За първи път в историята на оперното изкуство в България ще бъде представено голямо оперно заглавие с кукли - оперно-кукленият спектакъл на операта „Турандот“ от Пучини. Премиерата ще се състои на сцената на Старозагорската опера на 29 март, следващият спектакъл е на 12 април, а на 13 юли спектакълът ще гостува на ММФ „Моцартови празници“ в Правец. Грандиозната задача е възложена на изключителен международен творчески екип, състоящ се от доказани творци в двете изкуства – операта и кукления театър. Режисьорите са Огнян Драганов и Дарин Петков, сценография и костюми Каталин Йонеску-Арборе (Румъния), Васил Рокоманов и Силва Бъчварова, художествено осветление Васко Лисичов (Македония), пластика Хзе Фу-Чен (Тайван), хормайстор Младен Станев. Диригент Владимир Бошнаков. Премиерният спектакъл е с участието на звезден многонационален солистичен състав: Драгана Радакович от Сърбия ще изпълни ролята на Принцеса Турандот, италианският тенор Дарио ди Виетри ще бъде Калаф, Цветелина Василева (Лиу), Юлиан Константинов  (Тимур) На 12 април в ролята на Турандот ще гостува Таня Иванова, Калаф ще бъде Камен Чанев, Тимур – Пламен Кумпиков, а в ролята на Лиу – Русалина Мочукова, диригент Найден Тодоров. Участват още солистите Александър Крунев (29 март), Теодор Петков (12 април), Георги Динев, Ивайло Йовчев, хор, оркестър на Държавна опера-Стара Загора, куклени артисти от Държавен куклен театър-Стара Загора, децата от ДЮСОБ „Маргаритки“ при Държавна опера-Стара Загора и представители на Прабългарска школа за оцеляване „Бага-Тур“. 

Творческият екип залага на класическото представяне на приказната история в операта. В основата на режисьорската концепция е превръщането на китайската принцеса Турандот от дете в жена. Тази трансформация става пред очите на зрителя – Турандот, която подхожда към света около себе си като в игра с кукли, изведнъж се сблъсква с реалността и няма сили повече да се противопоставя. Тя е завладяна от любовта… Използвайки и силата на кукленото изкуство  режисьорът Огнян Драганов в тандем с кукления актьор и режисьор Дарин Петков ще представят пред зрителя трогателната китайска приказка по един необикновен начин с много пластика, танц, театрални изразни средства и ефектна сценична визия. Румънският художник Каталин Арборе разгръща безграничния си талант в картини, илюстриращи автентичния китайски национален колорит. Маски, кимона, традиционни китайски костюми, перуки и украшения допълват пищната зрелищност на спектакъла. Впечатляващо куклено присъствие се предвижда и в сценографията, в която основни персонажи ще бъдат изобразени с раздвижени механизирани фигури и ярки художествени платна. Кукли, които оживяват. „Куклената част“ – глави, конструкции, костюми на куклите са проектирани от именитите български майстори-художници Васил Рокоманов и Силва Бъчварова. Зрителите ще бъдат допълнително провокирани от необичаен финал на операта, която не е била завършена от композитора и това позволява известна свобода в интерпретацията (според творческия екип).

 

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Все още обичам хората, които съм обичала, независимо че ги избягвам, когато ги срещна на улицата.”

Ума Търман, американска актриса, родена на 29 април преди 55 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.