Днес от 18.00 ч в столичната галерия "Васка Емануилова" ще бъде открита изложбата „Еротиката на Стоян Венев през погледа на Богомил Райнов”. Тя може да бъде разгледана до 29 април. 

Ето как организаторите представят събитието: 

„Сексът, еротизмът и любовта са аспекти на един и същ феномен, израз на това, което наричаме живот.“ Надзърнем ли в света на изкуството, няма как да не открием присъствието на тези три аспекта в творчеството на стотици автори, изявявали се в полето на литературата, музиката, киното, театъра, пластичните изкуства. Обаче, в изкуството на българските художници, проявата им е смущаващо ограничена. Сред малкото автори, в чието творчество откриваме по-устойчиво присъствие на еротичното, е Стоян Венев. Именно това наследство може да бъде видяно в изложбата.

В началото на 60-те години на миналия век, когато Богомил Райнов се завръща в България той е ангажиран с написването на монография за художника Стоян Венев. Осъществените множество срещи между двамата водят до зараждането на едно трайно приятелство, в което художникът разкрива една своя дълго прикривана страст – трайният му интерес към еротиката. Голото, изтъкано от желание, човешко тяло, страстта между мъжа и жената са намерили изява в творчеството на Венев, към което Райнов проявява жив интерес и през цялото десетилетия, откупува от приятеля си. Това са десетки листове, изпълнени с акварел, туш или молив, които остават задълго прикрити в личния архив на Райнов. След смъртта на писателя те попадат в частни колекции и днес значителната част от тях могат да бъдат видени в оригинал в настоящата изложба.

Публиката познава яркото живописно творчество на художника и неподражаемото му чувство за хумор, изявено в десетките му сатирични рисунки, осмиващи властимащите, църковната власт, първичният сексуален нагон у хората. В подредената в галерия „Васка Емануилова” изложба, това се герои оставени без дрехи. Герои отдадени на похотта и сладострастието. Образи, които са част, по определението на Райнов от „секретното творчество” на Стоян Венев. Прикривано творчество, което ни дава възможност, както никое друго в българското изкуство, не само да осъзнаем половата си незрялост и груба първичност, но и да оценим, посредством спомените на Райнов за това творчество, механизмите на съществуване в близкото ни минало, с което така и не успяваме да се помирим."

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Този, който убива човек, убива разумно същество, което е по подобие на Бог, но този, който унищожава добра книга, убива самия разум.“

Джон Милтън, английски поет и публицист, роден на 9 декември преди 416 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.