Скорошният развой на събитията във фолклорния ансамбъл „Филип Кутев” ще покаже как ще протече театралната оптимизация в 7-те театъра, които Министерството на културата се закани да „оптимизира” заради натрупани дългове. Миналата сряда министърът Вежди Рашидов съобщи, че „ще се търсят професионалисти да управляват театрите, които в момента се намират в плачевно финансово състояние”. Според него управлението им е слабо. Заплаха да се превърнат в открита сцена, тоест да бъде уволнен съставът и да гостуват трупи от други градове, виси над театрите във Враца, Благоевград, Смолян, Велико Търново, Кърджали, операта в Стара Загора, музикалният театър в София и ансамбъл „Филип Кутев”.
За фолклорния ансамбъл също ще се търси нов мениджър, каза Рашидов. Той изпадна в противоречие с твърдението, че въпрек това нямал намерение да освобождава сегашния директор Елена Кутева. Министърът попита реторично как ансамбъл „Българе” или трупата на Нешка Робева не искат нищо, а цял ден концертират. Според него условията за работа на „Филип Кутев” били прекрасни и той нямало да им вдига заплатите. „Дадох три месеца срок, опростихме дефицит”, обяви Рашидов.
Бившата треньорка по художествена гимнастика Нешка Робева веднага се включи в хор с него:
„Филип Кутев” имат финансови проблеми, защото просто не работят. Не работят. Категорично не работят. Вие представяте ли си, че ако те продадат билетче за 1 лев, държавата им плаща 6 лева. Какъв им е проблемът да правят концерти? 240 общини има България. Със 100 концерта на година, те няма да получават по-ниски заплати от 2 хиляди лева, а ръководството им ще взима 5хил.
Аз ще ви кажа защо не искат да пътуват. Тази теория, която развиват, че видите ли, пътувайки, те губели - това е такава измама! Но тук остават техните частни школи. Ако те пътуват, тогава хората ще се разбягат от школите им. И те по този безсрамен начин харчат името на тази икона Филип Кутев. Те имат съкровищница, която безсрамно ограбиха!
Не смятам, че с добър мениджър могат да се оправят нещата. Аз не мога да тълкувам думите на министъра, какво има предвид под думата мениджър? Човек, който да ги продаде? Аз мога веднага да ги продам! На тях не им трябва мениджър. Там трябва всичко до кокал да се изстърже!”, нападна Робева пред bTV.
По повод на сарказма на министъра, че някои само плачат за пари, а други не, директорът на една от застрашените сцени и единствен държавен театър в Северозападна България – Врачанският, обясни причината за недоимъка в провинцията. Анастас Попдимитров, който е директор от 20 години и част от експертния съвет за театралната реформа към министъра на културата, каза пред "Дневник":
„Не е едно и също да работиш в центъра на София, Бургас и Пловдив и да работиш в центъра на нашите по-малки градове, където не се позволява повишаване на билетите. Там, където опитахме, имаше отлив. Особено при куклените представления – 4 лв. Когато имаш родител и дете, става непосилно. Хората реагираха и се отдръпнаха", обясни той.
Директорът посочи, че общинският бюджет за театъра през 2015 г. е 90 хил. лв., колкото е и сметката за ток. През 2016 г. първоначално е сведен до 30 хил. - при нужни 150 хил. След среща в общината бил увеличен на 80 хил. лв. и пак няма да покрие разходите за електричество. Сградата на театъра не се поддържа от общината, което би трябвало да влиза в задълженията й - битовите разходи и извършените ремонтни дейности са за сметка на продадените билети.
Техническият персонал вече е сведен до минимум, разказа Попдимитров: "Всеки съвместява две дейности. Енергетикът е и механик на сценични съоръжения. Реквизиторът е и помощник-режисьор". Според него градовете се обричат на малки, непълноценни трупи, които няма да могат да постигат целите на репертоарен театър. През последната година във Врачанския театър да изиграни 234 представления - по пет на седмица.
Зрителите на благоевградския театър са се мобилизирали да го спасят, каза за „Фокус” пиарът му Симона Спасова. „Те откриха един нов път към театъра“, заяви тя. Март бил изключително успешен откъм посещения месец.