната.

Прожекцията ще се състои на 17 юни във филмотечно кино „Одеон“ с начален час 19:00 (максимален капацитет, с който ще работи залата, за да бъдат спазени всички противоепидемични мерки за сигурност: 80 места. Безплатните билети могат да бъдат получени на касата на киното). Програмата ще има музикален съпровод, изпълнен на живо от Бояна Желязкова (цигулка) и Ясен Обретенов (пиано). Събитието с вход свободен ще се излъчва и онлайн на YouTube страницата на Българска национална филмотека. Програмата „Лято в стара България“ ще бъде достъпна там до края на юни месец.

Курортен сън (1926)

Дебютът в игралното кино на Панайот Кенков, фотограф-художник и пионер на българското кино,излиза на екран през 1926 г. Версията, която ще бъде прожектирана в програмата към Сезона на класическия филм, е реставрирана във формат 4К в дигитализационния център на Югословенска кинотека. 

Кенков пренася кинопроизводството извън пределите на София в родния си град Варна и, заедно с други ентусиасти, основава първия киноклуб в страната в средата на 20-те години на миналия век.В „Курортен сън“ младият рентиер Жежи живее самотно в своето имение, далеч от шумния град. Ежедневието му е нарушено от писмо, получено от Варна. Братовчедка му го кани да летува на крайбрежието. Жежи се унася в мечти за предстоящите приключения, заспива и сънува курортен сън…

 

Нашето море (1929)

Това е филм-пътуване с кораб по българското черноморско крайбрежие със спирки в пристанищата на Созопол, Несебър и Поморие, разкриващи природните забележителности и красивите пейзажи на морските градове. От поморийските солници до морските бани и разнообразните занимания на летовниците на плажа, „Нашето море“ подхранва любовта към Черноморието ни и е най-ранният запазен пример за български филм, използващ рисувана анимация.

Избор на Царица на лъдженския плаж (1940)

На лятната къпалня в с. Лъджене (днес квартал на Велинград) се провежда конкурс за „Царица на плажа“. Печели го 19-годишната  г-ца Мария Д. Русева от Пловдив. Освен това са показани скокове от кулата, забавленията на младите хора край басейна, конкурс за най-красиво дете – Светла Пешева от София – и други атрактивни моменти от събитието.

 

Пийте само Шуменско пиво (1940)

Рекламен филм за българската бира Шуменско пиво, показващ ръчно и автоматично миене на шишета, наливане на бирата, автобус, накичен с логото на Шуменско пиво, обикалящ из улиците на Пазарджик иразлични сценки как се пие пивото, гарнирани с рекламни стихчета.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПОЗИЦИЯ

    Галин Стоев, режисьор: Живеем в мек вариант на "Коза ностра"

     

    "Ако продължи отглеждането на тази робска стратегия за оцеляване, може би след 100 години тази нация няма да съществува", коментира още Стоев.

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • БЕЗПОДОБНИЯ

    „Масонската ложа и братството на Левски”

    Делото и животът  на Апостола на българската свободата винаги са будили интерес. 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Колкото повече ограничаваш себе си, толкова повече се разкрепостяваш. Деспотизмът на ограниченията само помага да се достигне точността на изпълнението.”

Игор Стравински, руски композитор, роден на 17 юни преди 139 години

Анкета

Гледате ли културни събития онлайн?

Да - 40%
Не - 50%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Заслуженият успех на „Братя“

 

За силното въздействие на сериала допринесе и още нещо – стегнатият му ритъм, компресираният разказ, умението да се пласира интересна и занимателна история в рамките на около 30 минути.

Уди Алън между „Осанна!“ и „Разпни го!“

 

„Само да вметна“  е дългоочакваното защитно слово на легендарния кинаджия

Голата истина за група „Жигули“

 

За каква криза може да се говори в родното ни кино, дори в днешните условия, след като имаме такъв талантлив и плодовит режисьор?