КРЕМЕНА НИКОЛОВА - ФЛОР
Една от най-изявените певици преминали през майсторските класове на Райна Кабаиванска в Нов български университет, Мария Радоева вече е любимка и на публиката в зала столичната „България“. На 7 март под диригентската палка на изключителния Фредерик Шаслен тя ще изпълни „Четири последни песни“ от Щраус. В програмата на вечерта ще звучат още „Тема и вариации за тромбон и оркестър“ от Шаслен със солист Йорген ван Райен и Пражка симфония от Моцарт.
“Четири последни песни” от Щраус е едно от любимите произведения на Радоева. За тях тя казва:
„Четирите последни песни имат изключителен философски заряд и ме привличат отдавна, може би от 10 годни. Те са последното произведение на Щраус, написано само година преди смъртта му. Текстов, музикален и философски шедьовър, те описват цикъла на живота - от раждането, до смъртта. Истинско вокално и психологическо предизвикателство, но веднъж овладяни, повличат душата и гласа в стремглав полет към безкрайността.
В началото ги работих ги с Райна Кабаиванска. Получаваха се чудесно, въпреки музикалната и вокалната им трудност. Райна е изключителен музикант и педагог, намесата й при учене на ново произведение е решаваща. Много ми помагаше и това, че знам езика. Така улавям най-фините нюанси в текста. Върнах се отново към „песните“ преди 2 години с диригента Густав Кун. Дойде и поканата на директора на Софийската филхармония Найден Тодоров да ги изпълня в зала „България“. Започнах „домашни“ репетиции в Милано под акомпанимента на съпруга ми диригента Тито Чекерини. Така че дълго съм работила върху това произведение и да го изпълня пред публиката в София за мен е сбъдната мечта.“
МАРИЯ РАДОЕВА завършва Националната музикална Академия „Проф. Панчо Владигеров” през 2006 в класа на доц. Людмила Хаджиева, през 2012 се дипломира и като магистър. През 2006, след участие в конкурса „Neue Stimmen“ в Германия, получава право за участие в майсторски клас с Катя Ричарели, Франсиско Арайза и Густав Кун. През 2011 участва и в конурса „Cardiff Singer of the World“.
Широкият диапазон на гласа й позволява да изпълни сопрановата партия във Втора симфония на Малер с Националния оркестър на Лоара под диригентството на Исаак Карабчевски. През 2013 пее сопрановата партия в „Реквием“ на Верди с Кралския филхармоничен оркестър в лондонската Royal Festival Hall. Същата година излиза първият компакт диск с нейно участие – „Малка слънчева меса” на Росини.
През следващите години получава ангажименти в Театро Реджо в Торино и на Тиролския музикален фестивал в Ерл (Австрия), където под диригентството на Густав Кун пее в “Набуко” на Верди, „Семирамида” и “Ермиона” на Росини, „Царят пастир” на Моцарт. Със Софийската филхармония изпълнява сопрановата партия в „Месия” на Хендел под палката на Урош Лайовиц и в Четвърта симфония на Малер под диригентството на Йорма Панула. През 2019, вече като мецосопран, тя изпълнява „Песни по Матилде Везендонк” на Вагнер с оркестъра на Арена ди Верона и Густав Кун. Същата година дебютира в ролята на Евридика в „Орфей и Евридика” на Глук в Античния театър в Пловдив.
Само преди дни Мария Радоева приключи записите с камерния оркестър на Густав Кун с творби от Хендел, Бетовен и Бах, а бележитият диригент не скрива задоволството си от резултата.
През септември 2021 г. Мария Радоева ще изпълни “Четири последни песни“ и в родния град на Пучини – Лука отново под диригентството на маестро Густав Кун.