КРЕМЕНА НИКОЛОВА - ФЛОР

Една от най-изявените певици преминали през майсторските класове на Райна Кабаиванска в Нов български университет, Мария Радоева вече е любимка и на публиката в зала столичната „България“. На 7 март под диригентската палка на изключителния Фредерик Шаслен тя ще изпълни „Четири последни песни“ от Щраус. В програмата на вечерта ще звучат още „Тема и вариации за тромбон и оркестър“ от Шаслен със солист Йорген ван Райен и Пражка симфония от Моцарт.

“Четири последни песни” от Щраус е едно от любимите произведения на Радоева. За тях тя казва:

„Четирите последни песни имат изключителен философски заряд и ме привличат отдавна, може би от 10 годни. Те са последното произведение на Щраус, написано само година преди смъртта му. Текстов, музикален и философски шедьовър, те описват цикъла на живота -  от раждането, до смъртта. Истинско вокално и психологическо предизвикателство, но веднъж овладяни, повличат душата и гласа в стремглав полет към безкрайността.

В началото ги работих ги с Райна Кабаиванска. Получаваха се чудесно, въпреки музикалната и вокалната им трудност. Райна е изключителен музикант и педагог, намесата й при учене на ново произведение е решаваща. Много ми помагаше и това, че знам езика. Така улавям най-фините нюанси в текста. Върнах се отново към „песните“ преди 2 години с диригента Густав Кун. Дойде и поканата на директора на Софийската филхармония Найден Тодоров да ги изпълня в зала „България“. Започнах „домашни“ репетиции в Милано под акомпанимента на съпруга ми диригента Тито Чекерини. Така че дълго съм работила върху това произведение и да го изпълня пред публиката в София за мен е сбъдната мечта.

МАРИЯ РАДОЕВА завършва Националната музикална Академия „Проф. Панчо Владигеров” през 2006 в класа на доц. Людмила Хаджиева, през 2012 се дипломира и като магистър. През 2006, след участие в конкурса „Neue Stimmen“ в Германия, получава право за участие в майсторски клас с Катя Ричарели, Франсиско Арайза и Густав Кун. През 2011 участва и в конурса „Cardiff Singer of the World“.

Широкият диапазон на гласа й позволява да изпълни сопрановата партия във Втора симфония на Малер с Националния оркестър на Лоара под диригентството на Исаак Карабчевски. През 2013 пее сопрановата партия в „Реквием“ на Верди с Кралския филхармоничен оркестър в лондонската Royal Festival Hall. Същата година излиза първият компакт диск с нейно участие – „Малка слънчева меса” на Росини.

През следващите години получава ангажименти в Театро Реджо в Торино и на Тиролския музикален фестивал в Ерл (Австрия), където под диригентството на Густав Кун пее в “Набуко” на Верди, „Семирамида” и “Ермиона” на Росини, „Царят пастир” на Моцарт. Със Софийската филхармония изпълнява сопрановата партия в „Месия” на Хендел под палката на Урош Лайовиц и в Четвърта симфония на Малер под диригентството на Йорма Панула. През 2019, вече като мецосопран, тя изпълнява „Песни по Матилде Везендонк” на Вагнер с оркестъра на Арена ди Верона и Густав Кун. Същата година дебютира в ролята на Евридика в „Орфей и Евридика” на Глук в Античния театър в Пловдив.

Само преди дни Мария Радоева приключи записите с камерния оркестър на Густав Кун с творби от Хендел, Бетовен и Бах, а бележитият диригент не скрива задоволството си от резултата.

През септември 2021 г. Мария Радоева ще изпълни “Четири последни песни“ и в родния град на Пучини – Лука отново под диригентството на маестро Густав Кун.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ЗОВ

    Райна Кабаиванска: Ваксините са едно голямо чудо, което ще ни спаси

    "Най-важната ми роля е на преподавател на старите италиански оперни традиции", казва оперната певица

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Имах красиви, интелигентни и грижовни майка и любима жена… Те са моята незаличима мярка за мъдрост и привлекателност, които изграждат мъжа и го правят силен и верен…”

Стефан Данаилов, актьор и преподавател, роден на 9 декември преди 79 години

Анкета

Ходите ли на културни събития, откакто се изисква сертификат?

Да - 27.6%
Не - 65.5%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

В „Мъжът с червеното палто“ Барнс е великолепен, в най-добра форма

 

Коментар на литературния критик Митко Новков

„Домът на Гучи“ – плюсове и минуси     

                        

Получил се е красиво заснет, равен и протяжен филм, който не може да живне дори и с документално точно пресъздаденото убийство на Маурицио Гучи на 27 март 1995 г. - ревю от Борислав Гърдев

"Любов като обувка, любов като чадър" - истинско пътуване във времето и пространството

 

Преводачът Огнян Стамболиев за новата книга на Матей Вишниек