КРЕМЕНА НИКОЛОВА - ФЛОР

Една от най-изявените певици преминали през майсторските класове на Райна Кабаиванска в Нов български университет, Мария Радоева вече е любимка и на публиката в зала столичната „България“. На 7 март под диригентската палка на изключителния Фредерик Шаслен тя ще изпълни „Четири последни песни“ от Щраус. В програмата на вечерта ще звучат още „Тема и вариации за тромбон и оркестър“ от Шаслен със солист Йорген ван Райен и Пражка симфония от Моцарт.

“Четири последни песни” от Щраус е едно от любимите произведения на Радоева. За тях тя казва:

„Четирите последни песни имат изключителен философски заряд и ме привличат отдавна, може би от 10 годни. Те са последното произведение на Щраус, написано само година преди смъртта му. Текстов, музикален и философски шедьовър, те описват цикъла на живота -  от раждането, до смъртта. Истинско вокално и психологическо предизвикателство, но веднъж овладяни, повличат душата и гласа в стремглав полет към безкрайността.

В началото ги работих ги с Райна Кабаиванска. Получаваха се чудесно, въпреки музикалната и вокалната им трудност. Райна е изключителен музикант и педагог, намесата й при учене на ново произведение е решаваща. Много ми помагаше и това, че знам езика. Така улавям най-фините нюанси в текста. Върнах се отново към „песните“ преди 2 години с диригента Густав Кун. Дойде и поканата на директора на Софийската филхармония Найден Тодоров да ги изпълня в зала „България“. Започнах „домашни“ репетиции в Милано под акомпанимента на съпруга ми диригента Тито Чекерини. Така че дълго съм работила върху това произведение и да го изпълня пред публиката в София за мен е сбъдната мечта.

МАРИЯ РАДОЕВА завършва Националната музикална Академия „Проф. Панчо Владигеров” през 2006 в класа на доц. Людмила Хаджиева, през 2012 се дипломира и като магистър. През 2006, след участие в конкурса „Neue Stimmen“ в Германия, получава право за участие в майсторски клас с Катя Ричарели, Франсиско Арайза и Густав Кун. През 2011 участва и в конурса „Cardiff Singer of the World“.

Широкият диапазон на гласа й позволява да изпълни сопрановата партия във Втора симфония на Малер с Националния оркестър на Лоара под диригентството на Исаак Карабчевски. През 2013 пее сопрановата партия в „Реквием“ на Верди с Кралския филхармоничен оркестър в лондонската Royal Festival Hall. Същата година излиза първият компакт диск с нейно участие – „Малка слънчева меса” на Росини.

През следващите години получава ангажименти в Театро Реджо в Торино и на Тиролския музикален фестивал в Ерл (Австрия), където под диригентството на Густав Кун пее в “Набуко” на Верди, „Семирамида” и “Ермиона” на Росини, „Царят пастир” на Моцарт. Със Софийската филхармония изпълнява сопрановата партия в „Месия” на Хендел под палката на Урош Лайовиц и в Четвърта симфония на Малер под диригентството на Йорма Панула. През 2019, вече като мецосопран, тя изпълнява „Песни по Матилде Везендонк” на Вагнер с оркестъра на Арена ди Верона и Густав Кун. Същата година дебютира в ролята на Евридика в „Орфей и Евридика” на Глук в Античния театър в Пловдив.

Само преди дни Мария Радоева приключи записите с камерния оркестър на Густав Кун с творби от Хендел, Бетовен и Бах, а бележитият диригент не скрива задоволството си от резултата.

През септември 2021 г. Мария Радоева ще изпълни “Четири последни песни“ и в родния град на Пучини – Лука отново под диригентството на маестро Густав Кун.

 

  • ПЪТЕПИС

    "Утре не съществува. Има само днес" - Карибите отвътре

    • Доминиканците са благи и добронамерени хора;
    • Майката тук е на почит, от бащите никой не се интересува, защото майката на децата е сигурна, а бащата никога не е;
    • В Доминикана вечерно време се кара само на дълги светлини. 

Хайде, братя българи,

към Балкана да вървим.

Там се готви бой юнашки

за свобода, правдини. 

Цветан Радославов, автор на оригинала на българския химн, роден на 19 април преди 162 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.