С поредица от събития Полският институт в България ще отбележи 100-годишнината от рождението на Taдеуш Кантор - един от най-важните творци и реформатори на театъра от ХХ в. Честванията на Годината на Тадеуш Кантор преминават под патронажа на ЮНЕСКО.

На 12 май в сградата на културния център (София, ул. „Веслец“ 1, вход свободен) от 18 ч ще се състои среща с актьорите и режисьорите Tереса и Анджей Велмински. Те са работили с Тадеуш Кантор от 1973 до 1990 г. - участват във всички реализации и турнета на неговия „Театър Крикот 2”. Ще бъде прожектиран и култовият спектакъл „Велополе, Велополе“ .

ТАДЕУШ КАНТОР (1915-1990) – режисьор, автор на хепънинги, художник, сценограф, писател, теоретик на изкуството, актьор в собствените си представления, преподавател в краковската Художествена академия. Автор на творчески манифести, един от основателите на Краковската група и основател на световноизвестния „Театър Крикот 2”. През 1975 г. подготвя спектакъла „Мъртвият клас“, представляващ манифест на идеята му за „Театър на смъртта“. Оттогава театърът на Кантор и цялото му творчество са обявени за феномен, a поредните спектакли обикалят света в рамките на организирани турнета. През този период Кантор е определян като „най-световния от полските творци и най-полския от световните творци”. Най-известните му спектакли са „Мъртвият клас”, „Велополе, Велополе“, „Да пукнат дано артистите“ и „Никога повече няма да се върна тук“.

Сега Tереса и Анджей Велмински изнасят лекции и организират работилници, посветени на историята, теорията (философията) и сценичните практики на „Театър Крикот 2” – в Щутгарт, Роменмотие, Роте фабрик в Цюрих, Scuola Teatro Dimitri Verscio, Loughborough University UK, Вашингтонски университет, Йейл в САЩ, Rose Bruford College в Лондон, Техеранския университет и School of Arts/Luca Leuven, Belgia.


Ето и програмата на Tереса и Анджей Велмински в София:

Съвместно с НАТФИЗ
13 май, сряда
14.00-17.00, аула на НАТФИЗ,  ул. „Г.С.Раковски“ 108A
    Работилница на Tереса и Анджей Велмински: „Предметът и как да си служим с него, сценично поведение” за студенти и преподаватели от всички театрални училища и специалности.
Работилницата се провежда на английски език.

17.30- 20.00,  кинозала на НАТФИЗ,  ул. „Г.С.Раковски“ 108A
Участие на Tереса и Анджей Велмински в семинара „Teатърът на смъртта на Тадеуш Кантор”. Водещ – проф. Камелия Николова, ръководител на катедра „Театрознание“.

    Прожекция на спектакъла  „Мъртвият клас. Сеансът на Тадеуш Кантор”  - реж. Анджей Вайда (1976, 72 мин.). Дискусия с участието на студенти и преподаватели от специалности кино и театър. 

Съвместно с Департамент „Teaтър” на Нов български университет
14 май, четвъртък
14.00-17.00 ч., зала 508, I корпус, НБУ, ул. „Монтевидео“ №21
    Работилница на Tереса и Анджей Велмински: „Предметът и как да си служим с него, сценично поведение” за студенти от всички специалности.
Информация: Департамент „Teaтър”, НБУ, на сайта на департамента http://www.nbu.bg/index.php?l=439
Работилницата се провежда на английски език.
18.00 – зала 409, I корпус, НБУ,  ул. „Монтевидео“ №21
    Прожекция на документалния филм „Hommage a Kantor” – реж. Кшищоф Миклашевски (1997, 49 мин.) в рамките на семинара „Съвременен театър: практики, политики, фигури” на проф. Виолета Дечева с участието на Тереса и Анджей Велмински. Дискусия.
15 май, петък
14.00-17.00 ч., зала 508, I корпус, НБУ,  ул. „Монтевидео“ № 21
    Работилница на Tереса и Анджей Велмински
18.00 ч. – галерия УниАрт, Нов български университет,  ул. „Монтевидео“ №21
    Прожекция на спектакъла „Мъртвият клас. Сеансът на Тадеуш Кантор”  - реж. Анджей Вайда (1976, 72 мин.) с участието на Tереса и Анджей Велмински. Срещата се провежда в рамките на семинара „Съвременен театър: практики, политики, фигури” на проф. Виолета Дечева.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„В живота няма второстепенни, епизодични герои, които играят ролята на винтчета.“

Елза Триоле, френска писателка, родена на 24 септември преди 125 години

Анкета

Хареса ли ви концертът на Соня Йончева и Пласидо Доминго в София?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Майер Лански – ангелът с мръсно лице

 

Интерпретацията, която прави Харви Кайтел на Майер Лански е модерна класика, която трябва да се изучава като образец на актьорско майсторство в киноучилищата.

В "Заповед за арест. Как станах враг номер едно на Путин" се оглежда България на ББ

 

"Горещо я препоръчвам на всички – и на русофили, и на русофоби; и на разумно мислещи, и на изначално предубедени; и на силно ангажирани, и на напълно безразлични; и на много информирани, и на малко знаещи" - ревю на Николай Слатински

Дуилиу Замфиреску, за когото изкуството не бива да репродуцира действителността

 

Трилогията на класика представя и участието на северната ни съседка в Руско- турската война от 1877- 1878 г.