С поредица от събития Полският институт в България ще отбележи 100-годишнината от рождението на Taдеуш Кантор - един от най-важните творци и реформатори на театъра от ХХ в. Честванията на Годината на Тадеуш Кантор преминават под патронажа на ЮНЕСКО.

На 12 май в сградата на културния център (София, ул. „Веслец“ 1, вход свободен) от 18 ч ще се състои среща с актьорите и режисьорите Tереса и Анджей Велмински. Те са работили с Тадеуш Кантор от 1973 до 1990 г. - участват във всички реализации и турнета на неговия „Театър Крикот 2”. Ще бъде прожектиран и култовият спектакъл „Велополе, Велополе“ .

ТАДЕУШ КАНТОР (1915-1990) – режисьор, автор на хепънинги, художник, сценограф, писател, теоретик на изкуството, актьор в собствените си представления, преподавател в краковската Художествена академия. Автор на творчески манифести, един от основателите на Краковската група и основател на световноизвестния „Театър Крикот 2”. През 1975 г. подготвя спектакъла „Мъртвият клас“, представляващ манифест на идеята му за „Театър на смъртта“. Оттогава театърът на Кантор и цялото му творчество са обявени за феномен, a поредните спектакли обикалят света в рамките на организирани турнета. През този период Кантор е определян като „най-световния от полските творци и най-полския от световните творци”. Най-известните му спектакли са „Мъртвият клас”, „Велополе, Велополе“, „Да пукнат дано артистите“ и „Никога повече няма да се върна тук“.

Сега Tереса и Анджей Велмински изнасят лекции и организират работилници, посветени на историята, теорията (философията) и сценичните практики на „Театър Крикот 2” – в Щутгарт, Роменмотие, Роте фабрик в Цюрих, Scuola Teatro Dimitri Verscio, Loughborough University UK, Вашингтонски университет, Йейл в САЩ, Rose Bruford College в Лондон, Техеранския университет и School of Arts/Luca Leuven, Belgia.


Ето и програмата на Tереса и Анджей Велмински в София:

Съвместно с НАТФИЗ
13 май, сряда
14.00-17.00, аула на НАТФИЗ,  ул. „Г.С.Раковски“ 108A
    Работилница на Tереса и Анджей Велмински: „Предметът и как да си служим с него, сценично поведение” за студенти и преподаватели от всички театрални училища и специалности.
Работилницата се провежда на английски език.

17.30- 20.00,  кинозала на НАТФИЗ,  ул. „Г.С.Раковски“ 108A
Участие на Tереса и Анджей Велмински в семинара „Teатърът на смъртта на Тадеуш Кантор”. Водещ – проф. Камелия Николова, ръководител на катедра „Театрознание“.

    Прожекция на спектакъла  „Мъртвият клас. Сеансът на Тадеуш Кантор”  - реж. Анджей Вайда (1976, 72 мин.). Дискусия с участието на студенти и преподаватели от специалности кино и театър. 

Съвместно с Департамент „Teaтър” на Нов български университет
14 май, четвъртък
14.00-17.00 ч., зала 508, I корпус, НБУ, ул. „Монтевидео“ №21
    Работилница на Tереса и Анджей Велмински: „Предметът и как да си служим с него, сценично поведение” за студенти от всички специалности.
Информация: Департамент „Teaтър”, НБУ, на сайта на департамента http://www.nbu.bg/index.php?l=439
Работилницата се провежда на английски език.
18.00 – зала 409, I корпус, НБУ,  ул. „Монтевидео“ №21
    Прожекция на документалния филм „Hommage a Kantor” – реж. Кшищоф Миклашевски (1997, 49 мин.) в рамките на семинара „Съвременен театър: практики, политики, фигури” на проф. Виолета Дечева с участието на Тереса и Анджей Велмински. Дискусия.
15 май, петък
14.00-17.00 ч., зала 508, I корпус, НБУ,  ул. „Монтевидео“ № 21
    Работилница на Tереса и Анджей Велмински
18.00 ч. – галерия УниАрт, Нов български университет,  ул. „Монтевидео“ №21
    Прожекция на спектакъла „Мъртвият клас. Сеансът на Тадеуш Кантор”  - реж. Анджей Вайда (1976, 72 мин.) с участието на Tереса и Анджей Велмински. Срещата се провежда в рамките на семинара „Съвременен театър: практики, политики, фигури” на проф. Виолета Дечева.

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Този, който убива човек, убива разумно същество, което е по подобие на Бог, но този, който унищожава добра книга, убива самия разум.“

Джон Милтън, английски поет и публицист, роден на 9 декември преди 416 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.