Борис Ейфман и неговата балетна трупа ще гостува и в София на 23 октомври в зала 1 на НДК с постановката „Евгений Онегин“. Спектакълът идва у нас след гастроли в Ню Йорк, Пекин и Париж.
Отзвукът в авторитетните американски издания за Борис Ейфман и световния успех на балетния шедьовър „Евгений Онегин“ е повече от блестящ:
"Единственото нещо, за което можем да се съмняваме е дали той е последният водещ хореограф на ХХ век или първият такъв на ХХI век“ - "Ню Йорк Поуст"/ Клайв Барнс
„Светът на балета, намиращ се в търсене на главния хореограф, може да прекрати търсенето. Той е намерен - той е Борис Ейфман.“ - "Ню Йорк Таймс" / Анна Киселхоф
Хореографът смело експериментира с танцова техника и музикални стилове, смесвайки класическа музика с рок и джаз. Музиката в „Евгений Онегин“ е съчетание на класически творби на Пьотър Илич Чайковски с рок музиката на Александр Ситковецкий - създател на руска рок група "Автограф".
Балетът „Евгений Онегин“ е по едноименния роман в стихове на А. С. Пушкин. Борис Ейфман пренася героите на класика в наши дни, в драматични и екстремни ситуации в които старият свят се разпада, а животът диктува нови правила.
Изборът на романа в стихове, наречен „Енциклопедия на руския живот“ на А. С. Пушкин, не е случаен. Романът вълнува и днес с удивително точния архетип на руския характер за своето време, с поетичните образи на руската душа – загадъчна, непредсказуема и чувствена.
Балетния театър на Борис Ейфман е с 42 – годишна история. Световната критика определя балета като „Уникален балетен театър, стил и вселена“, а Борис Ейфман като „страхотен театрален магьосник“ и „един от водещите хореографи в света за всички времена“.
Причината за този безпрецедентен успех, според самия Борис Ейфман се дължи на това, че спектаклите му от гледна точка на хореография, музикално съдържание, сценография и сюжет събуждат дълбоки емоции в зрителите, които събарят културни и езикови бариери.
Хореографът блестящо съчетава авангардните постижения на съвременния балет с академичното си образование в Руската класическа хореография и създава уникален стил в танцовото изкуство.
„Това, което правя може да се нарече танц от емоции, свободен танц, нов език, в който са преплетени класика, модерн и много други неща“ казва Ейфман.