Кадри с огромни голи русалки, направени от шунка, разположени върху маси в балната зала на Националната художествена галерия в София, разбуниха духовете във "Фейсбук".

Оказа се, че това е пърформанс на художниччката Ода Жон - артистичен псевдоним на българката Михаела Дановска, която работи в Париж. Посещението й в България й донесе национална слава - всички научиха за нея и провокативното й творчество, което всъщност е целта на всеки артист. 

Месото с форма на женско тяло, което се простря върху масите в Балната зала на Националната художествена галерия миналия четвъртък, е имало специално послание - да илюстрира консумацията на жената от съвременното общество, съобщи Канал 3, като цитира изпълняващата длъжността директор на галерията Яра Бубнова. Тя не смята, че е допуснала грешка при вдигналия се скандал за "голямото плюскане".

Ода Жон изпратила каталозите си и пожелала да направи в галерията изложба с коктейл, а Бубнова нямала представа какво ще последва. Разходите били поети от художничката.

"Необичайно, неочаквано, рисково при всички положения, но това е животът на новото изкуство. Това, което Ода Жон направи, тя доста директно превърна хората в обекти", коментира Бубнова.

Тя описа реакциите на отбраните гости - едни реагирали с чувство за хумор, други с отвращение, имало и хора, които не се докоснали до храната на масата. Ода Жон изготвила списъците с гостите си, които искала да шокира с женското тяло от месо, разясни директорката на галерията.

"Масата не бе една, те бяха две. Не бих я нарекла софра, защото това придава смисъл, който тя не носеше, нямаше задоволяване на глада", коментира Бубнова. Художничката съзнателно създала тези маси, "тези скулптури, приличащи на човешко месо".

Посланието било свързано с жената и нейното потребяване от съвременното общество, а целта да се шокират гостите от "тази болезненост и сюрреалистичност от ядене на телата", направи изкуствоведски коментар на "плюскането" Бубнова. Самата художничка и много от гостите й били вегетарианци и дори не докоснали месото. Ода Жон постигнала целта си да постигне страх и нещо, което е отблъскващо.

"Агресивната реакция, която се получи, е наистина от неразбирането, незнанието на контекста и от завистта, че не са били поканени да присъстват на това събитие", тълкува общественото възмущение директорката пред Канал 3.

На 1 декември в галерията ще бъде показан и филм за Ода Жон, сниман от германска режисьорка.

„Пленяват ме хора, които могат да живеят без страх от последствията, да бъдат страстни без предпазливост, хора, които безумно мразят и обичат.”

Федерико Фелини, италиански режисьор, роден на 20 януари преди 105 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Съседната стая“ - за правото на избор, приятелството и нещата от живота

 

Филмът е елегантно и изтънчено есе за смисъла на живота и за избора на смъртта...

Вслушвания в уроците на мъдростта и времето

В самия край на 2024 г. българската литературно-философска публика беше зарадвана от книгата „Вслушвания“ на Митко Новков, съдържаща дванадесет негови есета...

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...